hits

juni 2016

Her gjr du handlekupp i sommer


 

nsker du klr, sko, tilbehr, sportsartikler og interir med opptil 80 prosent rabatt? Da br du beske en av outletene i Norden i sommer.

Her er en oversikt over outletbutikker I Norge, Danmark og Sverige. Mange av de har salg p allerede nedsatte varer. Salg p salg alts, kan det bli bedre? 

Klikk p nettsidene for se hva hver enkelt outlet har tilby. Har du andre tips til outlets i Norden, s nevn de gjerne i kommentarfeltet under...

 

Norge

Norwegian Outlet Vestby

30-70 % rabatt p merkevarer.

40 butikker

Adresse: Vestbyveien 155, 1540 Vestby

Ligger 4 mil fra Oslo, transport med bil ca 40 min.

Nettside

 

Norwegian Outlet Stavanger:

22 butikker med 30-70 % rabatt p merkevarer.

Adresse: Ole Nielsensvei 13, 4330 lgrd

Ligger like utenfor Stavanger (ved kongeparken)

Nettside

 

Adidas outlet store Oslo

Minst 35% avslag p adidas-produkter til dame, herre og barn!

Adresse: Professor Birkelands vei 33 I Oslo

Ligger I drabantbyen Furuset I Oslo

Nettside

 

Outlet one Vestby

Kjper inn store partier hele ret og lover kuppriser. Har ogs nettbutikk.

Adresse: Senterveien 6, 1540 Vestby

Ligger 4 mil fra Oslo

Nettside

 

Nike har nylig pnet en 800 M2 butikk p Norwegian outlet i Vestby


 

Sverige

Stockholm quality outlet Barkaby

Over 50 butikker med rabatter fra 30 - 70 %

Adresse: Flyginfarten 4, 17738 Jrflla

Barkaby ligger 20 minutter nord for Stockholm

Nettside

 

Hede fashion outlet Kungsbacka

Over 45 butikker med opptil 70 % rabatt

Adresse: Kungsparksvgen 80, 434 39 Kungsbacka

Cirka 25 minutter fra Gteborg

Nettside

 

Outlet one Kosta

Varehus p 5500 kvadratmeter til 20 ? 80 % rabatt

Adresse: Stora vgen 77, 360 53 Kosta

Ligger ca 40 minutter fra Vxj. Ca 60 minutter fra Kalmar

Nettside

 

 

Danmark

Copenhagen designer outlet

Danmarks strste outletsenter

Adresse: Cityringen 6, 2630 Taastrup

Ligger p cityringen 6 p Hje i Taastrup. 10 minutter g fra Hje Taastrup stasjon.

Nettside

 

Nike factory outlet Kbenhavn

40-50% rabatt p alt av Nike

Adresse: Hveen Boulevard, City2, 2630 Taastrup

Ligger i kjpesenteret City 2 I Taastrup

Nettside

 

Ringsted outlet

42 merkevarebutikker med oppttil 70% rabatt

Adresse: Klosterparks all 1, 4100 Ringsted

Ca 45 minutter med bil fra Kbenhavn

Nettside

 

Langeline Outlet

Opptil 70 prosent rabatt p merkevarer

Adresse: Langeline all 40, 2100 Kbenhavn

Ligger p Langeline kai st I Kbenhavn

Nettside

Opplever knallsalg p denne elbilen



Bavaria p kern i Oslo ligger an til  doble salget p elbilen BMW i3

- Dersom vi fortsetter i den samme takten, s vil vi selge 1000 i3er det nrmeste ret! Vanlig salg i samme tidshorisont er 400 biler. Det er ikke tvil om at kt rekkevidde har mye si for salget, sier daglig leder i Bavaria, Andreas Edvardsen. Norge har egentlig aldri vrt prioritet av BMW fordi vi er et lite marked, men med elbilen i3 s har vi n ftt full oppmerksomhet fra den tyske bilprodusenten, forklarer han.

