hits

Motor

Venn meide ned motorsyklist - Se videoen

Car crash collision accident
Illustrasjonsfoto


Licensed from: leungchopan / yayimages.com


 

For noen dager siden ble en motorsykist meid ned bakfra av en venn mens han stod helt stille.

Den uheldige motorsyklisten heter, Blake Comeaux. Han ble meid ned av en stor amerikansk SUV, men er utrolig nok kommet fra det med livet i behold.
- Jeg var p vei hjem, og det neste yeblikk skjnte jeg ingenting, sa Comeaux til Katz.com fra sykesengen. Han sa at han vknet p sykehuset uten huske noe srlig av hendelsen, men han vet n at SUVen som kjrte p han, ble kjrt av en venn.
Comeaux forteller i samme intervju at kvinnen som han kjente bak rattet, skrev en tekstmelding mens hun kjrte da hun raste inn i motorsykkelen hans.
Motorsyklisten er n veldig sterkt imot teksting og kjring av bil, og vil helst ikke se noen andre lide p den mten han har gjort.
Du ville ikke gitt en blind person frerkort, nr du tekster og kjrer bil samtidig, er du i realiteten blind," sa Comeaux etter ulykken.
- Jeg sier bare at en telefon og en tekstmelding kan alltid vente, det er aldri s viktig. Jeg synes ogs det er undvendig ha en annen samtale bak rattet, s mange som vi allerede har til hverdags, sa Comeaux etter ulykken. 

Les ogs: Hunden Bob fikk ddsstraff


Den uheldig motorsyklisten fikk alvorlige skader, brt bekkenet og skadet sin nedre ryggrad. Men alt i alt er det helt utrolig komme levende fra en slik ulykke. S oppfordringen til alle billister der ute, se fremover p veien. Ikke kjr i blinde...

 

Dette blir spektakulrt, og du kan bli med

Frstkommende sndag kjrer 100 gamle og nyere klassiske nypolerte motorsykler rundt om i Oslos gater. De er med i The Distinguish Gentleman's Ride som er et motorsykkellp som frst startet i Australia til inntekt for forskning p prostatakreft og menns mental helse.

Se den knallfine og viktige videon fra The Distinguished Gentleman's Ride

 

Sndag 24. september kan man oppleve The Distinguish Gentleman's Ride i 600 byer rundt om i verden inklusive i Oslo. Nesten 80.000 motorsykler kjrer samme dag for sette fokus menns helse.

I Oslo starter vi lpet kl 13:00 og motorsyklene vil kjre rundt i store deler av byen. Lpet avsluttes ved 15- og 16 p Olaf Ryes Plass p Grnerlkka i Oslo der du kan komme for se alle de rkule syklene og sl av en prat. Det gr ogs et lp i Stavanger samme dag.

The Distinguish Gentleman's Ride er alts ikke et vanlig motorsykellp, her er det fritt for skinnvester med klubbnavn p. Her er det stil hele veien med oppdressede tweed-stylede kvinner og menn.

Du kan selv sttte kampen mot prostatakreft og selvmord med donere et bidrag p The Distinguish Gentlman's Rides nettside. Alle midlene som kommer inn gr til kampen mot prostatakreft og selvmord. The Distinguish Gentlman's Ride er del av Movember-aksjonen som nok de fleste kjenner til.

Les ogs: Kongen av Klassiske Motorsykler

Jeg har ren av vre "host" for lpet i Oslo. Og jeg m si det er mange fine folk rundt omkring her i landet som har nsket sttte denne kampen for forbedre menns helse.

Se flere bilder nederst p denne siden. Foto: DGR

 

De som fortjener honnr og som har stttet oss i rets The Distiguished Gentleman's Ride er:

Ryes p Grnerlkka har betalt for stenging av gaten og nsker oss velkommen.

Krank Motostudio har bidratt med hjelmpremier fra Hedon

Easy Display har bidratt med profileringsutstyr

AMD motorsykler som har bidratt med T-shirts fra Triumph

Og til dere frivillige som jobber gratis, tusen hjertelig takk til dere.

 

Samtidig er det p sin plass takke alle som sttter saken med donere midler til kreftforskning. Tusen takk til dere alle, dere gjr verden bedre.

Vil du vre med, s er du velkommen til Grnerlkka p Olaf Ryes plass sndag 24.september fra kl 15:00 der fr du se Norges kuleste motorsykler, du ogs vinne flotte premier. Om du vil kjre og har det rette utstyret s melder du deg p p siden gentlemansride.com

Jeg kan love deg at dette blir spektakulrt og du fr en en helt unik og sjelden sjanse til se Norges reste og fineste motorsykler samlet p et og samme sted. Hper se deg der. Motorsyklene ankommer ved 15-16 tiden p Grnerlkka i Oslo, ta med kamera.

