juni 2016

Her gjør du handlekupp i sommer


 

Ønsker du klær, sko, tilbehør, sportsartikler og interiør med opptil 80 prosent rabatt? Da bør du besøke en av outletene i Norden i sommer.

Her er en oversikt over outletbutikker I Norge, Danmark og Sverige. Mange av de har salg på allerede nedsatte varer. Salg på salg altså, kan det bli bedre? 

Klikk på nettsidene for å se hva hver enkelt outlet har å tilby. Har du andre tips til outlets i Norden, så nevn de gjerne i kommentarfeltet under...

 

Norge

Norwegian Outlet Vestby

30-70 % rabatt på merkevarer.

40 butikker

Adresse: Vestbyveien 155, 1540 Vestby

Ligger 4 mil fra Oslo, transport med bil ca 40 min.

Nettside

 

Norwegian Outlet Stavanger:

22 butikker med 30-70 % rabatt på merkevarer.

Adresse: Ole Nielsensvei 13, 4330 Ålgård

Ligger like utenfor Stavanger (ved kongeparken)

Nettside

 

Adidas outlet store Oslo

Minst 35% avslag på adidas-produkter til dame, herre og barn!

Adresse: Professor Birkelands vei 33 I Oslo

Ligger I drabantbyen Furuset I Oslo

Nettside

 

Outlet one Vestby

Kjøper inn store partier hele året og lover kuppriser. Har også nettbutikk.

Adresse: Senterveien 6, 1540 Vestby

Ligger 4 mil fra Oslo

Nettside

 

Nike har nylig åpnet en 800 M2 butikk på Norwegian outlet i Vestby


 

Sverige

Stockholm quality outlet Barkaby

Over 50 butikker med rabatter fra 30 - 70 %

Adresse: Flyginfarten 4, 17738 Järfälla

Barkaby ligger 20 minutter nord for Stockholm

Nettside

 

Hede fashion outlet Kungsbacka

Over 45 butikker med opptil 70 % rabatt

Adresse: Kungsparksvägen 80, 434 39 Kungsbacka

Cirka 25 minutter fra Göteborg

Nettside

 

Outlet one Kosta

Varehus på 5500 kvadratmeter til 20 ? 80 % rabatt

Adresse: Stora vägen 77, 360 53 Kosta

Ligger ca 40 minutter fra Växjø. Ca 60 minutter fra Kalmar

Nettside

 

 

Danmark

Copenhagen designer outlet

Danmarks største outletsenter

Adresse: Cityringen 6, 2630 Taastrup

Ligger på cityringen 6 på Høje i Taastrup. 10 minutter å gå fra Høje Taastrup stasjon.

Nettside

 

Nike factory outlet København

40-50% rabatt på alt av Nike

Adresse: Hveen Boulevard, City2, 2630 Taastrup

Ligger i kjøpesenteret City 2 I Taastrup

Nettside

 

Ringsted outlet

42 merkevarebutikker med oppttil 70% rabatt

Adresse: Klosterparks allé 1, 4100 Ringsted

Ca 45 minutter med bil fra København

Nettside

 

Langeline Outlet

Opptil 70 prosent rabatt på merkevarer

Adresse: Langeline allé 40, 2100 København Ø

Ligger på Langeline kai øst I København

Nettside

Opplever knallsalg på denne elbilen



Bavaria på Økern i Oslo ligger an til å doble salget på elbilen BMW i3

- Dersom vi fortsetter i den samme takten, så vil vi selge 1000 i3er det nærmeste året! Vanlig salg i samme tidshorisont er 400 biler. Det er ikke tvil om at økt rekkevidde har mye å si for salget, sier daglig leder i Bavaria, Andreas Edvardsen. Norge har egentlig aldri vært prioritet av BMW fordi vi er et lite marked, men med elbilen i3 så har vi nå fått full oppmerksomhet fra den tyske bilprodusenten, forklarer han.

