hits

januar 2017

Hvor mange syklister skal d fr politikerne tar til vettet?

Her om dagen hadde jeg en person syklende rett bak bilen min. Jeg kjrte i nedoverbakke og hadde sluppet gassen inn mot lyskrysset som var rdt i min kjreretning. Samtidig tenke jeg da jeg s i speilet, at syklisten bak ikke har nubbesjanse til stoppe opp. S jeg hadde valget. Kjre p rdt lys og kollidere med andre biler eller stoppe opp p rdt lys og hpe det beste for syklisten. Jeg valgte det siste. Som nevnt, syklisten hadde null sjanse til stoppe og han, en ung kar p ca 20 r, manvrerte sykkelen opp p fortauet bak meg skliene sideveis fr han falt over ende. Syklisten fikk rask hjelp av forbipasserende, og alt gikk bra. Men faktisk kunne dette endt p verst tenkelige mte. Gutten syklet p isete veibane i full fart midt i mellom trikkeskinnene med null sjanse til stoppe hvis noe skulle hende.

For noen dager siden meldte aftenposten at sykkelulykker har kt med 340 prosent i lpet av 14 r. De opplyser i samme artikkel at antall alvorlige ulykker har kt dramastisk. I 2001 registrerte Ullevl sykehus 41 syklister med potensielt livstruende skade. I 2014 hadde tallet vokst til 159, og det fortsetter ke. For 2015 er ikke tallene ferdige, men s langt er det 180 alvorlige skadde i trafikken. Med alvorlig skadde, s menes det livstruende eller omkomne syklister. Jeg spr, hvor mange syklister skal d fr politikerne tar til vettet?

Da jeg tok opp problematikken rundt dette for noen mneder ble jeg skjelt ut fra lesere som mener jeg direkte hater syklister. Men n er alts varskoet stttet av statistikker i form av kt antall skadde syklister i trafikken. Og det skal faktisk ikke s mange hjernecellene til for skjnne at alvorlige sykkelulykker er kende og vil fortsette ke nr myke trafikanter i form av syklister skal kjempe om veibanen med biler, busser og lastebiler.

Den kte ulykkestatistikken stemmer godt med mine egne observasjoner. Fare for flere alvorlige ulykker er kende, og det ser vi som kjrer bil i byene.

Det er en merkeverdig politikk som foregr for tiden. Der syklister fr status som hellige kuer, syklister kan fikle mellom kjrebaner og fortau uten en reel fare for straff. Og rdt lys eksistere knapt for en syklist.

P Grnerlkka for kort tid siden s jeg en syklist plundret seg gjennom trafikken over et lyskryss som var rdt. Det spesielle med denne hendelsen var at en politibil stod og ventet p grnt lys i motsatt kjrefelt som syklisten. Men fikk det noen konsekvenser. Nei, politifolka satt bare s p. Jeg mter ofte syklister mot meg p enveiskjrte veier og de viker som regel ikke unna. Med klimaet i Norge som glatte veier, kulde og regn s skal det faktisk en del til for unng alvorlige sykkelulykker. Etter at syklistene har ftt fritt leide til veiene s m man derfor regne med kning av alvorlige ulykker fremover om ikke politikken endres.

At syklister har ftt dette frikortet til ferdes overalt vil koste mange trafikanters liv, og de som argumenterer for at sykler skal vre overalt, skylder p at det er mer miljvennlig bruke sykkel. Og de har for s vidt rett, men en sykkel p dedikerte sykkelfelt uten konkurranse fra andre kjrety er alts veien g hvis man tenker p redde liv. Det hjelper lite med friske lunger hvis hjertet har stoppet sl. gjre som n, fargelegge deler av veibanen rd gjr det bare enda verre for alle parter. Det skal jo ikke s store fantasien til for forutse hva som kan skje mens en syklist kjrer p innsiden av en trailer i et rdt sykkelfelt, og det kan vre bde grus is og sn i kjrebanen som det er mye av i store deler av vinterhalvret her i landet.

Jeg observerer svrt ofte syklister, som p pur faen, velger sykle p store trafikkerte veier selv om det finnes bde gode sykkelfelt og enormt brede fortau med bedre standard enn selve veien som alternativ. Dette er syklister som gjr det de kan for   sperre nyttetrafikk og andre som ikke har noe annet alternativ enn ligge bak syklisten.

Les ogs: Alle burde betale for bilutgiftene

Det virker som syklister gir faen i trafikkregler som gjelder for andre trafikanter


Les ogs: Dieselforbudet, menigmann skal tas

Vi m ogs innse at flere sykler om vinteren enn tidligere, men sammenlikner man bil og sykkel s kan det virke som det er bilistene som blir nedprioritert. Men indirekte s er det alts syklistene selv som er ofrene i og med at det er de som blir de skadde.

Alle vet at mange syklister ofte vimser rundt i trafikken med drlige dekk og bremser, uten front- og baklys og uten signal for hvilken retning de skal ta. Mange syklister har heller ikke trafikkforstelse fordi de ikke har ftt trafikkopplring i form av et frerkort. Og bare det i seg selv er grunn nok alene til ikke tillate syklister i veibanen. Det er ren idioti sende myke trafikanter ut i veibanen sammen med tunge kjrety uten at de har ftt ndvendig trafikkforstelse. Tar vi med at noen av disse syklistene oppfrer seg som bller p veien og gjerne villig sperrer allmenntrafikken s er kaoset i veibanen komplett.

Lsningen er forby syklene p sterkt trafikkerte veier og plegge de sykle p fortau, traseer og dedikerte sykkelfelt der det finnes muligheter for det.  Det er jo helt ekstremt at det er lov for en sykkel sperre veibanen for all annen trafikk i flere kilometer nr det parallelt  finnes andre sykkeltraseer ta i bruk.

