hits

Harald Zwart: Jeg har laget min beste film noensinne

Veslemy Ruud Zwart og Harald Zwart har god grunn til vre stolte av Den 12. mann        Foto: Ren Zografos/Kulturdrops.no

Harald Zwart om sin nye film, litt jantelov, filmskaping og en helt ny TV-serie

Tekst og foto: Ren Zografos

- Jeg har ftt min frste sekser, sier Harald Zwart, strlende fornyd. Terningkast seks fikk han av magasinet KK for hans nye film Den 12. Mann. Regissren skjuler ikke sin begeistring over denne toppscoren.
- Jeg fler det var fortjent, og det som var ekstra fint med akkurat dette terningkastet var at den var gitt av en ung dame, for kvinner har vrt er en stor del av mlgruppen i denne filmen og som vi har forskt n frem til, fordi det er fort gjort at en krigsfilm blir en mannefilm, men dette her handler like mye om kvinnene, og som i flere tilfeller var modigere enn mannfolka under 2. verdenskrig. 

I filmen Den 12. Mann s mter vi Jan Baalsrud, spilt av Thomas Gullestad, som er p flukt fra tyskerne nord i Norge. Hans skjebne hviler helt og holdent p lokalbefolkningens vilje til hjelpe til.
- Det er hjelperne og spesielt kvinnene i nord- Norge som var de store heltene i denne historien, og det er de vi har fokusert p. Tyskerne fungerer kun som en motstand, det var ikke veldig mye plass til gi de masse bakgrunn og dybde. 

Jeg var selv p pressevisningen for filmen og sjelden har jeg sett s mange flelsesmessige reaksjoner fra grtende journalister som under visningen av Den 12. mann. Zwart forteller at han har vist filmen noen ganger for publikum allerede med bde verdenspremiere i Troms og festpremiere i hjembyen Fredrikstad og man kan fle hans tilfredshet over de positive tilbakemeldingene han har ftt til n.
- Nr folk bde er rrt og de sitter i spenning, s er det ikke s mye mer jeg kan gjre. Det lukter litt jantelov nr man skal kritisere selv om man liker det man ser, som f kritikk for gjre autentiske ting. Jeg blir nok aldri kvitt Hollywood-regissr stempelet, og det kan ikke jeg ha fokus p heller. Dette er den beste filmen jeg har laget i hele mitt liv. N m jeg vurdere ta en Ari Behn og tatovere den sekseren p armen, sier han spkefullt. 

Marie Blokhus og Mads Sjgrd Pettersen spiller hjelperne i Den 12. mann      Foto: Ren Zografos/Kulturdrops.no

Zwart synes det er mange forstsegpere som lettvint kritiserer og som rett og slett har feil i sine pstander. Arrene i ansiktet til tyskeren Kurt Stage spilt av Johnatan Rhys Meyers er et godt eksempel p det.
- Arrene i ansiktet til den tyske kommandanten er helt autentiske. Disse arrene var et statussymbol som viste at du drev med fekting som igjen betydde at du hadde gtt p privatskole. Og da blir det historielst av en anmelder si at det er en klisj. Hva skal en filmskaper gjre da, spr han og fortsetter. For en filmskaper fr fort kritikk om han ikke er historisk korrekt, og nr jeg nettopp er det s blir det ogs kritikk. Zwart presiserer at han ikke er arg p pressen med har likevel en oppfordring om vre mer etterrettelige.
- Jeg husker nr vi tok den avgjrelsen om bruke disse arrene i ansiktet, som er det korrekte gjre, s hadde jeg samtidig en summetone i bakhodet om at dette kommer noen av de norske anmelderne henge seg opp i. - Se her, her er det en antagonist som har arr i ansiktet, men s valgte jeg alts gjre det autentisk. 

