Motor

- Michael Schumacher er snart blant oss igjen



Ifølge avisen Express, kan Michael Schumacher snart være tilbake

Den tidligere Ferrarisjefen, Luca di Montezemolo, sa ganske nylig til avisen Express at Schumacher er på bedringens vei, at han kjenner til Formel 1-heltens styrke - og at han derfor snart kan komme seg fra hjerneskaden han pådro seg i desember 2013 etter å ha falt i en alpinbakke i Meribel i de franske Alpene.

Spesielt Montezemolos kommentar om at -Michael Schumacher er snart blant oss igjen- ble kjært velkommen for bekymrede Schumacher-fans, og det gir håp om at mesteren snart kan være tilbake.

Montezemolos sier forøvrig også at han alltid bærer klokka som Schumacher har gitt ham, og det gjør at han minnes den gode vennen hans hver eneste dag.

 

Samtidig er det ikke like godt nytt fra Sabine Kehm, Schumachers manager:

- Dessverre ble vi nylig tvunget til å gi ut en pressemelding for å klargjøre at påstanden om at Michael kunne bevege seg igjen, ikke er sant. Hun fortsetter:

- Slike spekulasjoner er uansvarlig. Dessverre gir de også falske forhåpninger til mange involverte mennesker.

I et annet intervju med Daily Star, sier manageren Kehm at de konsekvent har tegnet en klar linje mellom offentligheten og den private når det vedgår Michael Schumacher, og dette har alltid har blitt akseptert av både fans og media. Så beslutningen om å beskytte hans privatliv fra offentligheten er tatt i Michaels interesse.

Michael Schumacher er en legende i Formel1-sammenheng med sine syv VM-seire



Schumacher er hjemme

Schumacher var en ivrig skiløper, og eide også en hytte på Norske Trysilfjellet før det fatale fallet skjedde.

Skaden pådro han seg da han slo hodet mot en stein mens han var på ski i Meribel, Frankrike i 2013.

Etter det så har legene fjernet blodpropper fra hjernen, og han ble plassert i et medikamentindusert koma. Han kom senere ut av koma og ble overført fra sykehuset til sitt hjem i Genève. Schumacher er nå hjemme der han mottar 24-timers omsorg fra et team av spesialister.

Les også: Rockelegendene avlyser i Norge på grunn av terrorfare

Det er med andre ord uklart hvordan Schumacher har det i dag, men samtidig gir det håp på grunn av uttalelsen fra den tidligere Formel 1- sjefen om at han kan komme seg snart. Samtidig har teamet bak Schumacher bestemt seg for total taushet, noe jeg ikke er sikker på er så klokt, og da får man heller klamre seg til de gode nyhetene vi får. Jeg heier uansett på Schumacher og håper virkelig han blir frisk igjen en dag!

 

Les også:

Toppfotballbløffen

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt når du er i utlandet

Mini lanserer sin største bil noensinne og lover knallpris på hybrid-utgaven​

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du får behandling​

Reale menn voldtar ikke

Elbiler trenger flere fordeler

Nordmenn er ikke rasister

Verdens beste by

Tusen takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen René, Kulturdrops

#schumacher #formel1 #sport #samfunn #motorsport #kulturdrops #monaco #fare #bil #bil #bilsport #koma #trysil #ferrari

Mini lanserer sin største bil noensinne og lover knallpris på hybrid-utgaven



En helt nyutviklet Mini Countryman er nå klar for lansering, og det er den aller største Minien som noen gang har vært laget. Bilen har vokst med 20 centimeter i lengde, men er i følge Mini, fortsatt en kompakt og sportslig Mini-SUV. 

Mini selv, har en egen betegnelse på denne type biler, og de kaller den for SAV, Sports Activity Vehicle og ikke SUV, som betyr Sports Utility Vehicle. Bilmodellen retter seg altså mot en mer aktiv målgruppe.



For første gang kommer også Mini ut med en hybridbil, og den vil få tilnavnet Cooper S E. Med den, kan du kjøre fire mil elektrisk (fint for bykjøring) mens man har en fullgod fossilbil-rekkevidde på langturer.