 

Les ogs:

Hvor mange syklister skal d fr politikerne tar til vettet?​

Amerika er et sykt land - God bless America

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt nr du er i utlandet

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du fr behandling​

Derfor er vi utro

 

Tusen takk for at du leser.

Flg meg gjerne p:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen Ren, Kulturdrops

     kulturdrops.no

#dgroslo #gentlemansride #tallyho #motorsykkel #triumph #kulturdrops #hedon #oslo #dgr #dgr2017  #gentlemansride  #ridedapper #jointhegentry 

 

- Michael Schumacher er snart blant oss igjen



Iflge avisen Express, kan Michael Schumacher snart vre tilbake

Den tidligere Ferrarisjefen, Luca di Montezemolo, sa ganske nylig til avisen Express at Schumacher er p bedringens vei, at han kjenner til Formel 1-heltens styrke - og at han derfor snart kan komme seg fra hjerneskaden han pdro seg i desember 2013 etter ha falt i en alpinbakke i Meribel i de franske Alpene.

Spesielt Montezemolos kommentar om at -Michael Schumacher er snart blant oss igjen- ble kjrt velkommen for bekymrede Schumacher-fans, og det gir hp om at mesteren snart kan vre tilbake.

Montezemolos sier forvrig ogs at han alltid brer klokka som Schumacher har gitt ham, og det gjr at han minnes den gode vennen hans hver eneste dag.

 

Samtidig er det ikke like godt nytt fra Sabine Kehm, Schumachers manager:

- Dessverre ble vi nylig tvunget til gi ut en pressemelding for klargjre at pstanden om at Michael kunne bevege seg igjen, ikke er sant. Hun fortsetter:

- Slike spekulasjoner er uansvarlig. Dessverre gir de ogs falske forhpninger til mange involverte mennesker.

I et annet intervju med Daily Star, sier manageren Kehm at de konsekvent har tegnet en klar linje mellom offentligheten og den private nr det vedgr Michael Schumacher, og dette har alltid har blitt akseptert av bde fans og media. S beslutningen om beskytte hans privatliv fra offentligheten er tatt i Michaels interesse.

Michael Schumacher er en legende i Formel1-sammenheng med sine syv VM-seire



Schumacher er hjemme

Schumacher var en ivrig skilper, og eide ogs en hytte p Norske Trysilfjellet fr det fatale fallet skjedde.

Skaden pdro han seg da han slo hodet mot en stein mens han var p ski i Meribel, Frankrike i 2013.

Etter det s har legene fjernet blodpropper fra hjernen, og han ble plassert i et medikamentindusert koma. Han kom senere ut av koma og ble overfrt fra sykehuset til sitt hjem i Genve. Schumacher er n hjemme der han mottar 24-timers omsorg fra et team av spesialister.

Les ogs: Rockelegendene avlyser i Norge p grunn av terrorfare

Det er med andre ord uklart hvordan Schumacher har det i dag, men samtidig gir det hp p grunn av uttalelsen fra den tidligere Formel 1- sjefen om at han kan komme seg snart. Samtidig har teamet bak Schumacher bestemt seg for total taushet, noe jeg ikke er sikker p er s klokt, og da fr man heller klamre seg til de gode nyhetene vi fr. Jeg heier uansett p Schumacher og hper virkelig han blir frisk igjen en dag!

 

Les ogs:

Toppfotballblffen

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt nr du er i utlandet

Mini lanserer sin strste bil noensinne og lover knallpris p hybrid-utgaven​

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du fr behandling​

Reale menn voldtar ikke

Elbiler trenger flere fordeler

Nordmenn er ikke rasister

Verdens beste by

Tusen takk for at du leser.

Flg meg gjerne p:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen Ren, Kulturdrops

#schumacher #formel1 #sport #samfunn #motorsport #kulturdrops #monaco #fare #bil #bil #bilsport #koma #trysil #ferrari

Mini lanserer sin strste bil noensinne og lover knallpris p hybrid-utgaven



En helt nyutviklet Mini Countryman er n klar for lansering, og det er den aller strste Minien som noen gang har vrt laget. Bilen har vokst med 20 centimeter i lengde, men er i flge Mini, fortsatt en kompakt og sportslig Mini-SUV. 

Mini selv, har en egen betegnelse p denne type biler, og de kaller den for SAV, Sports Activity Vehicle og ikke SUV, som betyr Sports Utility Vehicle. Bilmodellen retter seg alts mot en mer aktiv mlgruppe.



For frste gang kommer ogs Mini ut med en hybridbil, og den vil f tilnavnet Cooper S E. Med den, kan du kjre fire mil elektrisk (fint for bykjring) mens man har en fullgod fossilbil-rekkevidde p langturer.