- Den generelle grunnen til elbilsukessen i Norge skyldes først og fremst insentivene fra myndighetene, men når det gjelder merkevaren BMW så har den alltid raget høyt, mange har ønsket å eie en BMW. Og siden i3en er såpass tilgjengelig prismessig, så velger mange den. Vi opplever at i3en er inngangsbilletten til helt nye kunder. Vi registrerer også at kunder som har kjøpt en i3 som bil nummer to, også velger en annen BMW modell som bil nummer én - de får øynene opp for merkevaren BMW.

Daglig leder Andreas Edvardsen i Bavaria opplever knallsalg av nye BMW i3

Økt rekkevidde

En annen suksessfaktor er den økte rekkevidden. Den nye i3en ble i Norge lansert i mai, og bare i løpet av den måneden hadde vi ordre på 87 biler som er ny rekord for oss. Det samme antallet ser det ut til å bli i juni. Det er også klart at BMW har truffet blink på denne bilen med sitt urbane utseende.

Som et premium bilmerke har BMW i Norge alltid hatt sin lille menighet, men ved introduksjon av en helt ny type bil som i3en er, så opplever vi økt salg ved at nye kunder som normalt ikke handler hos oss kommer for å kjøpe bil. BMW som bilmerke ligger nå på tredjeplass på registreringsstatistikken i Norge og mye er takket være elbilen, og det skal egentlig ikke være mulig å selge så mye med et premiummerke som BMW jo er, men det gjør vi jo i disse dager.

I vinterlandet Norge, så skulle man tro at elbiler kanskje ikke er det rette valget, men også her er det en endret forståelse hos folk flest, mener Andreas .

- At elbilen har kortere rekkevidde om vinteren er noe folk innser og godtar, da endrer de kjøremønsteret etter forholdene. Og i3en har faktisk ganske smale hjul som gjør den god på vinterføre. I tilegg har de en 50-50 vektfordeling på bilen som gjør at den er veldig stabil. Og tracktion-controllen holder den bakhjulsdrevne bilen stabilt på veien. En annen faktor som betyr noe for kundene er at man får den gode følelsen med på kjøpet av å eie en elbil, det føles riktig miljømessig, og du blir ikke så lett konfrontert med at du ikke tenker på miljøet.

Andreas synes samtidig det kan være klokt å beholde insentivene så ikke elbilsalget stopper helt opp, som vi ser det er gjort i andre land.

- Både Nederland og Danmark var store på elbiler før, men de mistet insentivene og dermed dalte salget betydelig. I Norge kan fort det samme skje og da vil miljøhensikten med elbiler forsvinne brått. Men vi ser nå at andre land kommer til med nye insentiver, som for eksempel Tyskland, som skal gjøre det både billigere og enklere å kjøre elbiler. Der blir det nå økt satsning på miljø og nye elbilmodeller.

 

Dette er min sjanse til å eie en BMW

Også selger Per Richard Neeb hos Bavaria, opplever Klondike-stemning på jobben om dagen.

- Det er ikke uvanlig at folk ringer inn bestillinger på i3en uten verken å ha sett eller prøvekjørt den. De ber meg om å sende kontrakten på mail. Det er flere dager jeg skriver 3-4 kontrakter i løpet av en dag på denne bilen. Jeg har hørt kundene si til meg mange ganger at: dette er min sjanse til å eie en BMW.

Per Richard Neeb selger elbiler usett over telefonen

BMW i3 har økt rekkevidden med 50 prosent fra tidligere modell og nå kan man kjøre inntil 300 km før du må lade, avhengig av kjøremester og uteklima.

- I3en er nå best på rekkevidde og pris i sin klasse, derfor forventer vi at det økte salget skal vare ut dette året, minst.

Hele økonomien rundt elbilkjøpet er også noe kundene er beviste på - at de slipper bompenger og kan bruke kollektivfeltet er selvfølgelig noe som er med i betraktningen når de kjøper elbil.

Vi opplever ofte at kundene har vært rundt og prøvd andre modeller, men at det er først hos oss de får den store wow-følelsen etter prøvekjøringen, de opplever denne bilen som noe helt for deg selv. Vi ser det så tydelig når kundene kommer inn etter prøvetur, da har de alltid et stort glis om munnen. Og det er jo ikke så rart, de får jo en helt spesiell premium følelse etter å ha prøvekjørt denne bilen.