I den sammenhengen nsker Zwart komme med et lite varsko til dagens unge filmskapere
- Ikke la dere disiplinere av hipsterrasismen, det betyr at man ikke skal lytte til forstsegpere eller de som liksom alltid skal vre "riktige" og som har sm sre franske filmer som sin "kred". S jeg vil bare oppfordre unge filmskapere til stole p seg selv og at du har lov til like det du liker og ikke la noen disiplinere deg. En venn av meg sa en gang. Hvis den filmen du lager er s veldig viktig, da er det vel et poeng at flest mulig ser den. Det synes jeg er et godt poeng. Alts, gsehud, klump i halsen, trer i yekroken, lyver ikke. Det er som du sier, journalistene sitter og grter i kinosalen, men s kommer de ut og begynner tenke. Da savner jeg rlighet og at man vger st for det man mener. Dette er noe som bde jeg og Veslemy (Kona til Harald og produsent p Den 12. mann) har merket seg 180 prosent annerledes i USA. Nr vi flyttet dit s er det helt fritt for en snn type disiplinering, s vi kaller oss litt landsflyktige noen ganger nr vi har "rmt" til USA for f lov til vre litt friere. 

Man forstr man snakker med en lidenskapelig filmskaper nr man er i samme rom som Harald Zwart, han strutter av entusiasme og bedyrer at han er med p alt innen filmproduksjonen.
- Jeg synes alt er spennende og er jo en person som er delaktig i alt. Jeg er produsent, sjekker enkle ting som overnattinger p hoteller. Alt fra begynnelse til slutt gr via meg s det er ikke en annonse, ikke noen ting som ikke er innom meg. Og det synes jeg er riktig, det er en filmskapers oppgave. Jeg kan mest om denne filmen, alt om budsjett, hvert tall, jeg kan hver post og alle produsentene sjekker inn med meg hele tiden hvordan vi fordeler midlene. Det er jeg som sitter med daglig oppdateringer og tar de ndvendige prioriterningene til enhver tid, som legger til at han likevel aldri fler seg stressa da han lager film. 

Les ogs: James Bond stoppet Norsk storfilm

 

Hvorfor pleier du ha premierene dine i Fredrikstad?

- Jeg har jo ikke noen tilknytning til Oslo, jeg er fra Fredrikstad, s da blir det premierer der, men jeg har ogs filmpremierer rundt omkring i store byer i utlandet. Den 12. mann er solgt til store markeder allerede, der i blant USA. Og de som har kjpt filmen har ikke engang sett filmen, men bare en trailer. Men de har ftt med seg historien. 

Som lidenskapelig filmelsker, synes jeg det alltid er spennende hre hvilke filmer filmskapere liker, og sprsmlet ble ogs stilt til Zwart:
- Det er en veldig morsom historie som jeg bare har blitt fortalt og jeg hper jeg gjengir den riktig. Det var Wolfgang Plagge, en fantastisk pianist, som fikk oppdraget av en smart kulturpersonlighet, og det var dele ut en pris for beste countrymusikk p Spellemannsprisen. Dette var alts en form for "Hipster-Racisim" (hipsterrasisme), og det synes jeg delegger mye fordi man ikke tenker med hjertet, bare med hodet, da tar man valg ut i fra hva andre kommer til synes og ikke hva man selv synes er riktig. S jeg vet ikke om de gjorde et forsk p drite ut Wolfgang Plagge, men de skulle gjre et eller annet spennende rundt det at den klassiske pianisten skulle dele ut Country-prisen. Ogs ble han spurt etterp av denne "smarte" journalisten: "Ja hvordan var det for deg da dele ut Country-prisen?" Ogs svarer Plagge, han sier: "Jeg skiller ikke p sjanger, jeg skiller p god og drlig musikk". Og det er mitt mantra ogs, jeg skiller mellom god og drlig film helt uavhengig av sjanger. Blade Runner, for eksempel, er en fantastisk film, Back To The Future synes jeg er et av de best hndverksmessige filmer som er laget, og nr jeg har sittet pratet snn som vi gjr n med Steven Spielberg, Will Smith med flere, s nr jeg da svarer at Back To The Future er en av de beste filmene, s er de helt enige. De synes det hndverket er fantastisk. Men det er umulig lage en topp ti liste over de beste filmene, m jeg trekke frem en film, s sier jeg Amadeus, det er den filmen jeg gr til, der jeg kan bli inspirert, den filmen synes jeg er helt utrolig. 