Nye Mini Countryman lanseres offisielt i februar 2017.

 

Her er noen fakta om den nye Mini Countryman:

-          20 cm lengre enn utgende modell

-          Helt nye infotainment-system med touch-skjerm

-          Trdls lading av telefon

-          Strre plass innvendig enn utgende modell

-          450 liter bagasjerom mot 350 liter p utgende modell

-          Elektrisk bakluke

-          40:20:40 nedfellbare bakseter

-          LED-lys

-          Head-up display

-          Et nytt og bedre ALL4 firehjulstrekksystem

-          Nytt design!

-          En ny generasjon motorer + hybrid

 



Motoralternativer

De fossile motorene vi finner i nye Countryman er de samme som man finner i dagens Clubman. Alle modellene er tilgjengelig med firehjulstrekk.

-          Cooper - 1,5 liter bensin, 136 hk

-          Cooper D - 2 liter diesel, 150 hk

-          Cooper S - 2 liter bensin, 192hk

-          Cooper SD - 2 liter diesel, 190hk / (400nm !)

Prisen p nye Countryman starter p 337.300 som jeg mener er en altfor dry pris fordi bilen leveres temmelig naken til den prisen, uten automatgir, firehjulstrekk og annet utstyr som er standard i mange andre biler. En Mini Countryman med litt utstyr og med passe sprek motor kommer fort opp i en pris p 450.000 - 500.000 kroner. Her tror jeg Mini priser seg ut av markedet, noe jeg mener de ogs har gjort med den nye Clubman.

De fossile modellene skal i disse dager vre klare for bestilling med levering p nyret.

 



Men den virkelig store nyheten er at Mini kommer med en Countryman Cooper S E som er en Plug-in hybrid!

 Cooper S E kommer med flgende standard utstyr:

-          136hk bensinmotor driver fremhjulene

-          88hk elektrisk motor driver bakhjulene

-          Totalt 224hk og firehjulstrekk

-          Elektrisk rekkevidde p opptil 40km

-          0-100km/t er unna p 6,9 sekunder

-          Svrt prisgunstig i Norge



Prisene p Hybriden er ikke helt klare, men Mini lover en svrt prisgunstig bil, s fr vi se hva det betyr i praksis nr de har prisene klare. Hybriden forventes bli leveringsklar sommeren 2017, s for de som tenker at en fossil Countryman blir for dyr, br kanskje vente med bestillingen til prisen p hybrid-utgaveen blir klar. Jeg var i kontakt med Mini i dag, og de forventer at prisen p Hybriden er klar om en mneds tid. Jeg oppdaterer prisen p Countryman S E her, s snart den er klar.
Oppdatering 12.02.2017: Mini Countryman SE hybrid fr startpris p kr 374.900.- 







Les ogs:

 
Tusen takk for at du leser.
Flg meg gjerne p:
Snapchat: renezografos
Hilsen Ren, Kulturdrops

#kulturdrops #mini #bil #motor #teknologi #elbil #hybrid #mini #countryman

 

Hybridbiler forurenser syv ganger mer enn elbiler

Mitsubishi Outlander Hybrid. Foto: Mitsubishi motors

Plug-in hybridbiler forurenser syv ganger mer enn elbiler, iflge nye forskningsresultater. Likevel fr de nye hybridbilene betydelige avgiftslettelser bde i Norge og utlandet

Det er Doug Robertson, leder av Electric Vehicle Association Skottland, som n oppfordrer den britiske regjeringen til avslutte de "absurde" skattelettelsene bensinhybriden fr. Grunnen til det er alts at en hybridbil forurenser betydelig mer enn det en vanlig elbil gjr.

Den britiske regjeringen har som den norske, gitt betydelige avgiftslettelser for velge hybridbiler i stedet for vanlige bensin- og diseselbiler. Robertson mener at en hybridbil br betale rundt seks ganger mer i skatt enn den som bruker en ren elektrisk modell.

Les ogs: Dobler salget av denne elbilen

Resultatene av de nye forurensingstestene anslr at en ren elektrisk Nissan Leaf som gr 10.000 engelske miles i ret vil generere 1,12 tonn med drivhusgasser, mens en hybrid som en Mitsubishi Outlander vil frigjre 8,42 tonn, som er mer enn syv og en halv ganger s mye.

Les ogs: Teslasalget tar av

Samtidig melder TV2 nyhetskanalen at CO2 utslippene p en hybridbil i realiteten er hele 40% hyere enn det fabrikktestene tilsier. 

Siv Jensen, sier til TV2 at det likevel er bedre med en hybridbil enn en ren forbrenningsbil i og med at de vanligvis forurenser mindre. I samme TV2-sending fr vi vite at det ikke er noe garanti for at hybridbiler forurenser mindre enn en vanlig forbrenningsbil, av den enkle grunn at man kan velge ikke bruke strm p en hybridbil. Alts at man bruker hybriden som ren bensinbil.