Skal vi tro Neeb så er det ikke bare miljøforkjemperne som velger elbil, så hvem er egentlig den typiske elbilkunden?

- Det er ingen stereotype som velger elbil. Vi har kjøpere i alle aldre med forskjellige bakgrunner. Bilen fanger folk flest. Bilen er urban, og tiltrekker seg nok mest folk i storbyene. Men med den økte rekkevidden vi har fått, ser vi nå at folk også utenfor byene vil ha bilen. Folk med hytter ser at rekkevidden nå er god nok for en tur-retur bil til hytta.

 

Kan nestes spise inventaret på bilen

Per Richard Neeb legger til at en av de viktigste suksesskriteriene for akkurat denne modellen er at den er bygget som elbil fra starten av.

- De har ikke bare kippet ut en bensin- eller dieselmotor fra en tidligere modell og forsøkt å skape elbil av det. Og sånt har jo noe å si på hvordan det er å kjøre den. Bilen oppfattes som lett, morsom og veldig riktig. Her er det innovasjon fra første steg. Fabrikken har til og med egen vindmøllepark. Bilen lages av karbonfiber og resirkulert materiale, du kan nestes spise inventaret på bilen. I3en er altså ikke bare miljøvennlig i bruk, men også i alle andre ledd av produksjonen. Hele pakka rundt denne bilen er miljøvennig og det gir en god følelse.

Til sammenlikning har Bavaria også en annen BMW-modell med miljøprofil som opplever salgstall på linje med i3en, det er hybridbilen BMW 225xe.

- Det er stor pågang på både 225xe og i3en og med de to modellene sammen så blir det gode resultater på totalsalget. Å selge 4-5 biler før kl 10 om morgenen er ikke lenger uvanlig.  Det er virkelig moro på jobb om dagen. Jeg har faktisk problemer med å få tid nok til å levere ut bilene til kundene som har bestilt.

Andreas Edvardsen og Per Christian Neeb er stolte av å jobbe med miljø-elbilen BMW i3

På grunn av det økte salget på i3, så begynner ventetiden å bli betydelig lang, og bestiller du i dag så får du antagelig bilen først i november, men det er et lite håp om tidligere levering.

- Alle vil jo ha den snarest mulig, jeg forstår jo det, men det styrer ikke vi her lokalt. Men det er likevel en mulighet for tidligere levering. For når BMW ser kontraktene komme inn, så kan de omdisponere fra andre land som kanskje ikke selger så mye som planlagt. Det betyr at vi kan få flere biler til Norge, men som i utgangspunktet var beregnet på andre land, men dette er altså ikke noe vi kan garantere.





 

 



 

Hasselblad med kompaktkamera på 50 megapixler



Hasselblad er kjent for kvalitetskameraer i mellomformat, men nyheten her er at modellen XD1 er et speilløst kompaktkamera på hele 50 megapiksler.

Hasselblad XD1 er det aller første speilløse mellomformatkameraet på markedet som er utstyrt med 50 megapiksler. CMOS bildesensoren er på 43x32mm, og overgår fullformatssensorene i tradisjonelle DSLR-kameraer. Allikevel er X1D-C50 mindre enn de fleste fullformatskameraer og veier kun 725 gram inkl. batteri.

X1D-50c har også innebygget GPS, WiFi-tilkobling og en skjerm på 7,6 cm.

Kameraet lagrer 16-bits seriebilder med en hastighet på 2,3 bilder per sekund. Du kan også filme i Full-HD med 1080/25p-kvalitet.


 

For å summere det hele, så kommer Hasselblad med et kompakkamera som har vært savnet lenge. Nå er det altså mulig å slippe å velge mellom tunge systemkameraer med god bildekvalitet på bekostning av lette kompaktkameraer som ikke har hatt den samme bildekvaliteten som et mer proft kamera har hatt. 