- Den generelle grunnen til elbilsukessen i Norge skyldes frst og fremst insentivene fra myndighetene, men nr det gjelder merkevaren BMW s har den alltid raget hyt, mange har nsket eie en BMW. Og siden i3en er spass tilgjengelig prismessig, s velger mange den. Vi opplever at i3en er inngangsbilletten til helt nye kunder. Vi registrerer ogs at kunder som har kjpt en i3 som bil nummer to, ogs velger en annen BMW modell som bil nummer n - de fr ynene opp for merkevaren BMW.

Daglig leder Andreas Edvardsen i Bavaria opplever knallsalg av nye BMW i3

kt rekkevidde

En annen suksessfaktor er den kte rekkevidden. Den nye i3en ble i Norge lansert i mai, og bare i lpet av den mneden hadde vi ordre p 87 biler som er ny rekord for oss. Det samme antallet ser det ut til bli i juni. Det er ogs klart at BMW har truffet blink p denne bilen med sitt urbane utseende.

Som et premium bilmerke har BMW i Norge alltid hatt sin lille menighet, men ved introduksjon av en helt ny type bil som i3en er, s opplever vi kt salg ved at nye kunder som normalt ikke handler hos oss kommer for kjpe bil. BMW som bilmerke ligger n p tredjeplass p registreringsstatistikken i Norge og mye er takket vre elbilen, og det skal egentlig ikke vre mulig selge s mye med et premiummerke som BMW jo er, men det gjr vi jo i disse dager.

I vinterlandet Norge, s skulle man tro at elbiler kanskje ikke er det rette valget, men ogs her er det en endret forstelse hos folk flest, mener Andreas .

- At elbilen har kortere rekkevidde om vinteren er noe folk innser og godtar, da endrer de kjremnsteret etter forholdene. Og i3en har faktisk ganske smale hjul som gjr den god p vinterfre. I tilegg har de en 50-50 vektfordeling p bilen som gjr at den er veldig stabil. Og tracktion-controllen holder den bakhjulsdrevne bilen stabilt p veien. En annen faktor som betyr noe for kundene er at man fr den gode flelsen med p kjpet av eie en elbil, det fles riktig miljmessig, og du blir ikke s lett konfrontert med at du ikke tenker p miljet.

Andreas synes samtidig det kan vre klokt beholde insentivene s ikke elbilsalget stopper helt opp, som vi ser det er gjort i andre land.

- Bde Nederland og Danmark var store p elbiler fr, men de mistet insentivene og dermed dalte salget betydelig. I Norge kan fort det samme skje og da vil miljhensikten med elbiler forsvinne brtt. Men vi ser n at andre land kommer til med nye insentiver, som for eksempel Tyskland, som skal gjre det bde billigere og enklere kjre elbiler. Der blir det n kt satsning p milj og nye elbilmodeller.

 

Dette er min sjanse til eie en BMW

Ogs selger Per Richard Neeb hos Bavaria, opplever Klondike-stemning p jobben om dagen.

- Det er ikke uvanlig at folk ringer inn bestillinger p i3en uten verken ha sett eller prvekjrt den. De ber meg om sende kontrakten p mail. Det er flere dager jeg skriver 3-4 kontrakter i lpet av en dag p denne bilen. Jeg har hrt kundene si til meg mange ganger at: dette er min sjanse til eie en BMW.

Per Richard Neeb selger elbiler usett over telefonen

BMW i3 har kt rekkevidden med 50 prosent fra tidligere modell og n kan man kjre inntil 300 km fr du m lade, avhengig av kjremester og uteklima.

- I3en er n best p rekkevidde og pris i sin klasse, derfor forventer vi at det kte salget skal vare ut dette ret, minst.

Hele konomien rundt elbilkjpet er ogs noe kundene er beviste p - at de slipper bompenger og kan bruke kollektivfeltet er selvflgelig noe som er med i betraktningen nr de kjper elbil.

Vi opplever ofte at kundene har vrt rundt og prvd andre modeller, men at det er frst hos oss de fr den store wow-flelsen etter prvekjringen, de opplever denne bilen som noe helt for deg selv. Vi ser det s tydelig nr kundene kommer inn etter prvetur, da har de alltid et stort glis om munnen. Og det er jo ikke s rart, de fr jo en helt spesiell premium flelse etter ha prvekjrt denne bilen.