Hybridbilsalget i Norge har kt fra 0,1 til ufattelige 13,3 prosent. De store tunge ladbare hybridene er de som fr mest avgiftslette.

 

Les ogs:

Elbiler trenger flere fordeler

Terningkast 6 til Vikingane

James Bond stoppet norsk storfilm

Johaug-saken: N viser svenskene sitt sanne jeg

 

Tusen takk for at du leser.

Flg meg gjerne p:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen Ren, Kulturdrops

 

Les ogs:

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt nr du er i utlandet

Da jeg badet med alligatorer i Florida

 



#elbil #konomi #milj #kulturdrops #bil #trafikk

Teslasalget tar av



Teslasalget ser ut til ha lsnet etter en svak salgsperiode

I rets tredje kvartal leverte Tesla 24.500 biler mot bare 14.402 biler i andre kvartal. Av disse var 15.800 Model S, og nykommeren SUVen Modell X solgte i 8.700 eksemplarer

kningen skyldes visstnok kning i produksjonen, men ogs rabatter p noen av bilene.

Tesla opplyser at leveransene i fjerde kvartal vil bli likt eller enda litt hyere enn i tredje kvartal. De ligger alts an til n mlet om levere 50 000 biler i det andre halvret i 2016.

Les ogs: Opplever knallsalg p denne elbilen

Model X er mye av grunnen til at salget av Tesla ker Foto: Tesla


Les ogs: Elbiler trenger flere fordeler

Les ogs: filmanmeldelsen av Kongens Nei

Det er ikke mange mnedene siden at landets aviser kunne opplyse at Teslasalget var oppsiktsvekkende svakt sammenliknet med ret fr. Hele 55 prosent svakere salg var det i mai i r sammenliknet med samme mnded i fjor. Snt tall vises p bunnlinjen. Men problemene for Tesla synes n vre lst, og bde produksjons- og salgstallene peker n bare n vei for Tesla; oppover. 

Her er topp tre p nybilsalget i Norge I september:

1. Volkswagen Golf: 996 
2. Tesla Model X: 601 
3. Toyota Rav 4: 581

Les ogs:

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt nr du er i utlandet

Da jeg badet med alligatorer i Florida

Opplever knallsalg p denne Elbilen

Kongen av klassiske motorsykler

 

Takk for at du leser.

Flg meg gjerne p:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen Ren, Kulturdrops

#motor #tesla #elbil #kulturdrops

Du fr ikke en bedre SUV til denne prisen



Jeg har tatt en nrmere titt p Mazda CX-3 fordi bde design og pris er tilfredsstillende

 

Minitest av Mazda CX-3

Mazda gjr det bra for tiden. Fra ha vrt, etter min mening, et litt traust gubbemerke, s har de blomstret opp med designperler p lpende bnd som for eks Mazda 3 og CX-5. Ogs prismessig er det svrt f som slr dem for tiden, og nettopp pris er viktig i avgiftslandet Norge.

Alle foto: Produsenten

Bilen som jeg har sett nrmere p er Mazda CX-3, alts lillebroren til CX-5. Men selv om CX-3 klassifiseres som en mini-SUV, s liker Mazda kalle den en crossover, greit nok. Her er min vurdering.

Plass: Bagasjerommet i CX-3en er ikke den strste med sine 350 liter, men det er heller ikke forvente i en snn type bil. (bagasjen rommer1260 liter med nedlagte seter) Plass i kupen er ogs godkjent, men ingen boltreplass. Takhyden kunne vrt bedre. 


 

Strrelse: Mazda CX-3, kom ut i 2015 og befinner seg i samme klasse som Opel Mokka, og sammenlikner vi med nettopp Mokka, s er den en mer traustere og kjedeligere bil. Mazda CX-3 er faktisk ganske lav til vre en SUV/crossover med kun drye 15 centimeter bakkeklaring. Lengden p bilen er 4,27 meter.


Design: Designmessig er dette en sjelden perle - jeg har sjelden sett penere bil. Her har Mazda gjort CX-3en til en av de mest elegante crossoverne som finnes p markedet. Bilen har bde strmlinjede og avrundede former, nesten som en gresk gudinne. Frste gang jeg s bilen fikk jeg hakeslipp, for jeg visste ikke hva slags bilmerke dette var, og  overraskelsen ble ganske s stor da jeg skjnte at dette var en Mazda. Jeg ville tippet Alfa Romeo eller noe tilsvarende italiensk fordi denne bilen var s pen. Og skal sant sies, s har italienerne vrt best p bildesign i revis. Men n er alts Mazda p hugget med sin CX-3. Designet i kupen er ogs fint og stilig, her har Mazda turt tenke design og skiller seg p snn mte seg fra konkurrentene som ofte er mildt sagt litt kjedelige.