Nye Mini Countryman lanseres offisielt i februar 2017.

 

Her er noen fakta om den nye Mini Countryman:

-          20 cm lengre enn utgående modell

-          Helt nye infotainment-system med touch-skjerm

-          Trådløs lading av telefon

-          Større plass innvendig enn utgående modell

-          450 liter bagasjerom mot 350 liter på utgående modell

-          Elektrisk bakluke

-          40:20:40 nedfellbare bakseter

-          LED-lys

-          Head-up display

-          Et nytt og bedre ALL4 firehjulstrekksystem

-          Nytt design!

-          En ny generasjon motorer + hybrid

 



Motoralternativer

De fossile motorene vi finner i nye Countryman er de samme som man finner i dagens Clubman. Alle modellene er tilgjengelig med firehjulstrekk.

-          Cooper - 1,5 liter bensin, 136 hk

-          Cooper D - 2 liter diesel, 150 hk

-          Cooper S - 2 liter bensin, 192hk

-          Cooper SD - 2 liter diesel, 190hk / (400nm !)

Prisen på nye Countryman starter på 337.300 som jeg mener er en altfor drøy pris fordi bilen leveres temmelig naken til den prisen, uten automatgir, firehjulstrekk og annet utstyr som er standard i mange andre biler. En Mini Countryman med litt utstyr og med passe sprek motor kommer fort opp i en pris på 450.000 - 500.000 kroner. Her tror jeg Mini priser seg ut av markedet, noe jeg mener de også har gjort med den nye Clubman.

De fossile modellene skal i disse dager være klare for bestilling med levering på nyåret.

 



Men den virkelig store nyheten er at Mini kommer med en Countryman Cooper S E som er en Plug-in hybrid!

 Cooper S E kommer med følgende standard utstyr:

-          136hk bensinmotor driver fremhjulene

-          88hk elektrisk motor driver bakhjulene

-          Totalt 224hk og firehjulstrekk

-          Elektrisk rekkevidde på opptil 40km

-          0-100km/t er unna på 6,9 sekunder

-          Svært prisgunstig i Norge



Prisene på Hybriden er ikke helt klare, men Mini lover en svært prisgunstig bil, så får vi se hva det betyr i praksis når de har prisene klare. Hybriden forventes å bli leveringsklar sommeren 2017, så for de som tenker at en fossil Countryman blir for dyr, bør kanskje vente med bestillingen til prisen på hybrid-utgaveen blir klar. Jeg var i kontakt med Mini i dag, og de forventer at prisen på Hybriden er klar om en måneds tid. Jeg oppdaterer prisen på Countryman S E her, så snart den er klar.
Oppdatering 12.02.2017: Mini Countryman SE hybrid får startpris på kr 374.900.- 







Les også:

 
Tusen takk for at du leser.
Følg meg gjerne på:
Snapchat: renezografos
Hilsen René, Kulturdrops

#kulturdrops #mini #bil #motor #teknologi #elbil #hybrid #mini #countryman

 

Hybridbiler forurenser syv ganger mer enn elbiler

Mitsubishi Outlander Hybrid. Foto: Mitsubishi motors

Plug-in hybridbiler forurenser syv ganger mer enn elbiler, ifølge nye forskningsresultater. Likevel får de nye hybridbilene betydelige avgiftslettelser både i Norge og utlandet

Det er Doug Robertson, leder av Electric Vehicle Association Skottland, som nå oppfordrer den britiske regjeringen til å avslutte de "absurde" skattelettelsene bensinhybriden får. Grunnen til det er altså at en hybridbil forurenser betydelig mer enn det en vanlig elbil gjør.

Den britiske regjeringen har som den norske, gitt betydelige avgiftslettelser for å velge hybridbiler i stedet for vanlige bensin- og diseselbiler. Robertson mener at en hybridbil bør betale rundt seks ganger mer i skatt enn den som bruker en ren elektrisk modell.