Skal vi tro Neeb s er det ikke bare miljforkjemperne som velger elbil, s hvem er egentlig den typiske elbilkunden?

- Det er ingen stereotype som velger elbil. Vi har kjpere i alle aldre med forskjellige bakgrunner. Bilen fanger folk flest. Bilen er urban, og tiltrekker seg nok mest folk i storbyene. Men med den kte rekkevidden vi har ftt, ser vi n at folk ogs utenfor byene vil ha bilen. Folk med hytter ser at rekkevidden n er god nok for en tur-retur bil til hytta.

 

Kan nestes spise inventaret p bilen

Per Richard Neeb legger til at en av de viktigste suksesskriteriene for akkurat denne modellen er at den er bygget som elbil fra starten av.

- De har ikke bare kippet ut en bensin- eller dieselmotor fra en tidligere modell og forskt skape elbil av det. Og snt har jo noe si p hvordan det er kjre den. Bilen oppfattes som lett, morsom og veldig riktig. Her er det innovasjon fra frste steg. Fabrikken har til og med egen vindmllepark. Bilen lages av karbonfiber og resirkulert materiale, du kan nestes spise inventaret p bilen. I3en er alts ikke bare miljvennlig i bruk, men ogs i alle andre ledd av produksjonen. Hele pakka rundt denne bilen er miljvennig og det gir en god flelse.

Til sammenlikning har Bavaria ogs en annen BMW-modell med miljprofil som opplever salgstall p linje med i3en, det er hybridbilen BMW 225xe.

- Det er stor pgang p bde 225xe og i3en og med de to modellene sammen s blir det gode resultater p totalsalget. selge 4-5 biler fr kl 10 om morgenen er ikke lenger uvanlig.  Det er virkelig moro p jobb om dagen. Jeg har faktisk problemer med f tid nok til levere ut bilene til kundene som har bestilt.

Andreas Edvardsen og Per Christian Neeb er stolte av jobbe med milj-elbilen BMW i3

P grunn av det kte salget p i3, s begynner ventetiden bli betydelig lang, og bestiller du i dag s fr du antagelig bilen frst i november, men det er et lite hp om tidligere levering.

- Alle vil jo ha den snarest mulig, jeg forstr jo det, men det styrer ikke vi her lokalt. Men det er likevel en mulighet for tidligere levering. For nr BMW ser kontraktene komme inn, s kan de omdisponere fra andre land som kanskje ikke selger s mye som planlagt. Det betyr at vi kan f flere biler til Norge, men som i utgangspunktet var beregnet p andre land, men dette er alts ikke noe vi kan garantere.





 

 



 

Hasselblad med kompaktkamera p 50 megapixler



Hasselblad er kjent for kvalitetskameraer i mellomformat, men nyheten her er at modellen XD1 er et speillst kompaktkamera p hele 50 megapiksler.

Hasselblad XD1 er det aller frste speillse mellomformatkameraet p markedet som er utstyrt med 50 megapiksler. CMOS bildesensoren er p 43x32mm, og overgr fullformatssensorene i tradisjonelle DSLR-kameraer. Allikevel er X1D-C50 mindre enn de fleste fullformatskameraer og veier kun 725 gram inkl. batteri.

X1D-50c har ogs innebygget GPS, WiFi-tilkobling og en skjerm p 7,6 cm.

Kameraet lagrer 16-bits seriebilder med en hastighet p 2,3 bilder per sekund. Du kan ogs filme i Full-HD med 1080/25p-kvalitet.


 

For summere det hele, s kommer Hasselblad med et kompakkamera som har vrt savnet lenge. N er det alts mulig slippe velge mellom tunge systemkameraer med god bildekvalitet p bekostning av lette kompaktkameraer som ikke har hatt den samme bildekvaliteten som et mer proft kamera har hatt. 

Men det koster. Prisen er forelpig 8995 US dollar. Hva den vil koste i Norge er ikke fastsatt.

Forventet salgsstart er i august/september, men allerede n kan den bestilles.