Jonathan Rhys Meyers som tyskeren Kurt Stage Foto: Nordisk Film Distribusjon

TV-serier, har du tenk p lage det noen gang?
- Ja, vi er jo i gang n. Vi skal lage en TV-serie p ti episoder om det norske oljefondet, som er en humorserie for TV-Norge. Dette har vi ikke vrt ute med enn, s du blir den frste som kan g ut med dette. Du kan tease det som det heter. Jeg ser selv p masse p TV-serier, det er et perfekt format ta med p flyreiser. Jeg flyr jo over Atlanterhavet kanskje to ganger i uken noen ganger. Kan fly tur-retur USA samme dag. S nr jeg flyr, s ser jeg masse TV-serier. 

I filmproduksjon s trekker Harard Zwart frem viktigheten av filmmusikk, og med p Den 12. Mann har de ftt med seg komponisten Christophe Beck, kjent for musikken til Disney-filmen Frost og snart aktuell med Antman 2 i 2018.
- Ja, det var et scoop f med seg Beck p denne filmen. Det er musikken som gjr filmen episk. Tenk deg Spielberg uten John Williams eller Back To The Future uten Alan Silvestri. S det er jo faktisk mer enn halvparten av opplevelsen. Det er som en produsent sa til meg en gang: "Det er ingen som har gtt ut av en kinosal og nynnet p en kamerabevegelse". Det synes jeg var s utrolig riktig sagt, du kan legge p s mye fornuligheter, tffe kamerabevegelser og teknikker du bare vil, men det har veldig lite si for publikum, det er musikken som gjr alt, som fr frem flelser. 

Harald Zwart ler hyt nr jeg spr han om han ikke blir lei av film
- Nei det kan man vel ikke bli, men man blir vel lei av drlig film ogs blir man alltid glad i god film. Jeg synes ogs det er masse fint i norsk film, og det merker jo alle n, norsk film er helt fantastisk , og vi gr mye p kino sammen med ungene og ser p bde norsk og utenlandsk film. 

Les ogs: Dette er verdens beste by


Om noen tror at Zwart har kastet seg p en blge med krigsfilmer i kjlvannet av Max Manus og Kongens Nei, s tar nok de de skammelig feil 
- Vi kjpte rettighetene til denne filmen for 17 r siden. At det har tatt s lang tid fr den ble laget er tilfeldig og skyldes at det har vrt s mange prosjekter i USA. Zwart presiserer at han jobber der det er gode prosjekter, og de kan like gjerne vre utenfor USA.

Zwart roser ogs filmsttteordningene vi har her i Norge
- Det er ingen utlendinger som tror p meg nr jeg forteller hvor mye penger vi fr til lage film i Norge. Vi er s heldige at vi aner det ikke selv engang. 
Vi klarte lage denne under budsjettet p 64 millioner, og vi fikk mye ut av pengene fordi alle ga s mye, alle ga jernet fra grip til musikk, de ga mer enn de fikk betalt for, fordi mange flte et slikt eierskap til filmen og alle flte de var med p lage noe som var veldig flott og viktig. Det er ogs tilfredsstillende for Veslemy og meg gjre vrt eget prosjekt som med Den 12. Mann. Vi har sagt nei til studioprosjekter og andre ting for n gjre egne ting. Det samme er det med den nye TV- serien Oljefondet vi skal lage. Det er vrt eget prosjekt sammen med Tom Gulbrandsen som vi n endelig kan dra frem fra skrivebordskuffen. Og det er nettopp det som har vrt s tilfredsstillende med Den 12. Mann, man kan gjre forandringer uten sjekke med en haug av andre beslutningstakere, s jeg kan lage den filmen jeg vil - det har vrt en veldig god flelse. 
- Modig, har vrt et stikkord for denne filmen. Vi har vrt modige p foto, p musikkvalg, p casting, p mten vi har gjort scener p, vi har vrt modige i alle aspekter av filmen, og det fler jeg at vi har ftt full uttelling for. 
Samtidig synes jeg det er veldig gy f oppmerksomhet rundt filmen, og ikke minst p vegne av alle andre som har jobbet hard med dette prosjektet, s hvis den skulle forsvinne som pust i sivet s ville det bare vrt trist etter s mye jobbing, sier Zwart som n synes det skal bli deilig med en velfortjent juleferie p hytta p Dagali, en familiehytte de har hatt i mange r. 