Men det koster. Prisen er foreløpig 8995 US dollar. Hva den vil koste i Norge er ikke fastsatt.

Forventet salgsstart er i august/september, men allerede nå kan den bestilles.

Her er specs:

- Pikseloppløsning 8272 x 6200 - 50 megapiksler 
- CMOS-bildebrikke på 33 x 44 mm 
- 14 blendertrinns dynamisk omfang 
- 1/2000 sekunds blitzsynkroniseringshastighet 
- Lukkertider mellom 60 minutter og 1/2000 sekund 
- ISO-område fra 100 til 25 600 
- To kortplasser, begge for Secure Digital 
- GPS og WiFi 
- WiFi-standard 802.11b/g/n/ac 
- USB 3.0-tilkopling 
- Mini-HDMI-tilkopling 
- Værtett konstruksjon 
- Selvutløser 
- Mikrofoninngang i stereo 
- Høyttaler (mono) for lydavspilling 
- Bruker den nye XCD-objektivserien med sentrallukker 
- Fortsatt kompatibelt med alle objektivene i Hasselblads H-system med et tilpasset adapter 
- Kompatibel med Nikons elektronblitzer 
- Elektronisk søker med 2 360 000 punkter 
- LCD-skjerm med 920 000 punkter og berøringsfunksjonalitet 
- Serieopptak med 2.3 bilder i sekundet 
- Videofunksjon med 1920 x 1080 (25p) i H.264 
- Vekt 725 gram med batteri og uten objektiv  
- Ytre mål er 150 x 98 x 71 mm 
- Programvare for råfilene: Phocus 3.1 følger med



 




 

 

Game Of Thrones Light



Denne serien er for de som liker både historiske dramaer og glamouren i Gossip Girl. Og det beste av alt, familien kan se den sammen. Ikke så mye  gørr og blod her altså.

Jeg elsker episke dramaer som Ringenes Herre og Game of Thrones, og å sammenlikne serien Reign med disse storslagne seriene blir som å si at en Skoda er like bra som Aston Martin. Det er den altså ikke.

Men det er likevel noe fascinerende med denne serien som jeg tror vil fenge de fleste som ser den.

I slike historiske dramaer, hvor brutalitet er en del av hverdagen, så får vi også her servert mord, krig og jævelskap , men i Reign er det gjort på en mer uskyldig og sofistikert måte. Derfor kan de fleste i familien se serien sammen - ungdommen hjemme har nok sett verre ting gjennom diverse You Tube kanaler. De yngre hjemme vil nok også like de unge attraktive skuespillerne og den moderne måten serien er laget på, med dagsaktuell musikk til mange av scenene. Handlingen drives jevnt og raskt fremover med stadige konflikter, intriger og konspirasjoner som alle skal løses. En god dose uskyldige sexscener får vi også servert.


 

Rent teknisk er serien av ypperste kvalitet med bra foto, dramaturgi og skuespill. Seriene er dessuten nominert til 12 filmpriser og to er vunnet. Locationmessig der i mot, kunne det vært større variasjon da det meste av handlingen foregår inne i slottet.

Reign handler om tenåringsdronningen av Skottland, Mary Stuart, som kjemper for at alliansen med Frankrike skal opprettholdes, og med tiden gjør hun nær sagt hva som helst for å beskytte sitt kjære skottland.

Som serie er altså ikke Reign en serie som gir deg en wow-følelse, som man får av å se Game Of Thrones, der man nær sagt må holde seg fast i stolen av spenning og overraskende hendelser. Men som ren familieunderhildning er Reign absolutt en serie jeg kan anbefale.

 

Sesong 1 og 2 er ute på Netflix



 
 


 

Da jeg badet med alligatorer i Florida

Alligator

En to år gammel gutt er omkommet i et alligatorangrep i Florida. Det som overrasker mest er at han i det hele tatt ble tatt.

Som utøver av barfot (vannski uten ski) reiste jeg ofte til Orlando-området for å trene. Vi dro oftest i mars da de beste instruktørene var der og slik at vi fikk forlenget sesongen da vi kom hjem til våren og vannsportsesongen i Norge.