Les også: Dobler salget av denne elbilen

Resultatene av de nye forurensingstestene anslår at en ren elektrisk Nissan Leaf som går 10.000 engelske miles i året vil generere 1,12 tonn med drivhusgasser, mens en hybrid som en Mitsubishi Outlander vil frigjøre 8,42 tonn, som er mer enn syv og en halv ganger så mye.

Les også: Teslasalget tar av

Samtidig melder TV2 nyhetskanalen at CO2 utslippene på en hybridbil i realiteten er hele 40% høyere enn det fabrikktestene tilsier. 

Siv Jensen, sier til TV2 at det likevel er bedre med en hybridbil enn en ren forbrenningsbil i og med at de vanligvis forurenser mindre. I samme TV2-sending får vi vite at det ikke er noe garanti for at hybridbiler forurenser mindre enn en vanlig forbrenningsbil, av den enkle grunn at man kan velge å ikke bruke strøm på en hybridbil. Altså at man bruker hybriden som ren bensinbil.

Hybridbilsalget i Norge har økt fra 0,1 til ufattelige 13,3 prosent. De store tunge ladbare hybridene er de som får mest avgiftslette.

 

Les også:

Elbiler trenger flere fordeler

Terningkast 6 til Vikingane

James Bond stoppet norsk storfilm

Johaug-saken: Nå viser svenskene sitt sanne jeg

 

Tusen takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen René, Kulturdrops

 

Les også:

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt når du er i utlandet

Da jeg badet med alligatorer i Florida

 



#elbil #økonomi #miljø #kulturdrops #bil #trafikk

Teslasalget tar av



Teslasalget ser ut til å ha løsnet etter en svak salgsperiode

I årets tredje kvartal leverte Tesla 24.500 biler mot bare 14.402 biler i andre kvartal. Av disse var 15.800 Model S, og nykommeren SUVen Modell X solgte i 8.700 eksemplarer

Økningen skyldes visstnok økning i produksjonen, men også rabatter på noen av bilene.

Tesla opplyser at leveransene i fjerde kvartal vil bli likt eller enda litt høyere enn i tredje kvartal. De ligger altså an til å nå målet om å levere 50 000 biler i det andre halvåret i 2016.

Les også: Opplever knallsalg på denne elbilen

Model X er mye av grunnen til at salget av Tesla øker Foto: Tesla


Les også: Elbiler trenger flere fordeler

Les også: filmanmeldelsen av Kongens Nei

Det er ikke mange månedene siden at landets aviser kunne opplyse at Teslasalget var oppsiktsvekkende svakt sammenliknet med året før. Hele 55 prosent svakere salg var det i mai i år sammenliknet med samme månded i fjor. Sånt tall vises på bunnlinjen. Men problemene for Tesla synes nå å være løst, og både produksjons- og salgstallene peker nå bare én vei for Tesla; oppover. 

Her er topp tre på nybilsalget i Norge I september:

1. Volkswagen Golf: 996 
2. Tesla Model X: 601 
3. Toyota Rav 4: 581

Les også:

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt når du er i utlandet

Da jeg badet med alligatorer i Florida

Opplever knallsalg på denne Elbilen

Kongen av klassiske motorsykler

 

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen René, Kulturdrops

#motor #tesla #elbil #kulturdrops

Du får ikke en bedre SUV til denne prisen



Jeg har tatt en nærmere titt på Mazda CX-3 fordi både design og pris er tilfredsstillende

 

Minitest av Mazda CX-3

Mazda gjør det bra for tiden. Fra å ha vært, etter min mening, et litt traust gubbemerke, så har de blomstret opp med designperler på løpende bånd som for eks Mazda 3 og CX-5. Også prismessig er det svært få som slår dem for tiden, og nettopp pris er viktig i avgiftslandet Norge.

Alle foto: Produsenten

Bilen som jeg har sett nærmere på er Mazda CX-3, altså lillebroren til CX-5. Men selv om CX-3 klassifiseres som en mini-SUV, så liker Mazda å kalle den en crossover, greit nok. Her er min vurdering.

Plass: Bagasjerommet i CX-3en er ikke den største med sine 350 liter, men det er heller ikke å forvente i en sånn type bil. (bagasjen rommer1260 liter med nedlagte seter) Plass i kupéen er også godkjent, men ingen boltreplass. Takhøyden kunne vært bedre. 


