januar 2017

Hvor mange syklister skal dø før politikerne tar til vettet?

death in a bicycle accident - 3d render
Her om dagen hadde jeg en person syklende rett bak bilen min. Jeg kjørte i nedoverbakke og hadde sluppet gassen inn mot lyskrysset som var rødt i min kjøreretning. Samtidig tenke jeg da jeg så i speilet, at syklisten bak ikke har nubbesjanse til å stoppe opp. Så jeg hadde valget. Kjøre på rødt lys og kollidere med andre biler eller stoppe opp på rødt lys og håpe det beste for syklisten. Jeg valgte det siste. Som nevnt, syklisten hadde null sjanse til å stoppe og han, en ung kar på ca 20 år, manøvrerte sykkelen opp på fortauet bak meg skliene sideveis før han falt over ende. Syklisten fikk rask hjelp av forbipasserende, og alt gikk bra. Men faktisk kunne dette endt på verst tenkelige måte. Gutten syklet på isete veibane i full fart midt i mellom trikkeskinnene med null sjanse til å stoppe hvis noe skulle hende.

For noen dager siden meldte aftenposten at sykkelulykker har økt med 340 prosent i løpet av 14 år. De opplyser i samme artikkel at antall alvorlige ulykker har økt dramastisk. I 2001 registrerte Ullevål sykehus 41 syklister «med potensielt livstruende skade». I 2014 hadde tallet vokst til 159, og det fortsetter å øke. For 2015 er ikke tallene ferdige, men så langt er det 180 alvorlige skadde i trafikken. Med alvorlig skadde, så menes det livstruende eller omkomne syklister. Jeg spør, hvor mange syklister skal dø før politikerne tar til vettet?

Da jeg tok opp problematikken rundt dette for noen måneder ble jeg skjelt ut fra lesere som mener jeg direkte hater syklister. Men nå er altså varskoet støttet av statistikker i form av økt antall skadde syklister i trafikken. Og det skal faktisk ikke så mange hjernecellene til for å skjønne at alvorlige sykkelulykker er økende og vil fortsette å øke når myke trafikanter i form av syklister skal kjempe om veibanen med biler, busser og lastebiler.

Den økte ulykkestatistikken stemmer godt med mine egne observasjoner. Fare for flere alvorlige ulykker er økende, og det ser vi som kjører bil i byene.

Det er en merkeverdig politikk som foregår for tiden. Der syklister får status som hellige kuer, syklister kan fikle mellom kjørebaner og fortau uten en reel fare for straff. Og rødt lys eksistere knapt for en syklist.

På Grünerløkka for kort tid siden så jeg en syklist plundret seg gjennom trafikken over et lyskryss som var rødt. Det spesielle med denne hendelsen var at en politibil stod og ventet på grønt lys i motsatt kjørefelt som syklisten. Men fikk det noen konsekvenser. Nei, politifolka satt bare å så på. Jeg møter ofte syklister mot meg på enveiskjørte veier og de viker som regel ikke unna. Med klimaet i Norge som glatte veier, kulde og regn så skal det faktisk en del til for å unngå alvorlige sykkelulykker. Etter at syklistene har fått fritt leide til veiene så må man derfor regne med økning av alvorlige ulykker fremover om ikke politikken endres.

At syklister har fått dette frikortet til å ferdes overalt vil koste mange trafikanters liv, og de som argumenterer for at sykler skal være overalt, skylder på at det er mer miljøvennlig å bruke sykkel. Og de har for så vidt rett, men en sykkel på dedikerte sykkelfelt uten konkurranse fra andre kjøretøy er altså veien å gå hvis man tenker på å redde liv. Det hjelper lite med friske lunger hvis hjertet har stoppet å slå. Å gjøre som nå, å fargelegge deler av veibanen rød gjør det bare enda verre for alle parter. Det skal jo ikke så store fantasien til for å forutse hva som kan skje mens en syklist kjører på innsiden av en trailer i et rødt sykkelfelt, og det kan være både grus is og snø i kjørebanen som det er mye av i store deler av vinterhalvåret her i landet.

Jeg observerer svært ofte syklister, som på pur faen, velger å sykle på store trafikkerte veier selv om det finnes både gode sykkelfelt og enormt brede fortau med bedre standard enn selve veien som alternativ. Dette er syklister som gjør det de kan for å  sperre nyttetrafikk og andre som ikke har noe annet alternativ enn å ligge bak syklisten.

Les også: Alle burde betale for bilutgiftene

Det virker som syklister gir faen i trafikkregler som gjelder for andre trafikanter


Les også: Dieselforbudet, menigmann skal tas

Vi må også innse at flere sykler om vinteren enn tidligere, men sammenlikner man bil og sykkel så kan det virke som det er bilistene som blir nedprioritert. Men indirekte så er det altså syklistene selv som er ofrene i og med at det er de som blir de skadde.

Alle vet at mange syklister ofte vimser rundt i trafikken med dårlige dekk og bremser, uten front- og baklys og uten signal for hvilken retning de skal ta. Mange syklister har heller ikke trafikkforståelse fordi de ikke har fått trafikkopplæring i form av et førerkort. Og bare det i seg selv er grunn nok alene til å ikke tillate syklister i veibanen. Det er ren idioti å sende myke trafikanter ut i veibanen sammen med tunge kjøretøy uten at de har fått nødvendig trafikkforståelse. Tar vi med at noen av disse syklistene oppfører seg som bøller på veien og gjerne villig sperrer allmenntrafikken så er kaoset i veibanen komplett.

