Filmanmeldelse: Den 12. mann

Med: Thomas Gullestad som Jan Baalsrud, Jonathan Rhys Meyers som Kurt Stage, Marie Blokhus som Gudrun Grnvoll og Mads Sjgrd Pettersen som Marius Grnnvoll.

Komponist: Christophe Beck, kjent bl.a fra tegnefilmen Frost.

Regi: Harald Zwart.

P kino 25. desember

En episk fortelling fra norsk krigshistorie

Den 12. mann er en nyinnspiling av Oscar-nominerte Ni Liv fra 1957. Sprsmlet blir da  om man skal sammenligne disse to filmene. Virkemidlene man har til lage film i dag sammenlignet med den tiden gr ikke an jevnfre, men det jeg mener er sammenlignbart er om man er tro mot historien, dette er tross alt en film basert p en sann historie. Og akkurat det virker det som Regissr Harald Zwart har kontroll p, men frst litt om handlingen.

Vi befinner oss i Troms 1943. Tolv sabotrer p en fiskeskyte som har som ml sabotere for tyskerne, overraskes av tyske soldater. Elleve mann blir fanget, torturert og drept, bare den tolvte mannen klarer slippe unna. Med skuddskade i foten og med cirka hundre meters forsprang flykter Jan Baalsrud ut i den ndelse, nordnorske vinteren med Gestapo i hlene.

Harald Zwart sier i pressetreffet etter filmvisningen at de har fokusert p det som virkelig har skjedd, og med det s mener han nettopp at det er de nordnorske folkene som hjalp Baalsrud med flukten som er de virkelige heltene. Faktisk var det mer enn 80 nordmenn samt hundrevis av reinsdyr som hjalp Baalsrud over til Sverige. Baalsrud ble et slags ikon for lokalbefolkningen under krigen, en person som ga de hp og krefter. Med fare for sine egne liv, hjalp de Baalsrud gjennom det kalde nordnorske klimaet som til slutt endte i Sverige. Og det er nettopp essensen i dette Zwart skildrer s briljant gjennom denne historien, han fr frem hva de virkelige heltene gjorde, hjelpernes frykt og betenkeligheter, men som p tross av det hjalp til med stor fare for sine egne liv.

Les ogs: James Bond stoppet norsk storfilm

Som bde nordmann og filmelsker er dette en film som jeg mener alle burde se. Ja faktisk alle vi voksne. Den forteller riktignok bare n historie av mange fra krigen, men spesielt denne historien fr frem hvordan vi nordmenn, og srskilt de fra nord-Norge, sto samlet under den vanskelige tiden under 2. verdenskrig. Men filmen gir ogs innblikk i hvordan tyskerne var under krigen. Hvor pragmatiske de var. Jonathan Rhys Meyers som Kurt Stage, fortalte om nettopp dette da han fikk sprsml om hvorfor han tok rollen.

- Det var ikke slik at tyskerne bare var onde og hadde til hensikt utrydde alle nordmenn eller hatet alle nordmenn. Nei, tyskerne vare blottet for flelser, de hadde sine oppgaver gjre og skjemaer som korrekt skulle fylles ut. Derfor var mangelen p den 12. mannen som var s viktig for gestaposjefen Kurt Stage. Han fikk ikke fred fr han fikk se Baalstads dd eller levende, fortalte Meyers.

P bildet: Jonathan Rhys Meyers            Foto: Ren Zografos/Kulturdrops.no

Vi har sett mange norske krigskildringer p det store lerretet de siste rene. Noen av de strste suksessene i norsk film som Max Manus og den fortsatt aktuelle Kongens Nei har gjort inntrykk p hundretusener av norske publikummere, det tror jeg ogs denne vil gjre. Filmen har et actionpreget anslag og vi blir sugd inn i dramaet umiddelbart. Foto er vakkert , kaldt og er norgesreklame p sitt beste. Ikke minst blir dette magisk nr det hele akkompagneres av Christophe Becks musikk, som er kjent fra tegnefilmen Frost.

Harald Zwart fortalte meg at de hadde brukt ca 40 dager p selve opptakene, og det er faktisk kort tid i filmsammenheng. Med tanke p de store utfordringene som den nordnorske naturen har by p vinterstid, med sprengkulde og nesten fravr av dagslys, s er det intet mindre enn imponerende.

Skuepillerdebutanten Thomas Gullestad som Jan Baalsrud var jeg i utgangspunktet litt skeptisk til med hans lille erfaring, med det var helt undvendig. Faktisk er Gullestad med p lfte denne filmen til noe helt spesielt, for nr alt kommer til alt s handler denne filmen like mye om medmenneskelighet som om krig. Jeg vil ogs lfte frem Jonathan Rhys Meyers som er eminent i som rolle som gestaposjef. Han lrte seg tysk bare for denne rollen. Ogs sskenparet Gudrunn og Marius Grnnvoll  spilt av Marie Blokhus og Mads Sjgrd Pettersen er som skapt for rollene. Det er faktisk sjelden jeg har sett s god casting som dette i en norsk film. Her skal Zwart og de castingansvarlige ha all honnr.

Jeg synes kanskje filmen er i lengste laget, spesielt sekvensene der Baalsrud l i koia med mareritt, ble skildret vel mye etter min smak. Jeg kunne ogs tenkt meg bli kjent med hjelperne i nord, spesielt Gudrunn og Marius, og deres ststed fr Baalsrud kom inn i deres liv, det tror jeg hadde skapt strre spenning og frykten for at noe skulle skje med dem ville blitt enda strre.

Marie Blokhus og Mads Sjgrd Pettersen. Foto: Ren Zografos/Kulturdrops.no

S br du se den, ja s absolutt, jeg oppfordret alle til p lpe til kionene 1.juledag. Noen vil kanskje kritisere Zwart for gjre filmen for kommersiell, jeg vil heller bermme han for gjre nettopp det. Det br bli en slutt p traust historiefortelling innen norsk film, det m vre er lov formidle p en underholdende mte til seerenes fordel, og nettopp derfor mener jeg denne filmen er severdig, den br s absolutt bli en ny norsk klassiker helt i toppskjiktet.

Jan Baalsrud ble fdt i Oslo 13. desember 1917 og dde i Kongsvinger 30. desember 1988. Han har aldri beskrevet seg selv som en helt, og har hele tiden ment at det nordnorske folket som hjalp ham er de virkelige heltene. Baalsruds to mneder lange flukt regnes fortsatt som en av de mest utrolige overlevelseshistoriene fra andre verdenskrig.

Les ogs:

3 Norske kvinner, derfor er vi utro

Meldte fra om lovbrudd, fikk 553.557 kr i bot