 

Størrelse: Mazda CX-3, kom ut i 2015 og befinner seg i samme klasse som Opel Mokka, og sammenlikner vi med nettopp Mokka, så er den en mer traustere og kjedeligere bil. Mazda CX-3 er faktisk ganske lav til å være en SUV/crossover med kun drøye 15 centimeter bakkeklaring. Lengden på bilen er 4,27 meter.


Design: Designmessig er dette en sjelden perle - jeg har sjelden sett penere bil. Her har Mazda gjort CX-3en til en av de mest elegante crossoverne som finnes på markedet. Bilen har både strømlinjede og avrundede former, nesten som en gresk gudinne. Første gang jeg så bilen fikk jeg hakeslipp, for jeg visste ikke hva slags bilmerke dette var, og  overraskelsen ble ganske så stor da jeg skjønte at dette var en Mazda. Jeg ville tippet Alfa Romeo eller noe tilsvarende italiensk fordi denne bilen var så pen. Og skal sant sies, så har italienerne vært best på bildesign i årevis. Men nå er altså Mazda på hugget med sin CX-3. Designet i kupéen er også fint og stilig, her har Mazda turt å tenke design og skiller seg på sånn måte seg fra konkurrentene som ofte er mildt sagt litt kjedelige.

Pris: Prismessig er Mazda CX-3 en vinner. Den starter på behagelige 245.400 kroner. Det er mye bil for pengene. En godt utstyrt bil med AWD og automatgir vil havne på cirka 350.000 kroner. Det er en svært god pris som få kan konkurrere med i denne klassen.

Kjøreegenskaper: Fin og grei å kjøre, og bra nok med 150 hester(bensin) - men ingen racerbil. Krenger litt i svingene ved aktiv kjøring, men det er bagateller til denne prisen. Med mindre krefter som 120 hk bensin eller dieselmotoren på 105hk, vil nok bilen oppleves som litt slapp, vil jeg tro.(ikke prøvd)

 

Min vurdering:

Pluss:

Utvendig design i toppklasse

Lekkert innvendig design

Meget god pris

Kjapp og konkret styring

Lite støy

 

Minus:

Lav bakkeklaring

Plass

Kjøreegenskaper - litt for krengete i svingene

Ikke tilgjengelig som hybrid eller elbil

 

Konklusjon. En lekker bil for de som er opptatt av design. Med AWD og automatgir passer bilen godt i vinterlandet Norge. Minuset er den lave bakkeklaringen. Prismessig er den i særklasse med tanke på hva man får.

Til orientering: Det presiseres at dette er min subjektive mening om produktet. Jeg har ikke mottatt noe vederlag eller andre fordeler for å skrive dette innlegget. 







#motor #bil #kulturdrops 

Hele fotballaget fikk en sportsbil til 1,3 millioner hver

Foto: BMW

Spillerne til Leicester City, som vant Premier League trofeet i forrige sesong, har fått en BMW i8 hver seg

Leicester formann, Vichai Srivaddhanaprabha, har brukt nesten 2 millioner pund (I overkant av 20 millioner kroner) for å kjøpe 19 BMW i8er til alle fotballspillerne av siste sesongs vinnerlag.

Spillerne fikk bilene overlevert som en takk til den overraskende serieseieren i den øverste engelske ligaen sist sesong. De hybride sportsbilene ble behørig alle levert i Leicester Citys blåfarge.

BMW i8 gjør 0-100 km/t på ekstreme 4,4 sekunder og har en toppfart på 250 km/t. Bilen er BMWs flaggskip for satsningen på nye og renere biler.

Ønsker du å stå til stil med Leicesterspillerne så er inngangsprisen i Norge på litt over 1,3 millioner. 