Løsningen er å forby syklene på sterkt trafikkerte veier og pålegge de å sykle på fortau, traseer og dedikerte sykkelfelt der det finnes muligheter for det.  Det er jo helt ekstremt at det er lov for en sykkel å sperre veibanen for all annen trafikk i flere kilometer når det parallelt  finnes andre sykkeltraseer å ta i bruk.

Det går altså ikke an å fargelegge deler av veibanen for å få bukt med problemet. Dette medfører bare enda flere farlige situasjoner. Når Miljøpartiet De Grønne hevder de vil redde liv med å skravere veibanen rød for å få bedre luft, så kan det altså virke mot sin hensikt da faktum er at flere havner i alvorlige ulykker, med døden eller alvorlig skade, som følge av denne feilslåtte politikken. Men det finnes altså en løsning. Lag flere sykkelveier langt fra bilveien, noen brede fortau kan med fordel brukes av syklister med et dedikerte felt på fortauet.  Og det er på tide å nekte syklister adgang til veibanen på sterkt trafikkerte veier, og man kunne i det minste pålagt syklister elementær trafikkopplæring.

Les også:

Amerika er et sykt land - God bless America

James Bond stoppet norsk storfilm

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt når du er i utlandet

Mini lanserer sin største bil noensinne og lover knallpris på hybrid-utgaven​

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du får behandling​

 

Tusen takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen René, Kulturdrops

#bil #sykkel #trafikk #samfunn #norge #kulturdrops #politikk #samferdsel

 

 

Foto: René Zografos og  mariephotos / yayimages.com

Dieselforbudet: Menigmann skal tas

Oil Distillation tower with polution

Jeg tror de fleste av oss er opptatt av å ha god luft å puste i. Med det i tankene så er det likegyldig om forurensingen skyldes privatbiler, cruiseskip eller fabrikker. Er luften dårlig så er den det. Men det pussige med denne klimadebatten og for så vidt alle andre klimadebatter er at det er menigmann som skal omstille seg og eventuelt betale mer når det forurenses.

Generelt synes jeg folk flest i Norge er skikkelig gode på miljø. Vi resirkulerer søppel, vi panter flasker og bytter klær med andre. Mange har også gjort fornuftige grep i forhold til anbefaling av våre politikere, som å gå fra bensin- til dieselbiler. Mange forstod jo den gang at dieselbiler gir forurensing, og politikerne den gang med SV i spissen, fikk klare anbefalinger fra flere hold om at å trigge folk til å velge diesel var et dumt valg - hvis det virkelig var miljøet som var det viktigste. Men politikerne hadde døve ører. Det virket som at politikerne den gang jobbet med å få denne saken gjennom av ren stahet, selv om de innerst inne visste at et slikt avgiftsystem som gjør at folk velger diesel, ikke gjør noe godt for miljøet. Men folk valgte å gjøre som politikerne sa, og i dag blir de straffet for det med dieselforbud i Oslo, samt at salgsverdien på brukte dieselbiler har falt dramatisk.

Les også: Bli med til verdens beste by

Det er jo også pussig at det er nettopp bilindustrien og menigmann som man skal ta støyten hver eneste gang det er snakk om klima. Faktisk har bilindustrien fornyet seg betraktelig med betydelig lavere utgiftsnivåer og renseteknikker, og derfor kunne det vært en idé og heller sammenligne gammel mot ny bil, enn diesel mot bensinbil.

Det ville også vært et godt miljøgrep å gi hybridbiler et betydelig løft i form av avgiftslette og fordeler da de enkelt kan kjøre korte avstander i byene, uten å bruke fossilt brennstoff. Da hadde man bruk gulrot i stedet for den populære pisken.

Et cruiseskip som ligger til havn på kaia i Oslo forurenser, i følge aftenposten, like mye som 13.000 biler. På tirsdag, da det var dieselforbud i Oslo lå det fire cruisskip til kais i Oslo. Det vil si forurensing tilsvarende 52.000 biler. Tar man med alle fabrikkene i Osloområdet, som for så vidt også kunne tatt en pause hvis luften var så dårlig, så utgjør dieselbilene bare en liten brøkdel av forurensingen i Oslo. Hadde alle som forurenser bidratt til å forbedre luftkvaliteten så hadde folk flest godtatt det uten problemer. Men det folk ikke godtar er at det alltid er menigmann som skal tas.

Fin luft i Oslo på tirsdag, likevel ble det forbud av dieselbiler



Svevestøvet i Oslo kunne enkelt blitt redusert om politikerne hadde sørget for at veiene ble vasket. Det er faktisk en del av et normalt veivedlikehold at veien blir vasket, og med en så snøfattig vinter som vi har i hovedstaden i år, så burde de ledige brøytemannskapene med ganske enkle grep sørget for at veiene var renere. Dermed kunne vi fått redusert svevestøvet betraktelig. Men forskjellen på det tiltaket og det å stoppe alle av Oslos dieselbillister er at da måtte kommunen betalt for vaskingen av gaten i stedet for å plage menigmann med et diesel- kjøreforbud. Det paradoksale oppe i det hele er at det kom nedbør natt til tirsdag og derfor var luftkvaliteten i Oslo bra over hele byen. Likevel skulle politikerne, av ren stahet, gjennomføre dette kjøreforbudet. Denne staheten og plagingen av menigmann skal nok jeg og mange andre huske neste gang vi besøker valglokalene.

Les også:

Amerika er et sykt land - God bless America

James Bond stoppet norsk storfilm

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt når du er i utlandet

Mini lanserer sin største bil noensinne og lover knallpris på hybrid-utgaven​

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du får behandling​

 

Tusen takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen René, Kulturdrops

#bil #diesel #dieselforbudet #samfunn #norge #kulturdrops #politikk #samferdsel

 

 

Licensed from: vichie81 / yayimages.com


 

hits