Det gr alts ikke an fargelegge deler av veibanen for f bukt med problemet. Dette medfrer bare enda flere farlige situasjoner. Nr Miljpartiet De Grnne hevder de vil redde liv med skravere veibanen rd for f bedre luft, s kan det alts virke mot sin hensikt da faktum er at flere havner i alvorlige ulykker, med dden eller alvorlig skade, som flge av denne feilsltte politikken. Men det finnes alts en lsning. Lag flere sykkelveier langt fra bilveien, noen brede fortau kan med fordel brukes av syklister med et dedikerte felt p fortauet.  Og det er p tide nekte syklister adgang til veibanen p sterkt trafikkerte veier, og man kunne i det minste plagt syklister elementr trafikkopplring.

Les ogs:

Amerika er et sykt land - God bless America

James Bond stoppet norsk storfilm

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt nr du er i utlandet

Mini lanserer sin strste bil noensinne og lover knallpris p hybrid-utgaven​

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du fr behandling​

 

Tusen takk for at du leser.

Flg meg gjerne p:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen Ren, Kulturdrops

#bil #sykkel #trafikk #samfunn #norge #kulturdrops #politikk #samferdsel

 

 

Foto: Ren Zografos og  mariephotos / yayimages.com

Dieselforbudet: Menigmann skal tas

Oil Distillation tower with polution

Jeg tror de fleste av oss er opptatt av ha god luft puste i. Med det i tankene s er det likegyldig om forurensingen skyldes privatbiler, cruiseskip eller fabrikker. Er luften drlig s er den det. Men det pussige med denne klimadebatten og for s vidt alle andre klimadebatter er at det er menigmann som skal omstille seg og eventuelt betale mer nr det forurenses.

Generelt synes jeg folk flest i Norge er skikkelig gode p milj. Vi resirkulerer sppel, vi panter flasker og bytter klr med andre. Mange har ogs gjort fornuftige grep i forhold til anbefaling av vre politikere, som g fra bensin- til dieselbiler. Mange forstod jo den gang at dieselbiler gir forurensing, og politikerne den gang med SV i spissen, fikk klare anbefalinger fra flere hold om at trigge folk til velge diesel var et dumt valg - hvis det virkelig var miljet som var det viktigste. Men politikerne hadde dve rer. Det virket som at politikerne den gang jobbet med f denne saken gjennom av ren stahet, selv om de innerst inne visste at et slikt avgiftsystem som gjr at folk velger diesel, ikke gjr noe godt for miljet. Men folk valgte gjre som politikerne sa, og i dag blir de straffet for det med dieselforbud i Oslo, samt at salgsverdien p brukte dieselbiler har falt dramatisk.

Les ogs: Bli med til verdens beste by

Det er jo ogs pussig at det er nettopp bilindustrien og menigmann som man skal ta styten hver eneste gang det er snakk om klima. Faktisk har bilindustrien fornyet seg betraktelig med betydelig lavere utgiftsniver og renseteknikker, og derfor kunne det vrt en id og heller sammenligne gammel mot ny bil, enn diesel mot bensinbil.

Det ville ogs vrt et godt miljgrep gi hybridbiler et betydelig lft i form av avgiftslette og fordeler da de enkelt kan kjre korte avstander i byene, uten bruke fossilt brennstoff. Da hadde man bruk gulrot i stedet for den populre pisken.

Et cruiseskip som ligger til havn p kaia i Oslo forurenser, i flge aftenposten, like mye som 13.000 biler. P tirsdag, da det var dieselforbud i Oslo l det fire cruisskip til kais i Oslo. Det vil si forurensing tilsvarende 52.000 biler. Tar man med alle fabrikkene i Osloomrdet, som for s vidt ogs kunne tatt en pause hvis luften var s drlig, s utgjr dieselbilene bare en liten brkdel av forurensingen i Oslo. Hadde alle som forurenser bidratt til forbedre luftkvaliteten s hadde folk flest godtatt det uten problemer. Men det folk ikke godtar er at det alltid er menigmann som skal tas.

Fin luft i Oslo p tirsdag, likevel ble det forbud av dieselbiler



Svevestvet i Oslo kunne enkelt blitt redusert om politikerne hadde srget for at veiene ble vasket. Det er faktisk en del av et normalt veivedlikehold at veien blir vasket, og med en s snfattig vinter som vi har i hovedstaden i r, s burde de ledige brytemannskapene med ganske enkle grep srget for at veiene var renere. Dermed kunne vi ftt redusert svevestvet betraktelig. Men forskjellen p det tiltaket og det stoppe alle av Oslos dieselbillister er at da mtte kommunen betalt for vaskingen av gaten i stedet for  plage menigmann med et diesel- kjreforbud. Det paradoksale oppe i det hele er at det kom nedbr natt til tirsdag og derfor var luftkvaliteten i Oslo bra over hele byen. Likevel skulle politikerne, av ren stahet, gjennomfre dette kjreforbudet. Denne staheten og plagingen av menigmann skal nok jeg og mange andre huske neste gang vi besker valglokalene.

Les ogs:

Amerika er et sykt land - God bless America

James Bond stoppet norsk storfilm

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt nr du er i utlandet

Mini lanserer sin strste bil noensinne og lover knallpris p hybrid-utgaven​

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du fr behandling​

 

Tusen takk for at du leser.

Flg meg gjerne p:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen Ren, Kulturdrops

#bil #diesel #dieselforbudet #samfunn #norge #kulturdrops #politikk #samferdsel

 

 

Licensed from: vichie81 / yayimages.com