Jeg husker første året jeg ble med. Jeg hadde blitt advart på forhånd: Det finnes alligatorer i alle innsjøer i Florida, ble det sagt. Men mine vannsportkamerater hadde forsikret meg om at mennesker ikke er alligatormat. Det ble også fortalt at alligatorer jakter når det blir mørkt, og at de var sløve av solvarmen på dagen. Vi skulle også passe oss for alligatorer som hadde lagt egg uansett tid på døgnet.

Vi pleide å trene hos den amerikanske verdensmesteren og barfotguru Ron Scarpa. Og allerede på første jomfrutreningstur fikk jeg erfaring med det skremmende beistet. Det var en grytidlig morgen. Vi var på vei ut til innsjøen vi skulle trene på. Mens vi krysset små kanaler og innsjøer så jeg flere alligatorer i vannskorpen - både store og små. Da vi kom til egnet sted fikk jeg beskjed om å hoppe i vannet sånn at treningen kunne starte. Jeg var litt nervøs merket jeg ettersom dette var mitt første bad med alligatorer, så jeg nølte med å hoppe uti, men tenkte samtidig at jeg ikke måtte være for pysete heller. Dessuten så jeg ingen alligatorer der jeg satt ved båtripa klar i barfotdrakten. Men jeg glemmer aldri det som møtte meg da jeg tok tak i linen og hoppet ut i vannet.

Cirka to til tre meter unna meg i vannet så jeg to stirrende alligatorøyne på meg, og denne alligatoren var diger. Jeg prøvde å bevare roen mens jeg ventet på at båten skulle akselere sånn at jeg kunne komme meg på overflaten av vannet. Men så dukket alligatoren sakte under vannskorpen i min retning, jeg tenkte at nå går det galt. Så lynrask, klatret jeg oppi båten igjen, og jeg takket samtidig gudene for at jeg hadde bestemt meg for å trene med kortline ved siden av båten i stedet for langline, som er 23 meter bak båten. På den måten hadde jeg reddet meg ut av alligatorens kjeft, tenkte jeg. Men da jeg kom opp i båten så bare lo alle av meg. For alligatorer spiser jo ikke mennesker, ble det sagt. Sekunder senere hoppet en annen utøver ut i vannet i stedet og treningen var i gang. De neste ukene og årene jeg har trent i Florida, har jeg alltid følt meg trygg i innsjøene der borte. Jeg har så og si sneiet alligatorhoder mens jeg har surfet beina mine bortover vannflaten og badet med med dem da jeg har falt. Når vi har blitt advart mot noe så har det vært svømmende giftige slanger, og ikke alligatorer. Jeg husker treneren min Ron Scarpa fra Florida i USA som har drevet med vannsport i Florida i hele sitt liv, sa at han har aldri opplevd at noen er blitt angrepet av alligatorer. Riktignok har man hørt at folk har forsvunnet i Everglades, men at de der har større alligatorer.

Fra treningen i Florida i nærheten av Orlando

Alligatorer er altså stort sett ikke farlige om man har litt informasjon om dem, som det å ikke bade om natten. Men når det gjelder ulykken med den to år gamle gutten så er det også veldig rart at familien, som ikke var fra Florida og hadde kunnskap om alligatorer, ikke hadde fått informasjon av Disney-resorten om risikoen. At alligatorer etter mørkets frembrudd kan angripe, og hvorfor hadde ikke resorten satt opp et skilt med slik informasjon?

Jeg er ingen ekspert på reptiler, men etter hva jeg har forstått så innebærer bading i innsjøer i Florida en viss risiko hvis man gjør det på nattestid ettersom det er da de spiser og jakter. Jeg har også blitt forklart av lokale folk i Florida, at alligatorer kan være både raske og farlige på land eller nær land.