Her er specs:

- Pikselopplsning 8272 x 6200 - 50 megapiksler 
- CMOS-bildebrikke p 33 x 44 mm 
- 14 blendertrinns dynamisk omfang 
- 1/2000 sekunds blitzsynkroniseringshastighet 
- Lukkertider mellom 60 minutter og 1/2000 sekund 
- ISO-omrde fra 100 til 25 600 
- To kortplasser, begge for Secure Digital 
- GPS og WiFi 
- WiFi-standard 802.11b/g/n/ac 
- USB 3.0-tilkopling 
- Mini-HDMI-tilkopling 
- Vrtett konstruksjon 
- Selvutlser 
- Mikrofoninngang i stereo 
- Hyttaler (mono) for lydavspilling 
- Bruker den nye XCD-objektivserien med sentrallukker 
- Fortsatt kompatibelt med alle objektivene i Hasselblads H-system med et tilpasset adapter 
- Kompatibel med Nikons elektronblitzer 
- Elektronisk sker med 2 360 000 punkter 
- LCD-skjerm med 920 000 punkter og berringsfunksjonalitet 
- Serieopptak med 2.3 bilder i sekundet 
- Videofunksjon med 1920 x 1080 (25p) i H.264 
- Vekt 725 gram med batteri og uten objektiv  
- Ytre ml er 150 x 98 x 71 mm 
- Programvare for rfilene: Phocus 3.1 flger med



 




 

 

Game Of Thrones Light



Denne serien er for de som liker bde historiske dramaer og glamouren i Gossip Girl. Og det beste av alt, familien kan se den sammen. Ikke s mye  grr og blod her alts.

Jeg elsker episke dramaer som Ringenes Herre og Game of Thrones, og sammenlikne serien Reign med disse storslagne seriene blir som si at en Skoda er like bra som Aston Martin. Det er den alts ikke.

Men det er likevel noe fascinerende med denne serien som jeg tror vil fenge de fleste som ser den.

I slike historiske dramaer, hvor brutalitet er en del av hverdagen, s fr vi ogs her servert mord, krig og jvelskap , men i Reign er det gjort p en mer uskyldig og sofistikert mte. Derfor kan de fleste i familien se serien sammen - ungdommen hjemme har nok sett verre ting gjennom diverse You Tube kanaler. De yngre hjemme vil nok ogs like de unge attraktive skuespillerne og den moderne mten serien er laget p, med dagsaktuell musikk til mange av scenene. Handlingen drives jevnt og raskt fremover med stadige konflikter, intriger og konspirasjoner som alle skal lses. En god dose uskyldige sexscener fr vi ogs servert.


 

Rent teknisk er serien av ypperste kvalitet med bra foto, dramaturgi og skuespill. Seriene er dessuten nominert til 12 filmpriser og to er vunnet. Locationmessig der i mot, kunne det vrt strre variasjon da det meste av handlingen foregr inne i slottet.

Reign handler om tenringsdronningen av Skottland, Mary Stuart, som kjemper for at alliansen med Frankrike skal opprettholdes, og med tiden gjr hun nr sagt hva som helst for beskytte sitt kjre skottland.

Som serie er alts ikke Reign en serie som gir deg en wow-flelse, som man fr av se Game Of Thrones, der man nr sagt m holde seg fast i stolen av spenning og overraskende hendelser. Men som ren familieunderhildning er Reign absolutt en serie jeg kan anbefale.

 

Sesong 1 og 2 er ute p Netflix



 
 


 

Da jeg badet med alligatorer i Florida

En to r gammel gutt er omkommet i et alligatorangrep i Florida. Det som overrasker mest er at han i det hele tatt ble tatt.

Som utver av barfot (vannski uten ski) reiste jeg ofte til Orlando-omrdet for trene. Vi dro oftest i mars da de beste instruktrene var der og slik at vi fikk forlenget sesongen da vi kom hjem til vren og vannsportsesongen i Norge.