Bildet er hentet fra twitter
Bildet er hentet fra Twitter

 


 

Opplever knallsalg på denne elbilen



Bavaria på Økern i Oslo ligger an til å doble salget på elbilen BMW i3

- Dersom vi fortsetter i den samme takten, så vil vi selge 1000 i3er det nærmeste året! Vanlig salg i samme tidshorisont er 400 biler. Det er ikke tvil om at økt rekkevidde har mye å si for salget, sier daglig leder i Bavaria, Andreas Edvardsen. Norge har egentlig aldri vært prioritet av BMW fordi vi er et lite marked, men med elbilen i3 så har vi nå fått full oppmerksomhet fra den tyske bilprodusenten, forklarer han.

- Den generelle grunnen til elbilsukessen i Norge skyldes først og fremst insentivene fra myndighetene, men når det gjelder merkevaren BMW så har den alltid raget høyt, mange har ønsket å eie en BMW. Og siden i3en er såpass tilgjengelig prismessig, så velger mange den. Vi opplever at i3en er inngangsbilletten til helt nye kunder. Vi registrerer også at kunder som har kjøpt en i3 som bil nummer to, også velger en annen BMW modell som bil nummer én - de får øynene opp for merkevaren BMW.

Daglig leder Andreas Edvardsen i Bavaria opplever knallsalg av nye BMW i3

Økt rekkevidde

En annen suksessfaktor er den økte rekkevidden. Den nye i3en ble i Norge lansert i mai, og bare i løpet av den måneden hadde vi ordre på 87 biler som er ny rekord for oss. Det samme antallet ser det ut til å bli i juni. Det er også klart at BMW har truffet blink på denne bilen med sitt urbane utseende.

Som et premium bilmerke har BMW i Norge alltid hatt sin lille menighet, men ved introduksjon av en helt ny type bil som i3en er, så opplever vi økt salg ved at nye kunder som normalt ikke handler hos oss kommer for å kjøpe bil. BMW som bilmerke ligger nå på tredjeplass på registreringsstatistikken i Norge og mye er takket være elbilen, og det skal egentlig ikke være mulig å selge så mye med et premiummerke som BMW jo er, men det gjør vi jo i disse dager.

I vinterlandet Norge, så skulle man tro at elbiler kanskje ikke er det rette valget, men også her er det en endret forståelse hos folk flest, mener Andreas .

- At elbilen har kortere rekkevidde om vinteren er noe folk innser og godtar, da endrer de kjøremønsteret etter forholdene. Og i3en har faktisk ganske smale hjul som gjør den god på vinterføre. I tilegg har de en 50-50 vektfordeling på bilen som gjør at den er veldig stabil. Og tracktion-controllen holder den bakhjulsdrevne bilen stabilt på veien. En annen faktor som betyr noe for kundene er at man får den gode følelsen med på kjøpet av å eie en elbil, det føles riktig miljømessig, og du blir ikke så lett konfrontert med at du ikke tenker på miljøet.

Andreas synes samtidig det kan være klokt å beholde insentivene så ikke elbilsalget stopper helt opp, som vi ser det er gjort i andre land.

- Både Nederland og Danmark var store på elbiler før, men de mistet insentivene og dermed dalte salget betydelig. I Norge kan fort det samme skje og da vil miljøhensikten med elbiler forsvinne brått. Men vi ser nå at andre land kommer til med nye insentiver, som for eksempel Tyskland, som skal gjøre det både billigere og enklere å kjøre elbiler. Der blir det nå økt satsning på miljø og nye elbilmodeller.

 

Dette er min sjanse til å eie en BMW

Også selger Per Richard Neeb hos Bavaria, opplever Klondike-stemning på jobben om dagen.

- Det er ikke uvanlig at folk ringer inn bestillinger på i3en uten verken å ha sett eller prøvekjørt den. De ber meg om å sende kontrakten på mail. Det er flere dager jeg skriver 3-4 kontrakter i løpet av en dag på denne bilen. Jeg har hørt kundene si til meg mange ganger at: dette er min sjanse til å eie en BMW.

Per Richard Neeb selger elbiler usett over telefonen

BMW i3 har økt rekkevidden med 50 prosent fra tidligere modell og nå kan man kjøre inntil 300 km før du må lade, avhengig av kjøremester og uteklima.