Summerer vi dette så kan tragedien skyldes at barnet, som befant seg vassende i vannkanten, ble oppfattet som åte av alligatoren. Angrepet skjedde cirka 21:30 om kvelden da det er mørkt og dermed mat- og jakttid for alligatorer. Men uansett skyld eller årsak så er denne tragiske hendelsen så trist som det går an å bli, og det er faktisk umulig å sette seg inn i foreldrenes forferdelige situasjon - og ikke minst bebreidelsene som helt sikkert vil komme og følge med den livet ut. Men jeg håper inderlig de finner en utvei som gjør at de kan leve videre i livet etter denne grusomme tragedien. 

 

 


Licensed from: kamchatka / yayimages.com


 

Alle burde betale for bilutgiftene

Lady pumping gasoline fuel in car at gas station.

På en eller annen måte er vi alle avhengige av bilen. Så hvorfor skal bare noen få betale for den?

Mange som bruker bilen gjør ikke det for moro skyld, Jeg kan ikke huske å ha kjørt bil bare for turens skyld siden jeg var i 18 -19 års alderen.

Nå for tiden ønsker Lan Marie Nguyen Berg (MDG) å innføre bomstasjoner rundt om i sentrum av Oslo av den grunn å flå de som er nødt til å bruke bilen som transportmiddel. Hun argumenterer til VG at den nye E18 i Oslo og Akershus skal være et spleiselag, med det så mener hun at bileiere skal betale for det, mens hun selv og andre skal slippe å betale ei krone av egen lomme. Lan Marie er også bruker av veiene våre - hun har bare ikke forstått det ennå.

Først vil jeg si at vi alle er beboere av AS Norge og at vi alle benytter oss av varer og tjenester. Stort sett er det bilen som må til for å frakte matvarer, møbler, materialer, hvitevarer, syke, barn, ja nær sagt det meste vi har brukt for i dagliglivet. At det derfor skal betales særavgifter i form av bompenger, veiavgifter og bensinavgifter for bare noen få medborgere, henger derfor ikke helt på greip. Faktisk er det slik at en storforbruker av materielle ting indirekte kan sørge for økt bilbruk, kontra en som eier en bil og bare bruker den når det er høyst nødvendig. Hvorfor skal da den som eier bilen betale skyhøye avgifter mens den som bruker biltjenester slipper unna?

Man skulle tro at tilhengerne av Venstre, SV og MDG også går med klær som er hentet med både skip og bil fra andre deler av verden, og mange av oss tar et glass med bilfraktet øl på puben av og til. Vi har alle også bruk for elektrikere, snekkere, sykebil, postbil og mye mer. Politikere som reiser land og strand rundt, bruker kanskje mer bil en folk flest, og spesielt når det er valgkamp. Men jeg ser ikke noen økte politiker-bilavgifter av den grunn. Min bil har gått 19000 km på snart fire år, andre har kjørt 100.000 kilometer i samme tidshorisont. Jeg bruker bilen bare når jeg må, men synes samtidig at vi alle skal betale likt for bilbruken, fordi jeg indirekte bruker bil hver gang jeg kjøper noe. Derfor bør også de som ikke eier bil burde være med å betale.

Når det gjelder fritidskjøring i for eksempel helger, så benytter en del av oss bil når vi må. Det være seg om vi må høyt til fjels eller til grisgrendte strøk. Da fraktes det ofte skiutstyr sykler, materialer og matvarer. De mest avsidesliggende stedene får besøk og dermed sårt trengte inntekter ved at bilistene handler varer i nærområdet. Slik transport er også med på at AS Norge går rundt. Med økte bilavgifter vil disse inntektene avta, og distriktene vil lide.

Ser vi på EL-bilene så er felleskapet med å betale for veiene og ladestasjoner, og det synes jeg er helt greit. Da får man grønnere bilbruk ved å bruke gulrot i stedet for pisk. Men når det gjelder vanlig bil er avgiftene altfor høye, der er det  pisk som brukes, og at bare noen bileierne skal betale for det vil skape konflikter og er lite solidarisk.