Jeg husker frste ret jeg ble med. Jeg hadde blitt advart p forhnd: Det finnes alligatorer i alle innsjer i Florida, ble det sagt. Men mine vannsportkamerater hadde forsikret meg om at mennesker ikke er alligatormat. Det ble ogs fortalt at alligatorer jakter nr det blir mrkt, og at de var slve av solvarmen p dagen. Vi skulle ogs passe oss for alligatorer som hadde lagt egg uansett tid p dgnet.

Vi pleide trene hos den amerikanske verdensmesteren og barfotguru Ron Scarpa. Og allerede p frste jomfrutreningstur fikk jeg erfaring med det skremmende beistet. Det var en grytidlig morgen. Vi var p vei ut til innsjen vi skulle trene p. Mens vi krysset sm kanaler og innsjer s jeg flere alligatorer i vannskorpen - bde store og sm. Da vi kom til egnet sted fikk jeg beskjed om hoppe i vannet snn at treningen kunne starte. Jeg var litt nervs merket jeg ettersom dette var mitt frste bad med alligatorer, s jeg nlte med hoppe uti, men tenkte samtidig at jeg ikke mtte vre for pysete heller. Dessuten s jeg ingen alligatorer der jeg satt ved btripa klar i barfotdrakten. Men jeg glemmer aldri det som mtte meg da jeg tok tak i linen og hoppet ut i vannet.

Cirka to til tre meter unna meg i vannet s jeg to stirrende alligatoryne p meg, og denne alligatoren var diger. Jeg prvde bevare roen mens jeg ventet p at bten skulle akselere snn at jeg kunne komme meg p overflaten av vannet. Men s dukket alligatoren sakte under vannskorpen i min retning, jeg tenkte at n gr det galt. S lynrask, klatret jeg oppi bten igjen, og jeg takket samtidig gudene for at jeg hadde bestemt meg for trene med kortline ved siden av bten i stedet for langline, som er 23 meter bak bten. P den mten hadde jeg reddet meg ut av alligatorens kjeft, tenkte jeg. Men da jeg kom opp i bten s bare lo alle av meg. For alligatorer spiser jo ikke mennesker, ble det sagt. Sekunder senere hoppet en annen utver ut i vannet i stedet og treningen var i gang. De neste ukene og rene jeg har trent i Florida, har jeg alltid flt meg trygg i innsjene der borte. Jeg har s og si sneiet alligatorhoder mens jeg har surfet beina mine bortover vannflaten og badet med med dem da jeg har falt. Nr vi har blitt advart mot noe s har det vrt svmmende giftige slanger, og ikke alligatorer. Jeg husker treneren min Ron Scarpa fra Florida i USA som har drevet med vannsport i Florida i hele sitt liv, sa at han har aldri opplevd at noen er blitt angrepet av alligatorer. Riktignok har man hrt at folk har forsvunnet i Everglades, men at de der har strre alligatorer.

Fra treningen i Florida i nrheten av Orlando

Alligatorer er alts stort sett ikke farlige om man har litt informasjon om dem, som det ikke bade om natten. Men nr det gjelder ulykken med den to r gamle gutten s er det ogs veldig rart at familien, som ikke var fra Florida og hadde kunnskap om alligatorer, ikke hadde ftt informasjon av Disney-resorten om risikoen. At alligatorer etter mrkets frembrudd kan angripe, og hvorfor hadde ikke resorten satt opp et skilt med slik informasjon?

Jeg er ingen ekspert p reptiler, men etter hva jeg har forsttt s innebrer bading i innsjer i Florida en viss risiko hvis man gjr det p nattestid ettersom det er da de spiser og jakter. Jeg har ogs blitt forklart av lokale folk i Florida, at alligatorer kan vre bde raske og farlige p land eller nr land.

Summerer vi dette s kan tragedien skyldes at barnet, som befant seg vassende i vannkanten, ble oppfattet som te av alligatoren. Angrepet skjedde cirka 21:30 om kvelden da det er mrkt og dermed mat- og jakttid for alligatorer. Men uansett skyld eller rsak s er denne tragiske hendelsen s trist som det gr an bli, og det er faktisk umulig sette seg inn i foreldrenes forferdelige situasjon - og ikke minst bebreidelsene som helt sikkert vil komme og flge med den livet ut. Men jeg hper inderlig de finner en utvei som gjr at de kan leve videre i livet etter denne grusomme tragedien. 