Hovedrollehaveren Thomas Gullestad(til venstre) og regissr Harald Zwart p lanseringen av Den 12. mann.    Foto: Ren Zografos/Kulturdrops.no


- Jeg vil igjen bare f lov til takke alle som har gjort alt det de kunne for at denne filmen skulle bli bra som mulig, sier Zwart, s n hper jeg bare folk gr p kino og ser den. 

- Ogs har jeg ftt min aller frste sekser, gjentar han stolt.

Den 12. mann har kinopremiere 25. desember.

 

Jeg har selv anmeldt filmen og ga den en femmer, som regel er jeg rimelig sikker i mine vurderinger nr jeg anmelder filmer og forsker alltid vre s rlig som mulig. Anmeldelsen av den 12. Mann ble skrevet umiddelbart etter pressevisningen, og da har ikke alltid inntrykkene ftt tid til sette seg som de skal. Nr det er nevnt s har jeg sjelden gtt rundt tenkt og flt p en film i lang tid etterp, som jeg har gjort p Den 12. mann. Dette er alts en film som har vokst og som har etterlatt seg kraftige inntrykk. Av den grunn skal jeg gjre noe jeg aldri har gjort tidligere i mine cirka 15 r som journalist , jeg skal endre terningkastet jeg ga. Dette var aldri noe jeg kunne gjre for en papirutgave, men det fles helt riktig at jeg kan gjre det med denne filmen, gi den anerkjennelsen den virkelig fortjener. Terningkast seks alts, til Den 12 Mann. Samtidig nsker jeg p vegne av Nettavisens meningsbrere og debattanter alle vre lesere samt Harald Zwart, en riktig god jul.

Jeg lover bringe mer god kultur og debatt ut til folket i 2018. 

Her er den oppdaterte anmeldelsen av den 12. mann

 

Les ogs:

Gled deg til denne TV-serien

HOPPET UT AV FLY UTEN FALLSKJERM

Toppfotballblffen

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du fr behandling

Elbiler trenger flere fordeler

Nordmenn er ikke rasister

TNT-fansen er skuffet, legg ned bandet og g til psykolog

Tusen takk for at du leser.

Flg meg gjerne p:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen Ren, Kulturdrops

#TV #film #TV-serier #kultur #terningkast #den12mann #zwart #episk #norskfilm #skuespill #episk #drama #kulturdrops

6 kommentarer

Jeg har to Ipad?er og p begge to fremstr dette som tekst for synshemmede, gigantiske bokstaver slik at man rent fysisk m flytte p hodet for f med seg teksten.

Larsen: Har hrt om andre med tilsvarende problemer tidligere p andre saker som er laget. Jeg skal bringe det videre til support. P min Ipad og iphone leser jeg det normalt, alts ikke de problemene du har. Artikkelen har vanlig brdterkst.

Har ikke sett filmen pr. d.d men meget god artikkel!

Det frste jeg tenker om Swart er kampen mot utbygging i strandsonen og det forstyrrer dessverre hans arbeid, selv om jeg prver vre proff legge den saken til sides.

God jul!

John-Kyrre Fjeldvik

John-Kyrre Fjeldvik

Knallbra film. Anbefales. Den fr ogs fram en god del av det samiske miljet og srpreget. Uten dette ville filmen mistet minst en av prikkene p terningen.

Veldig bra film som hyller folket i nord som stttet og hjalp Jan p sin ferd. Proff filmet av Geir H Andreassen.

Elsker pennen din. Og hue ditt. Takk. Alexia

Skriv en ny kommentar