Ser vi altså nærmere på bilbruken, så er det helt åpenbart at alle borgerne i AS Norge har brukt for transporttjenester på en eller annen måte, og kanskje oftere enn mange av oss tenker over. Er det da rett at bare noen få skal betale avgifter mens andre slipper? Det er rett og slett tullete med alle særavgiftene som blir innført i hytt og pine for å ramme enkelgrupper. Hvis det er slik at staten trenger mer penger så kan det gjøres ved at absolutt alle borgere betaler litt mer over skatteseddelen i stedet for at noen få enkelte grupperinger skal betale svindyrt for at vi andre skal få levert tjenester som brev i postkassen og mat til butikkene. Det er nå et kaos av ulike særavgifter for ulike grupper i dette landet, den nyeste er flyplassavgiften som også rammer enkeltgrupper, og alle disse avgiftene synes jeg det er på høy tid å rydde opp i. Vi er alle deltakere og medborgere i AS Norge og deler det samme transportbehovet om du så er hjemmeværende eller salgssjåfør for et såpefirma. Den hjemmeværende kjøper såpen. Sjåføren bringer den. Poenget er at noen må gjøre de ulike oppgavene, og det å skattelegge de som leverer varer hjem til deg eller til din nærbutikk er svært dårlig oppførsel i og med at det faktisk er du som har bestilt varen. Hvis noen skule betalt skatt for biltransport så ville det vært mer nærliggende at brukeren av varen eller tjenesten skulle være med å betale for det og ikke bare bileieren og sjåføren som bringer den. Vi alle bruker bilen på en eller annen måte for at kabalen skal gå opp hver eneste dag, og det gjelder også alle som ikke er bileiere inkludert MDG-sympatisører, forskjellen er at de snylter seg unna bilavgiftene, men roper på spleiselag uten selv å bidra med egne midler, og det med tilsynelatende god samvittighet. 

Mechanic Servicing Car
Norge er et dyrt land for bileiere. I tillegg til avgifter kommer reparasjoner, verditap osv.


 

Licensed from: kasto / yayimages.com

Hollywood-stjernenes viktigste filmer

Julia Roberts, Liam Neeson, Harrison Ford, Reese Witherspoon og Kevin Spacey med viktige budskap til oss alle

Mens mange av oss kan ta det for gitt, planeten vi bor på er selve grunnlaget for alt liv. Jordkloden er et hjem til mellom 10-14 millioner arter av liv, og spørsmålet er; deler vi denne planeten med milliarder av andre som burde ha en lik eierandel i å opprettholde balansen på planeten vår? Og gjør vi det riktige med planeten vår med tanke på avskoging, forurensing av vann, storskala-matproduksjon og livskvaliteten for alle dyr?

I mange tilfeller kan budskapet i disse videoene dreie seg om liv eller død. I den første videoen du er i ferd med å se, forteller Julia Roberts et sterkt budskap om planeten vår. Se denne vakre videoen for både ettertanke og klokskap..

Se også andre Hollywood kjendisers bidrag gjennom videoene nedenfor:

Julia Roberts som Moder Jord

 
Harrison Ford som Havet:
 
Liam Neeson som is:
 
Kevin Spacey som regnskogen:
 
Reese Witerspoon er ditt hjem:
 
 
 
 
 

Med denne boka blir det enkelt å spise naturlig mat lagd fra bunnen av. Du får oppskrifter på frokost, lunsj, middag, kaker, desserter og drikke, lagd av rene, naturlige og hovedsakelig økologiske råvarer, stappfulle av næring og smak. Matblogger og fotograf René Zografos har valgt ut rettene i samarbeid med Niels Chr. Geelmuyden, forfatter av bøkene "Sannheten på bordet" og "Sannheten i glasset". Geelmuyden forteller i innledningen til hvert kapittel hvorfor akkurat denne maten er bra for deg. Rettene er dessuten valgt ut med tanke på et bærekraftig landbruk og god dyrevelferd. Spiser du denne maten, gjør du både din egen helse og jorden en tjeneste!