Pris: Prismessig er Mazda CX-3 en vinner. Den starter p behagelige 245.400 kroner. Det er mye bil for pengene. En godt utstyrt bil med AWD og automatgir vil havne p cirka 350.000 kroner. Det er en svrt god pris som f kan konkurrere med i denne klassen.

Kjreegenskaper: Fin og grei  kjre, og bra nok med 150 hester(bensin) - men ingen racerbil. Krenger litt i svingene ved aktiv kjring, men det er bagateller til denne prisen. Med mindre krefter som 120 hk bensin eller dieselmotoren p 105hk, vil nok bilen oppleves som litt slapp, vil jeg tro.(ikke prvd)

 

Min vurdering:

Pluss:

Utvendig design i toppklasse

Lekkert innvendig design

Meget god pris

Kjapp og konkret styring

Lite sty

 

Minus:

Lav bakkeklaring

Plass

Kjreegenskaper - litt for krengete i svingene

Ikke tilgjengelig som hybrid eller elbil

 

Konklusjon. En lekker bil for de som er opptatt av design. Med AWD og automatgir passer bilen godt i vinterlandet Norge. Minuset er den lave bakkeklaringen. Prismessig er den i srklasse med tanke p hva man fr.

Til orientering: Det presiseres at dette er min subjektive mening om produktet. Jeg har ikke mottatt noe vederlag eller andre fordeler for skrive dette innlegget. 







#motor #bil #kulturdrops 

Hele fotballaget fikk en sportsbil til 1,3 millioner hver

Foto: BMW

Spillerne til Leicester City, som vant Premier League trofeet i forrige sesong, har ftt en BMW i8 hver seg

Leicester formann, Vichai Srivaddhanaprabha, har brukt nesten 2 millioner pund (I overkant av 20 millioner kroner) for kjpe 19 BMW i8er til alle fotballspillerne av siste sesongs vinnerlag.

Spillerne fikk bilene overlevert som en takk til den overraskende serieseieren i den verste engelske ligaen sist sesong. De hybride sportsbilene ble behrig alle levert i Leicester Citys blfarge.

BMW i8 gjr 0-100 km/t p ekstreme 4,4 sekunder og har en toppfart p 250 km/t. Bilen er BMWs flaggskip for satsningen p nye og renere biler.

nsker du st til stil med Leicesterspillerne s er inngangsprisen i Norge p litt over 1,3 millioner. 

Bildet er hentet fra twitter
Bildet er hentet fra Twitter

 


 

Opplever knallsalg p denne elbilen



Bavaria p kern i Oslo ligger an til  doble salget p elbilen BMW i3

- Dersom vi fortsetter i den samme takten, s vil vi selge 1000 i3er det nrmeste ret! Vanlig salg i samme tidshorisont er 400 biler. Det er ikke tvil om at kt rekkevidde har mye si for salget, sier daglig leder i Bavaria, Andreas Edvardsen. Norge har egentlig aldri vrt prioritet av BMW fordi vi er et lite marked, men med elbilen i3 s har vi n ftt full oppmerksomhet fra den tyske bilprodusenten, forklarer han.

- Den generelle grunnen til elbilsukessen i Norge skyldes frst og fremst insentivene fra myndighetene, men nr det gjelder merkevaren BMW s har den alltid raget hyt, mange har nsket eie en BMW. Og siden i3en er spass tilgjengelig prismessig, s velger mange den. Vi opplever at i3en er inngangsbilletten til helt nye kunder. Vi registrerer ogs at kunder som har kjpt en i3 som bil nummer to, ogs velger en annen BMW modell som bil nummer n - de fr ynene opp for merkevaren BMW.

Daglig leder Andreas Edvardsen i Bavaria opplever knallsalg av nye BMW i3

kt rekkevidde

En annen suksessfaktor er den kte rekkevidden. Den nye i3en ble i Norge lansert i mai, og bare i lpet av den mneden hadde vi ordre p 87 biler som er ny rekord for oss. Det samme antallet ser det ut til bli i juni. Det er ogs klart at BMW har truffet blink p denne bilen med sitt urbane utseende.

Som et premium bilmerke har BMW i Norge alltid hatt sin lille menighet, men ved introduksjon av en helt ny type bil som i3en er, s opplever vi kt salg ved at nye kunder som normalt ikke handler hos oss kommer for kjpe bil. BMW som bilmerke ligger n p tredjeplass p registreringsstatistikken i Norge og mye er takket vre elbilen, og det skal egentlig ikke vre mulig selge s mye med et premiummerke som BMW jo er, men det gjr vi jo i disse dager.