- I3en er nå best på rekkevidde og pris i sin klasse, derfor forventer vi at det økte salget skal vare ut dette året, minst.

Hele økonomien rundt elbilkjøpet er også noe kundene er beviste på - at de slipper bompenger og kan bruke kollektivfeltet er selvfølgelig noe som er med i betraktningen når de kjøper elbil.

Vi opplever ofte at kundene har vært rundt og prøvd andre modeller, men at det er først hos oss de får den store wow-følelsen etter prøvekjøringen, de opplever denne bilen som noe helt for deg selv. Vi ser det så tydelig når kundene kommer inn etter prøvetur, da har de alltid et stort glis om munnen. Og det er jo ikke så rart, de får jo en helt spesiell premium følelse etter å ha prøvekjørt denne bilen.

Skal vi tro Neeb så er det ikke bare miljøforkjemperne som velger elbil, så hvem er egentlig den typiske elbilkunden?

- Det er ingen stereotype som velger elbil. Vi har kjøpere i alle aldre med forskjellige bakgrunner. Bilen fanger folk flest. Bilen er urban, og tiltrekker seg nok mest folk i storbyene. Men med den økte rekkevidden vi har fått, ser vi nå at folk også utenfor byene vil ha bilen. Folk med hytter ser at rekkevidden nå er god nok for en tur-retur bil til hytta.

 

Kan nestes spise inventaret på bilen

Per Richard Neeb legger til at en av de viktigste suksesskriteriene for akkurat denne modellen er at den er bygget som elbil fra starten av.

- De har ikke bare kippet ut en bensin- eller dieselmotor fra en tidligere modell og forsøkt å skape elbil av det. Og sånt har jo noe å si på hvordan det er å kjøre den. Bilen oppfattes som lett, morsom og veldig riktig. Her er det innovasjon fra første steg. Fabrikken har til og med egen vindmøllepark. Bilen lages av karbonfiber og resirkulert materiale, du kan nestes spise inventaret på bilen. I3en er altså ikke bare miljøvennlig i bruk, men også i alle andre ledd av produksjonen. Hele pakka rundt denne bilen er miljøvennig og det gir en god følelse.

Til sammenlikning har Bavaria også en annen BMW-modell med miljøprofil som opplever salgstall på linje med i3en, det er hybridbilen BMW 225xe.

- Det er stor pågang på både 225xe og i3en og med de to modellene sammen så blir det gode resultater på totalsalget. Å selge 4-5 biler før kl 10 om morgenen er ikke lenger uvanlig.  Det er virkelig moro på jobb om dagen. Jeg har faktisk problemer med å få tid nok til å levere ut bilene til kundene som har bestilt.

Andreas Edvardsen og Per Christian Neeb er stolte av å jobbe med miljø-elbilen BMW i3

På grunn av det økte salget på i3, så begynner ventetiden å bli betydelig lang, og bestiller du i dag så får du antagelig bilen først i november, men det er et lite håp om tidligere levering.

- Alle vil jo ha den snarest mulig, jeg forstår jo det, men det styrer ikke vi her lokalt. Men det er likevel en mulighet for tidligere levering. For når BMW ser kontraktene komme inn, så kan de omdisponere fra andre land som kanskje ikke selger så mye som planlagt. Det betyr at vi kan få flere biler til Norge, men som i utgangspunktet var beregnet på andre land, men dette er altså ikke noe vi kan garantere.





 

 



 

Kongen av Klassiske Motorsykler

Triumph Bonneville er blitt ny. Vannavkjøling, ABS-bremser, Traction Control og betydelig lavere pris er bare noen av stikkordene.