 

 


Licensed from: kamchatka / yayimages.com


 

Alle burde betale for bilutgiftene

P en eller annen mte er vi alle avhengige av bilen. S hvorfor skal bare noen f betale for den?

Mange som bruker bilen gjr ikke det for moro skyld, Jeg kan ikke huske ha kjrt bil bare for turens skyld siden jeg var i 18 -19 rs alderen.

N for tiden nsker Lan Marie Nguyen Berg (MDG) innfre bomstasjoner rundt om i sentrum av Oslo av den grunn fl de som er ndt til bruke bilen som transportmiddel. Hun argumenterer til VG at den nye E18 i Oslo og Akershus skal vre et spleiselag, med det s mener hun at bileiere skal betale for det, mens hun selv og andre skal slippe betale ei krone av egen lomme. Lan Marie er ogs bruker av veiene vre - hun har bare ikke forsttt det enn.

Frst vil jeg si at vi alle er beboere av AS Norge og at vi alle benytter oss av varer og tjenester. Stort sett er det bilen som m til for frakte matvarer, mbler, materialer, hvitevarer, syke, barn, ja nr sagt det meste vi har brukt for i dagliglivet. At det derfor skal betales sravgifter i form av bompenger, veiavgifter og bensinavgifter for bare noen f medborgere, henger derfor ikke helt p greip. Faktisk er det slik at en storforbruker av materielle ting indirekte kan srge for kt bilbruk, kontra en som eier en bil og bare bruker den nr det er hyst ndvendig. Hvorfor skal da den som eier bilen betale skyhye avgifter mens den som bruker biltjenester slipper unna?

Man skulle tro at tilhengerne av Venstre, SV og MDG ogs gr med klr som er hentet med bde skip og bil fra andre deler av verden, og mange av oss tar et glass med bilfraktet l p puben av og til. Vi har alle ogs bruk for elektrikere, snekkere, sykebil, postbil og mye mer. Politikere som reiser land og strand rundt, bruker kanskje mer bil en folk flest, og spesielt nr det er valgkamp. Men jeg ser ikke noen kte politiker-bilavgifter av den grunn. Min bil har gtt 19000 km p snart fire r, andre har kjrt 100.000 kilometer i samme tidshorisont. Jeg bruker bilen bare nr jeg m, men synes samtidig at vi alle skal betale likt for bilbruken, fordi jeg indirekte bruker bil hver gang jeg kjper noe. Derfor br ogs de som ikke eier bil burde vre med betale.

Nr det gjelder fritidskjring i for eksempel helger, s benytter en del av oss bil nr vi m. Det vre seg om vi m hyt til fjels eller til grisgrendte strk. Da fraktes det ofte skiutstyr sykler, materialer og matvarer. De mest avsidesliggende stedene fr besk og dermed srt trengte inntekter ved at bilistene handler varer i nromrdet. Slik transport er ogs med p at AS Norge gr rundt. Med kte bilavgifter vil disse inntektene avta, og distriktene vil lide.

Ser vi p EL-bilene s er felleskapet med betale for veiene og ladestasjoner, og det synes jeg er helt greit. Da fr man grnnere bilbruk ved bruke gulrot i stedet for pisk. Men nr det gjelder vanlig bil er avgiftene altfor hye, der er det  pisk som brukes, og at bare noen bileierne skal betale for det vil skape konflikter og er lite solidarisk.