I vinterlandet Norge, s skulle man tro at elbiler kanskje ikke er det rette valget, men ogs her er det en endret forstelse hos folk flest, mener Andreas .

- At elbilen har kortere rekkevidde om vinteren er noe folk innser og godtar, da endrer de kjremnsteret etter forholdene. Og i3en har faktisk ganske smale hjul som gjr den god p vinterfre. I tilegg har de en 50-50 vektfordeling p bilen som gjr at den er veldig stabil. Og tracktion-controllen holder den bakhjulsdrevne bilen stabilt p veien. En annen faktor som betyr noe for kundene er at man fr den gode flelsen med p kjpet av eie en elbil, det fles riktig miljmessig, og du blir ikke s lett konfrontert med at du ikke tenker p miljet.

Andreas synes samtidig det kan vre klokt beholde insentivene s ikke elbilsalget stopper helt opp, som vi ser det er gjort i andre land.

- Bde Nederland og Danmark var store p elbiler fr, men de mistet insentivene og dermed dalte salget betydelig. I Norge kan fort det samme skje og da vil miljhensikten med elbiler forsvinne brtt. Men vi ser n at andre land kommer til med nye insentiver, som for eksempel Tyskland, som skal gjre det bde billigere og enklere kjre elbiler. Der blir det n kt satsning p milj og nye elbilmodeller.

 

Dette er min sjanse til eie en BMW

Ogs selger Per Richard Neeb hos Bavaria, opplever Klondike-stemning p jobben om dagen.

- Det er ikke uvanlig at folk ringer inn bestillinger p i3en uten verken ha sett eller prvekjrt den. De ber meg om sende kontrakten p mail. Det er flere dager jeg skriver 3-4 kontrakter i lpet av en dag p denne bilen. Jeg har hrt kundene si til meg mange ganger at: dette er min sjanse til eie en BMW.

Per Richard Neeb selger elbiler usett over telefonen

BMW i3 har kt rekkevidden med 50 prosent fra tidligere modell og n kan man kjre inntil 300 km fr du m lade, avhengig av kjremester og uteklima.

- I3en er n best p rekkevidde og pris i sin klasse, derfor forventer vi at det kte salget skal vare ut dette ret, minst.

Hele konomien rundt elbilkjpet er ogs noe kundene er beviste p - at de slipper bompenger og kan bruke kollektivfeltet er selvflgelig noe som er med i betraktningen nr de kjper elbil.

Vi opplever ofte at kundene har vrt rundt og prvd andre modeller, men at det er frst hos oss de fr den store wow-flelsen etter prvekjringen, de opplever denne bilen som noe helt for deg selv. Vi ser det s tydelig nr kundene kommer inn etter prvetur, da har de alltid et stort glis om munnen. Og det er jo ikke s rart, de fr jo en helt spesiell premium flelse etter ha prvekjrt denne bilen.

Skal vi tro Neeb s er det ikke bare miljforkjemperne som velger elbil, s hvem er egentlig den typiske elbilkunden?

- Det er ingen stereotype som velger elbil. Vi har kjpere i alle aldre med forskjellige bakgrunner. Bilen fanger folk flest. Bilen er urban, og tiltrekker seg nok mest folk i storbyene. Men med den kte rekkevidden vi har ftt, ser vi n at folk ogs utenfor byene vil ha bilen. Folk med hytter ser at rekkevidden n er god nok for en tur-retur bil til hytta.

 

Kan nestes spise inventaret p bilen

Per Richard Neeb legger til at en av de viktigste suksesskriteriene for akkurat denne modellen er at den er bygget som elbil fra starten av.

- De har ikke bare kippet ut en bensin- eller dieselmotor fra en tidligere modell og forskt skape elbil av det. Og snt har jo noe si p hvordan det er kjre den. Bilen oppfattes som lett, morsom og veldig riktig. Her er det innovasjon fra frste steg. Fabrikken har til og med egen vindmllepark. Bilen lages av karbonfiber og resirkulert materiale, du kan nestes spise inventaret p bilen. I3en er alts ikke bare miljvennlig i bruk, men ogs i alle andre ledd av produksjonen. Hele pakka rundt denne bilen er miljvennig og det gir en god flelse.

Til sammenlikning har Bavaria ogs en annen BMW-modell med miljprofil som opplever salgstall p linje med i3en, det er hybridbilen BMW 225xe.

- Det er stor pgang p bde 225xe og i3en og med de to modellene sammen s blir det gode resultater p totalsalget. selge 4-5 biler fr kl 10 om morgenen er ikke lenger uvanlig.  Det er virkelig moro p jobb om dagen. Jeg har faktisk problemer med f tid nok til levere ut bilene til kundene som har bestilt.