Triumph, og spesielt de klassiske motorsyklene deres har det med å spille på følelsene til folk. Triumphs motorsykler har gjennom årtier blitt til ikoner. Ikke bare for nevnte Bonneville, men også for modeller som Truxton og Scrambler som begge er kjente modeller i den klassiske motorsykkelserien til Triumph. ​

Tidligere filmlegende Steve Mcqueen og andre macho Hollywood-stjerner som Tom Cruise og Ryan Reynolds, har lagt sin elsk på Triumphs klassiske motorsykler - både gjennom sine filmer og til privat bruk. Men faktum er at Triumph har forandret seg lite i løpet av årene som har gått, de har endret på farger og litt styling, men i prisnippet har de reprodusert samme motorsykler år etter år, derfor var nyheten om helt nye innovative sykler positive, og forventningene deretter ganske så skyhøye.
Rett før nyttår presenterte Triumph sine helt nye motorsykler i den klassiske serien. De inneholder Truxton og flere Bonneville-modeller som for eks T120, men modellen det skal handle om her, er nye Bonneville Street Twin.
 
Street Twin er den billigste utgaven av Triumph klassiske serie med en startpris på ca 120.000 kroner. Prislappen på Bonneville 2015 modell var på cirka 150.000.- så her er det penger å spare på å velge en ny modell.
Så hva har endret seg? Jo ganske mye, nye Street Twin er blitt en moderne sykkel, men har fortsatt den gamle klassiske looken. Den har fått vannavkjøling, abs-bremser og tractioncontrol. Street Twinen har tilpasset seg EU-standarden, så motoren har betydelig færre hester enn tidligere med sine 55 hk mot 68 hk på tidligere modeller, men gjør det noe med opplevelsen? Nei, i følge Triumph selv og testene som er gjort er den faktisk sprekere. Grunnen til det er økt dreiemomentet. Jeg har selv testet sykkelen i en måneds tid nå og den nye Street Twinen virker sprekere på de hastighetene der man bruker den mest. Motorsykkelen har også fått en mer oppreist kjørestilling som er litt mer sportslig enn de gamle Bonnevillene. Low-speed akselerasjon er umiddelbar og sterk, hjulpet av en presis gassrespons. Den er også mer drivstoffeffektiv. Sykkelen er dessuten lekende lett å kjøre og bedre enn tidligere Bonneville-modeller, og det sier faktisk ganske mye siden også tidligere modeller var kjent for å være lettkjørte. Nye Street Twin er også lettere i vekt, og det var noe jeg savnet med den gamle modellen. Jeg ønsket meg en snerten motorsykkel i bytrafikken, men som jeg også kan dra på lengre turer med. Dette har nå Bonneville fått til. Etter min mening har Triumph nå laget den ultimate flerbruks-motorsykkelen, stilig og anvendelig.
Street Twin kommer også med lyd, eksospotten leverer barsk høy lyd tett oppunder det som er lov i Norge, den gamle Bonneville derimot var litt sped, og derfor byttet mange ut eksosanlegget for å oppnå mer gromlyd.
Street Twinen er også blitt mer forbrukervennlig; som lettere clutch, tykkere polstring i setet, nøkkel for å komme til under setet(før måtte man skru), under setet er det også USB-port for lading av telefon og lignende. Triumph har dessuten laget over 150 tileggsutstyr for at du kan lage din helt egen spesielle versjon.
Sykkelen kan også leveres i tre forskjellige kits, disse er: Urban- Scrambler- og Bratt Tracker kits. (se bilder under)

Street Twin, kommer i fem farger: Tre svart-farger, rød og sølv. Jeg likte denne Triumphen så godt at jeg, på bekostning av Vespaen min, investere i en ny Street Twin. Jeg valgte en sølvfarget uten ekstra kit fordi den så litt mer retro og annerledes ut enn de andre. Men jeg har allerede planer om å skreddersy denne til min helt egen caféracer.

 

900cc parallell twin, firetakter
​55 hk
Femtrinns girkasse
Topphastighet: Ca 175 kmt
Farger: Rød, sort og sølv
Konkurrenter: 
Ducati Scrambler
Kawasaki W800 
Moto Guzzi V7 II

 

Dom: En av de grommeste urbane motorsyklene du kan få tak i med den klassiske looken. Underholdende og lettkjørt sykkel med lett tilgjengelig ytelse, moderne teknikk og med mulighet til å skreddersy sin egen variant. 