4 sesonger med topp underholdning


Orphan Black er, etter min mening, en av de smarteste TV-seriene som er laget. Nå er sesong 4 av den kritikerroste serien ute

Sarah har hatt et trøblete liv. Så blir hun eneste vitne til et selvmord av en jente som ser ut som henne selv. Sarah utgjir seg for være den avdøde jenta og tar hennes identitet og tror det vil løse problemene hennes. I stedet havner Sarah i livsfarlig situasjoner i et kappløp med tiden for å finne svarene hun trenger for å komme seg ut av den dødelige konspirasjonen.


Tatiana Maslany, som spiller flere av hovedrollene i serien, har fått flere priser for sin innsats med god grunn. Hun nær sagt briljerer i alle karakterene hun spiller i serien. Som serie Orphan Black unik i sitt slag med sin spesielle handling og de forskjellige karakterene i serien.


Jeg satt lenge å bladde forbi Orphan Black i Netflix menyen før jeg endelig ga den en sjanse. Jeg er glad jeg endelig så den, for her får jeg alt jeg kan ønske meg av topp underholdning og spenning i tilegg til en god dose humor. Denne serien er altså en Must See serie, og det beste av alt så er det hele fire tilgjengelig episoder som kan streames til deg hjemme i stua eller på hytta. Sesong fire er nettopp slippet på Netflix. Så her er det bare å ta frem popcornet og glede seg.

Orphan Black (original Netflix serie)

4 sesonger på Netflix




 

10 gode grunner til å ikke fly med Ryanair



Ryanair er et lite innbydende flyselskap. Om de forsvinner fra Rygge og ut av landet så er det positivt

  1. De har en ledelse som furter så fort de ikke får viljen sin. Gjentatte ganger har de sluttet å fly fra steder de ikke har fått gjennom viljen sin.
  2. Elendig på service. Eller skal jeg si, de er fraværende på service.
  3. Kundene blir behandlet som kveg. Som å reise med buss i rushtrafikken en dag i Oslo mens både tog og T-bane står.
  4. Ekstra betalinger for alt. I utgangspunktet har de lave priser, men skal du legge på litt bagasje, utstyr og f. eks mat, så forvent å betale for det.
  5. De driver rovdrift på de ansatte. Mange har klaget på lange dager og liten hviletid.
  6. Spørsmål rundt sikkerhet. Korte stopp på bakken = mindre tid til sjekk. Alt skal gå fort og effektivt for Ryanair. Det er penger, penger, penger som gjelder... Flere ansatte har stilt spørsmål vedrørende sikkerheten hos selskapet.
  7. Dårlige ansettelsesvilkår, lite ferie og lav lønn målt i norsk målestokk.
  8. Flyplasser i grisgrendte strøk, du må ofte belage deg på mer reisetid til å fra byer du skal til. De har reiser til flyplassene godt utenfor storbyene(fordi det er billigere). Derfor må vi legge inn både mer tid og ekstra utgifter med å komme oss frem og tilbake til reisemålet. Den ene gangen jeg måtte fly Ryanair så ble det dyrere enn om jeg hadde fløyet Norwegian. Og opplevelsen med å fly Norwegian føles som å reise med luksusklasse sammenliknet med Ryanair.
  9. Skal plutselig kutte ut å fly fra Rygge flyplass på grunn av ny avgift på 80 kroner, mens de skal fortsette å fly fra andre flyplasser med samme avgift. Hva? Bra at våre politikere ikke gir seg på dette! (selv om jeg i utgangspunktet ikke tror denne avgiften vil ha noen miljøhensikt). Ryanair viser også med denne avgjørelsen at ikke bryr seg det minste om det blir 1000 mindre arbeidsplasser i regionen. De ville fortsatt tjent penger, men de vil heller tjene mer penger et annet sted.
  10. Å reise med Ryanair kan sammenliknes med å sitte i kantina på gamlehjemmet mens det spilles bingo. Der det ropes (i høytalerene) skyhøyt om at det er skrapelodd til salgs. I tillegg gjør de hva de kan for å pushe på oss tobakk og billig sprit - også det via skjærende høy lyd via høytalerne. Med andre ord, en flytur med Ryanair er noe jeg aldri vil anbefale, jeg har forsøkt én gang. Og jeg må bli ganske så desperat om det skal gjenta seg.

hits