Andreas Edvardsen og Per Christian Neeb er stolte av jobbe med milj-elbilen BMW i3

P grunn av det kte salget p i3, s begynner ventetiden bli betydelig lang, og bestiller du i dag s fr du antagelig bilen frst i november, men det er et lite hp om tidligere levering.

- Alle vil jo ha den snarest mulig, jeg forstr jo det, men det styrer ikke vi her lokalt. Men det er likevel en mulighet for tidligere levering. For nr BMW ser kontraktene komme inn, s kan de omdisponere fra andre land som kanskje ikke selger s mye som planlagt. Det betyr at vi kan f flere biler til Norge, men som i utgangspunktet var beregnet p andre land, men dette er alts ikke noe vi kan garantere.





 

 



 

Kongen av Klassiske Motorsykler

Triumph Bonneville er blitt ny. Vannavkjling, ABS-bremser, Traction Control og betydelig lavere pris er bare noen av stikkordene.



Triumph, og spesielt de klassiske motorsyklene deres har det med spille p flelsene til folk. Triumphs motorsykler har gjennom rtier blitt til ikoner. Ikke bare for nevnte Bonneville, men ogs for modeller som Truxton og Scrambler som begge er kjente modeller i den klassiske motorsykkelserien til Triumph. ​

Tidligere filmlegende Steve Mcqueen og andre macho Hollywood-stjerner som Tom Cruise og Ryan Reynolds, har lagt sin elsk p Triumphs klassiske motorsykler - bde gjennom sine filmer og til privat bruk. Men faktum er at Triumph har forandret seg lite i lpet av rene som har gtt, de har endret p farger og litt styling, men i prisnippet har de reprodusert samme motorsykler r etter r, derfor var nyheten om helt nye innovative sykler positive, og forventningene deretter ganske s skyhye.
Rett fr nyttr presenterte Triumph sine helt nye motorsykler i den klassiske serien. De inneholder Truxton og flere Bonneville-modeller som for eks T120, men modellen det skal handle om her, er nye Bonneville Street Twin.
 
Street Twin er den billigste utgaven av Triumph klassiske serie med en startpris p ca 120.000 kroner. Prislappen p Bonneville 2015 modell var p cirka 150.000.- s her er det penger spare p  velge en ny modell.
S hva har endret seg? Jo ganske mye, nye Street Twin er blitt en moderne sykkel, men har fortsatt den gamle klassiske looken. Den har ftt vannavkjling, abs-bremser og tractioncontrol. Street Twinen har tilpasset seg EU-standarden, s motoren har betydelig frre hester enn tidligere med sine 55 hk mot 68 hk p tidligere modeller, men gjr det noe med opplevelsen? Nei, i flge Triumph selv og testene som er gjort er den faktisk sprekere. Grunnen til det er kt dreiemomentet. Jeg har selv testet sykkelen i en mneds tid n og den nye Street Twinen virker sprekere p de hastighetene der man bruker den mest. Motorsykkelen har ogs ftt en mer oppreist kjrestilling som er litt mer sportslig enn de gamle Bonnevillene. Low-speed akselerasjon er umiddelbar og sterk, hjulpet av en presis gassrespons. Den er ogs mer drivstoffeffektiv. Sykkelen er dessuten lekende lett kjre og bedre enn tidligere Bonneville-modeller, og det sier faktisk ganske mye siden ogs tidligere modeller var kjent for vre lettkjrte. Nye Street Twin er ogs lettere i vekt, og det var noe jeg savnet med den gamle modellen. Jeg nsket meg en snerten motorsykkel i bytrafikken, men som jeg ogs kan dra p lengre turer med. Dette har n Bonneville ftt til. Etter min mening har Triumph n laget den ultimate flerbruks-motorsykkelen, stilig og anvendelig.
Street Twin kommer ogs med lyd, eksospotten leverer barsk hy lyd tett oppunder det som er lov i Norge, den gamle Bonneville derimot var litt sped, og derfor byttet mange ut eksosanlegget for oppn mer gromlyd.
Street Twinen er ogs blitt mer forbrukervennlig; som lettere clutch, tykkere polstring i setet, nkkel for komme til under setet(fr mtte man skru), under setet er det ogs USB-port for lading av telefon og lignende. Triumph har dessuten laget over 150 tileggsutstyr for at du kan lage din helt egen spesielle versjon.
Sykkelen kan ogs leveres i tre forskjellige kits, disse er: Urban- Scrambler- og Bratt Tracker kits. (se bilder under)

Street Twin, kommer i fem farger: Tre svart-farger, rd og slv. Jeg likte denne Triumphen s godt at jeg, p bekostning av Vespaen min, investere i en ny Street Twin. Jeg valgte en slvfarget uten ekstra kit fordi den s litt mer retro og annerledes ut enn de andre. Men jeg har allerede planer om skreddersy denne til min helt egen cafracer.