Ser vi alts nrmere p bilbruken, s er det helt penbart at alle borgerne i AS Norge har brukt for transporttjenester p en eller annen mte, og kanskje oftere enn mange av oss tenker over. Er det da rett at bare noen f skal betale avgifter mens andre slipper? Det er rett og slett tullete med alle sravgiftene som blir innfrt i hytt og pine for ramme enkelgrupper. Hvis det er slik at staten trenger mer penger s kan det gjres ved at absolutt alle borgere betaler litt mer over skatteseddelen i stedet for at noen f enkelte grupperinger skal betale svindyrt for at vi andre skal f levert tjenester som brev i postkassen og mat til butikkene. Det er n et kaos av ulike sravgifter for ulike grupper i dette landet, den nyeste er flyplassavgiften som ogs rammer enkeltgrupper, og alle disse avgiftene synes jeg det er p hy tid rydde opp i. Vi er alle deltakere og medborgere i AS Norge og deler det samme transportbehovet om du s er hjemmevrende eller salgssjfr for et spefirma. Den hjemmevrende kjper spen. Sjfren bringer den. Poenget er at noen m gjre de ulike oppgavene, og det skattelegge de som leverer varer hjem til deg eller til din nrbutikk er svrt drlig oppfrsel i og med at det faktisk er du som har bestilt varen. Hvis noen skule betalt skatt for biltransport s ville det vrt mer nrliggende at brukeren av varen eller tjenesten skulle vre med betale for det og ikke bare bileieren og sjfren som bringer den. Vi alle bruker bilen p en eller annen mte for at kabalen skal g opp hver eneste dag, og det gjelder ogs alle som ikke er bileiere inkludert MDG-sympatisrer, forskjellen er at de snylter seg unna bilavgiftene, men roper p spleiselag uten selv bidra med egne midler, og det med tilsynelatende god samvittighet. 

Mechanic Servicing Car
Norge er et dyrt land for bileiere. I tillegg til avgifter kommer reparasjoner, verditap osv.


 

Les ogs:

Gled deg til denne TV-serien

HOPPET UT AV FLY UTEN FALLSKJERM

Toppfotballblffen

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du fr behandling

Elbiler trenger flere fordeler

Nordmenn er ikke rasister

TNT-fansen er skuffet, legg ned bandet og g til psykolog

Tusen takk for at du leser.

Flg meg gjerne p:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen Ren, Kulturdrops

#TV #film #TV-serier #kultur #terningkast #den12mann #zwart #episk #norskfilm #skuespill #episk #drama #kulturdrops

Hollywood-stjernenes viktigste filmer

Julia Roberts, Liam Neeson, Harrison Ford, Reese Witherspoon og Kevin Spacey med viktige budskap til oss alle

Mens mange av oss kan ta det for gitt, planeten vi bor p er selve grunnlaget for alt liv. Jordkloden er et hjem til mellom 10-14 millioner arter av liv, og sprsmlet er; deler vi denne planeten med milliarder av andre som burde ha en lik eierandel i opprettholde balansen p planeten vr? Og gjr vi det riktige med planeten vr med tanke p avskoging, forurensing av vann, storskala-matproduksjon og livskvaliteten for alle dyr?

I mange tilfeller kan budskapet i disse videoene dreie seg om liv eller dd. I den frste videoen du er i ferd med se, forteller Julia Roberts et sterkt budskap om planeten vr. Se denne vakre videoen for bde ettertanke og klokskap..

Se ogs andre Hollywood kjendisers bidrag gjennom videoene nedenfor:

Julia Roberts som Moder Jord

 
Harrison Ford som Havet:
 
Liam Neeson som is:
 
Kevin Spacey som regnskogen:
 
Reese Witerspoon er ditt hjem:
 
 
 
 
 

Med denne boka blir det enkelt spise naturlig mat lagd fra bunnen av. Du fr oppskrifter p frokost, lunsj, middag, kaker, desserter og drikke, lagd av rene, naturlige og hovedsakelig kologiske rvarer, stappfulle av nring og smak. Matblogger og fotograf Ren Zografos har valgt ut rettene i samarbeid med Niels Chr. Geelmuyden, forfatter av bkene "Sannheten p bordet" og "Sannheten i glasset". Geelmuyden forteller i innledningen til hvert kapittel hvorfor akkurat denne maten er bra for deg. Rettene er dessuten valgt ut med tanke p et brekraftig landbruk og god dyrevelferd. Spiser du denne maten, gjr du bde din egen helse og jorden en tjeneste!