Foto: Triumph motorcycles

PS: Norske forhandlere fikk bare noen få eksemplarer inn nå i våres, og Street Twinen ble derfor raskt utsolgt. Jeg fikk den siste i sølvgrå fra Alf Graarud Motor, men de håpet da å få inn flere etter hvert, så det er mulig de har noen inne nå. Du kan eventuelt sette deg på venteliste eller ringe rundt til andre forhandlere å spørre om de har noen tilgjengelige. AMD i Oslo er en stor Triumph forhandler og de kan ha noen inne.








 

Med Urban Inspiration Kit


 

Med Scrambler Kit


 

Med Brat Tracker Kit





 

 

Min gamle Triumph Bonneville T120 Steve Mcqueen utgave. Den var det bare 1100 stk av i verden og man fikk inngravert nummerplate på styret som bevis på det. 



 

Drømmebilen du har råd til

Nye Mini Cabrio

Da jeg kjøpte min første Mini Cooper i 2003 fikk jeg en helt ny bilopplevelse. Før var en bil for meg ikke annet enn et kjøretøy som tak meg fra A til B - verken mer eller mindre. Mine tidligere bilmerker hadde vitnet om dette: Det hele begynte med en 68-modell Volvo 144 som jeg fikk kjøpt temmelig billig. Grei nok. Så fulgte det på, VW boble(1302) Opel Kadett, Chrysler Voyager og en hel del andre kjedelige merker. Alle greie til sitt bruk, men blottet for kjøreopplevelse, finish og comfort. Da jeg så fikk min første Mini Cooper endret dette seg drastisk. I Minien fikk jeg hestekrefter, kjøreegenskaper uten sidestykke og lekkert design. I 2003 var dessuten Minien ganske ny på markedet, og vekket derfor oppsikt hvor jeg enn kjørte. Unge folk flokket seg rundt for spørre om bilen, mens de eldre som tok kontakt, fortalte entusiastisk og med stor glede om sine tidligere Mini modeller de hadde eid da de var unge. 

Å kjøre rundt i en Mini, uansett hvilken modell du velger, er som å ta en kraftig lykkepille. Jeg har etter hvert hatt flere bilmerker - også helt nye modeller og alt fra Fiat 500 til Mercedes Benz, men aldri har jeg funnet noen som kan erstatte mitt kjære favoritt-bilmerke, Mini. Tidligere da jeg har kjøpt ny bil, har lykkefølelsen av å være nybileier forsvunnet på bare få uker. Nå tre år etter min første Mini Countryman, har jeg denne lykkefølelsen fortsatt, og hver eneste dag året gjennom, man blir bare mer og mer glad i Minien sin. Countryman som jeg er så heldig å eie er en SD All4 - med automatgir. Dette er for meg, den perfekte alround-helårsbilen, og i Norge er nok den mer fornuftig enn en Cabriolet-utgave. Men for de som ikke trenger vinterbil til hytta eller fjellet så kan nettop nye Mini Cabriolet være den ultimate drømmebilen. 

Selv om Mini har endret litt på utvendig design siden første lansering av bilene sine så har de beholdt sin identitet, sånn er det også med nye Cabrio, som Mini kaller denne modellen. En tøffere bil skal du lete lenge etter, den er kul, den er morsom, den har swag. Man skal kjenne igjen en Mini, den skal skille seg ut fra andre bilmerker - det er det som er Mini - aldri traust, aldri kjedelig. En Mini uten tak, er om mulig, er enda mer morsom å kjøre. Det blir litt som å cruise på landeveien på gammel classic motorsykkel en god varm sommerdag, men med komforten av en bil. 

Mini kommer i utgavene Cooper og Cooper D, men også med de raskere modellene i Cooper S og John Cooper Works utgave. En cooper S gjør 0-100 på 7,2 km/t sekunder mens Works-modellen bruker 6,6 sekunder fra 1-100 km/t.

Det morsomme med Mini er at  du kan bygge din egen "custom-made" variant. Dette betyr at det er svært få Minis som er identiske der ute på norske veier. 

Prisen er heller ikke avskrekkende, fra kr 293.300.-

Drømmebilen finner du på Mini.no

 
 

 

 

hits