 

900cc parallell twin, firetakter
​55 hk
Femtrinns girkasse
Topphastighet: Ca 175 kmt
Farger: Rd, sort og slv
Konkurrenter: 
Ducati Scrambler
Kawasaki W800 
Moto Guzzi V7 II

 

Dom: En av de grommeste urbane motorsyklene du kan f tak i med den klassiske looken. Underholdende og lettkjrt sykkel med lett tilgjengelig ytelse, moderne teknikk og med mulighet til skreddersy sin egen variant. 

Foto: Triumph motorcycles

PS: Norske forhandlere fikk bare noen f eksemplarer inn n i vres, og Street Twinen ble derfor raskt utsolgt. Jeg fikk den siste i slvgr fra Alf Graarud Motor, men de hpet da f inn flere etter hvert, s det er mulig de har noen inne n. Du kan eventuelt sette deg p venteliste eller ringe rundt til andre forhandlere sprre om de har noen tilgjengelige. AMD i Oslo er en stor Triumph forhandler og de kan ha noen inne.








 

Med Urban Inspiration Kit


 

Med Scrambler Kit


 

Med Brat Tracker Kit





 

 

Min gamle Triumph Bonneville T120 Steve Mcqueen utgave. Den var det bare 1100 stk av i verden og man fikk inngravert nummerplate p styret som bevis p det. 



 

Drmmebilen du har rd til

Nye Mini Cabrio

Da jeg kjpte min frste Mini Cooper i 2003 fikk jeg en helt ny bilopplevelse. Fr var en bil for meg ikke annet enn et kjrety som tak meg fra A til B - verken mer eller mindre. Mine tidligere bilmerker hadde vitnet om dette: Det hele begynte med en 68-modell Volvo 144 som jeg fikk kjpt temmelig billig. Grei nok. S fulgte det p, VW boble(1302) Opel Kadett, Chrysler Voyager og en hel del andre kjedelige merker. Alle greie til sitt bruk, men blottet for kjreopplevelse, finish og comfort. Da jeg s fikk min frste Mini Cooper endret dette seg drastisk. I Minien fikk jeg hestekrefter, kjreegenskaper uten sidestykke og lekkert design. I 2003 var dessuten Minien ganske ny p markedet, og vekket derfor oppsikt hvor jeg enn kjrte. Unge folk flokket seg rundt for sprre om bilen, mens de eldre som tok kontakt, fortalte entusiastisk og med stor glede om sine tidligere Mini modeller de hadde eid da de var unge. 

kjre rundt i en Mini, uansett hvilken modell du velger, er som ta en kraftig lykkepille. Jeg har etter hvert hatt flere bilmerker - ogs helt nye modeller og alt fra Fiat 500 til Mercedes Benz, men aldri har jeg funnet noen som kan erstatte mitt kjre favoritt-bilmerke, Mini. Tidligere da jeg har kjpt ny bil, har lykkeflelsen av vre nybileier forsvunnet p bare f uker. N tre r etter min frste Mini Countryman, har jeg denne lykkeflelsen fortsatt, og hver eneste dag ret gjennom, man blir bare mer og mer glad i Minien sin. Countryman som jeg er s heldig eie er en SD All4 - med automatgir. Dette er for meg, den perfekte alround-helrsbilen, og i Norge er nok den mer fornuftig enn en Cabriolet-utgave. Men for de som ikke trenger vinterbil til hytta eller fjellet s kan nettop nye Mini Cabriolet vre den ultimate drmmebilen. 

Selv om Mini har endret litt p utvendig design siden frste lansering av bilene sine s har de beholdt sin identitet, snn er det ogs med nye Cabrio, som Mini kaller denne modellen. En tffere bil skal du lete lenge etter, den er kul, den er morsom, den har swag. Man skal kjenne igjen en Mini, den skal skille seg ut fra andre bilmerker - det er det som er Mini - aldri traust, aldri kjedelig. En Mini uten tak, er om mulig, er enda mer morsom kjre. Det blir litt som cruise p landeveien p gammel classic motorsykkel en god varm sommerdag, men med komforten av en bil. 

Mini kommer i utgavene Cooper og Cooper D, men ogs med de raskere modellene i Cooper S og John Cooper Works utgave. En cooper S gjr 0-100 p 7,2 km/t sekunder mens Works-modellen bruker 6,6 sekunder fra 1-100 km/t.

Det morsomme med Mini er at  du kan bygge din egen "custom-made" variant. Dette betyr at det er svrt f Minis som er identiske der ute p norske veier. 

Prisen er heller ikke avskrekkende, fra kr 293.300.-

Drmmebilen finner du p Mini.no