4 sesonger med topp underholdning


Orphan Black er, etter min mening, en av de smarteste TV-seriene som er laget. N er sesong 4 av den kritikerroste serien ute

Sarah har hatt et trblete liv. S blir hun eneste vitne til et selvmord av en jente som ser ut som henne selv. Sarah utgjir seg for vre den avdde jenta og tar hennes identitet og tror det vil lse problemene hennes. I stedet havner Sarah i livsfarlig situasjoner i et kapplp med tiden for finne svarene hun trenger for komme seg ut av den ddelige konspirasjonen.


Tatiana Maslany, som spiller flere av hovedrollene i serien, har ftt flere priser for sin innsats med god grunn. Hun nr sagt briljerer i alle karakterene hun spiller i serien. Som serie Orphan Black unik i sitt slag med sin spesielle handling og de forskjellige karakterene i serien.


Jeg satt lenge bladde forbi Orphan Black i Netflix menyen fr jeg endelig ga den en sjanse. Jeg er glad jeg endelig s den, for her fr jeg alt jeg kan nske meg av topp underholdning og spenning i tilegg til en god dose humor. Denne serien er alts en Must See serie, og det beste av alt s er det hele fire tilgjengelig episoder som kan streames til deg hjemme i stua eller p hytta. Sesong fire er nettopp slippet p Netflix. S her er det bare ta frem popcornet og glede seg.

Orphan Black (original Netflix serie)

4 sesonger p Netflix




 

10 gode grunner til ikke fly med Ryanair



Ryanair er et lite innbydende flyselskap. Om de forsvinner fra Rygge og ut av landet s er det positivt

  1. De har en ledelse som furter s fort de ikke fr viljen sin. Gjentatte ganger har de sluttet fly fra steder de ikke har ftt gjennom viljen sin.
  2. Elendig p service. Eller skal jeg si, de er fravrende p service.
  3. Kundene blir behandlet som kveg. Som reise med buss i rushtrafikken en dag i Oslo mens bde tog og T-bane str.
  4. Ekstra betalinger for alt. I utgangspunktet har de lave priser, men skal du legge p litt bagasje, utstyr og f. eks mat, s forvent betale for det.
  5. De driver rovdrift p de ansatte. Mange har klaget p lange dager og liten hviletid.
  6. Sprsml rundt sikkerhet. Korte stopp p bakken = mindre tid til sjekk. Alt skal g fort og effektivt for Ryanair. Det er penger, penger, penger som gjelder... Flere ansatte har stilt sprsml vedrrende sikkerheten hos selskapet.
  7. Drlige ansettelsesvilkr, lite ferie og lav lnn mlt i norsk mlestokk.
  8. Flyplasser i grisgrendte strk, du m ofte belage deg p mer reisetid til fra byer du skal til. De har reiser til flyplassene godt utenfor storbyene(fordi det er billigere). Derfor m vi legge inn bde mer tid og ekstra utgifter med komme oss frem og tilbake til reisemlet. Den ene gangen jeg mtte fly Ryanair s ble det dyrere enn om jeg hadde flyet Norwegian. Og opplevelsen med fly Norwegian fles som reise med luksusklasse sammenliknet med Ryanair.
  9. Skal plutselig kutte ut fly fra Rygge flyplass p grunn av ny avgift p 80 kroner, mens de skal fortsette fly fra andre flyplasser med samme avgift. Hva? Bra at vre politikere ikke gir seg p dette! (selv om jeg i utgangspunktet ikke tror denne avgiften vil ha noen miljhensikt). Ryanair viser ogs med denne avgjrelsen at ikke bryr seg det minste om det blir 1000 mindre arbeidsplasser i regionen. De ville fortsatt tjent penger, men de vil heller tjene mer penger et annet sted.
  10. reise med Ryanair kan sammenliknes med sitte i kantina p gamlehjemmet mens det spilles bingo. Der det ropes (i hytalerene) skyhyt om at det er skrapelodd til salgs. I tillegg gjr de hva de kan for pushe p oss tobakk og billig sprit - ogs det via skjrende hy lyd via hytalerne. Med andre ord, en flytur med Ryanair er noe jeg aldri vil anbefale, jeg har forskt n gang. Og jeg m bli ganske s desperat om det skal gjenta seg.