hits

MDG vil gi folk mer forurensing

Foto: Julie Ness

 

MDG vil ha et bilfritt sentrum og bruker miljgrunner som unnskyldning

P MDGs hjemmeside kan vi lese at Oslos klimagassutslipp skal halveres innen 2020. Det nye rdgrnne byrdet sammensatt av representanter fra MDG, Ap og SV, nsker derfor gjre Oslo sentrum bilfritt. Planen til det rdgrnne byrdet er starte med seks forsksomrder, men i lpet av 2019 skal all gateparkering innenfor Ring 1 vre fjernet. De hevder at erfaringer fra andre europeiske storbyer viser at dette er gjennomfrbart, og at et slikt klimatiltak ofte ogs har positive ringvirkninger for lokalmiljet.

Samtidig hevder de at et bilfritt sentrum er et klimatiltak. Men det er her det virkelig skurrer. Hvis klimatiltak er grunnen til nekte biler i sentrum, s burde den klimavennlige elbilen vre tillat i sentrum, men disse skal ogs nektes parkering i byen.

Det pussige her er at bde MDG og SV har kjempet for at folk skal bytte til et mer miljvennlige alternativ i form av elbil, men de som har fulgt dette rdet blir likevel straffet selv om de n bruker en nullutslipps-bil. Det er tydeligvis vanlige folk som skal tas, mens bedrifter, cruiseskip, tankbter, vogntog, lastebiler osv skal slippe unna, og det er jo fra disse den virkelige store forurensingen skjer.

S da er det pfallende tenke hvorfor? Hvorfor skal de ha et bilfritt sentrum med hovedgrunn som forurensing, nr de ogs nekter nullutslipps-elbilene samt miljvennlige mopeder og motorsykler?

Jeg kan faktisk ikke se at dette vedtaket om et bilfritt Oslo sentrum har noe med milj gjre, for da hadde de tillat elbilen. Det virker rett og slett som de vil ha veien for seg selv s de kan sykle fritt i gatene. P MDGs nettside s ser vi ogs at sty er et argument for nekte bilen i sentrum, men som alle vet er elbiler fri for sty. De glemmer at den virkelig styen kommer fra tyngre kjrety, gressklippere, motorsager, lvblsere osv. Men disse skal det vre lov bruke i sentrum, og det betyr sty. Det er liten tvil om hva MDG tenker om bil, og alle former for bil. De vil ha den bort. De vil helst tilbake til hest- og kjerre tiden, det virker som de har lagt sin hat p bilen for godt, ogs om du velger den miljvennlige varianten. Faktum er at parkeringsplassene i Oslo sentrum n burde blitt omgjort til elbil- og motorsykkel parkeringsplasser. Da hadde flere byttet til miljvennligere transportmiddel.

Les ogs: Er dette Norges drligste nettbutikk?

MDG forurenser for flere

Og hva blir s konsekvensen av et bilfritt sentrum? Jo det innebrer at transporten flyttes i kende grad ut fra bykjernen og forurensingen for de som ikke bor i sentrum vil ke ytterligere. Disse beboerne som bor p Ulven, Smestad, Ryen, Nydalen, Grorud, Bjerke, Storo, Furuset, Nordstrand, Teisen, Manglerud osv, som allerede har den tyngste trafikken i sitt boligomrde fra fr av, de skal f enda mer forurensing fordi MDG stenger sentrum og trafikken flyttes ut. Er det virkelig greit? Folk vil alts kjre mer rundt i drabantbyene samt i omrdene rett utenfor sentrumskjernen fordi det er der de kan parkere og handle med bil. De fleste av oss bor ikke i sentrum, tvert i mot, s bor de fleste av oss utenfor bykjernen, derfor vil de fleste beboerne i Oslo f kt forurensing og sty slik at byrdet for milj og samferdsel Lan Marie kan sykle i fred inne i sentrumskjernen. Miljpartiet De Grnnes politikk vil alts flytte trafikken fra sentrum der det bor f folk, til sterkt belastede omrder rundt bykjernen der det bor mange.

P deres nettside kan vi lese slagordet: -Bilfritt sentrum: realiserbart og riktig-. Her stusser jeg p riktigheten. Hva er riktig? Kan det vre bedre klima? Nei, for da hadde de tillat elbilen. Kan det vre sty? Nei, Elbiler er stillegende. S da str vi igjen med et fordomsfullt hat mot bilen, et personlig hat som gjr at de vil ha bilen bort fra sentrum slik at MGPere kan slippe biltrafikk mens folk flest som bor utenfor bykjernen vil oppleve bde mer sty og kt forurensing. Mer egoistisk enn det gr det faktisk ikke an bli.

Les ogs:

Toppfotballblffen

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt nr du er i utlandet

Mini lanserer sin strste bil noensinne og lover knallpris p hybrid-utgaven​

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du fr behandling​

Reale menn voldtar ikke

Elbiler trenger flere fordeler

Nordmenn er ikke rasister

Verdens beste by

Tusen takk for at du leser.

Flg meg gjerne p:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen Ren, Kulturdrops

#forbuker #media #vei #samfunn #norge #kulturdrops #mdg #norge #maktmisbruk #infrastruktur #sykkel #bil #mc

19 kommentarer

Flott av MDG! Dei syna at dei verkeleg tek milj og klima p alvor nr dei ikkje nya seg med barra forby bensinbilar kyra i byen. Nr dei g seie nei te elbilar gjer dei eit klart signal om at alle privatbilar e eit miljtrugsml. Og det e'kje barra av di dei forurensa, men g, og minst lika mykje, av di dei e private. Alle private verksemder og handlingar e klimafientlege, vettu, d e det bere at det offentlege fr driva istaden. No blir det g mykje lettare for Raudt inng i samarbeid med MDG, sia dei gr te angrep p dei private handlingane te einskildmenneskje. S be SV, Raudt og MDG i regjering vil vr eit naturleg ml no, d trur eg me kan redda verda fr klimakatastrofa barra me i Norge, det vil'kje barra vr lurt, det vil vr kjempelurt!

Elbiler er da ikke frie for sty? Og det er mere miljproblemer med biler enn kun sty og CO2 ogs. Bastante konklusjoner basert p manglende kunnskap mao.

Atle: Atle: Her kom det et kverulerende innlegg som prver vri p fakta i saken. Jeg kjrer selv elbil, og den er lydls bde i et bybilde og p landet. Du har alts rett i at det mangles kunnskap, men det er alts ikke av undertegnede.

Om du s hadde rett, noe du ikke har, s ville dette innebre enda hyere forurensing og sty av de utenfor sentrumskjernen.

Har du sett kartet hvor de skal stenge for privat biltrafikk? Det er ikke mange kvadratskilometrene. Dette omrdet er omringet med nesten 12 000 parkeringsplasser i P-hus (TI rapport 1266/2013). N vet ikke jeg handlemnsteret ditt, men jeg jobber i sentrum og handler det daglige i stor grad i nrheten av der jeg bor, oftest gende p vei hjem. Det jeg handler i sentrum er stort sett klr og andre forbruksvarer som ikke inngr i det daglige. DVS at om de fleste er som meg, handler de allerede i bydelene utenom sentrum i det daglige (mat etc.), alts problemet som du skisserer er allerede til stede. Om du M kjre til sentrum kan du vel klare parkere i parkeringshus og g de f meterne til butikken du skal til? En annen ting. Det forrige byrdet fjernet hundrevis av gateparkeringsplasser under byrd Melbye, s dette er ikke et utelukkende MDG pfunn.Slutt med heksejakta og gled deg til g midt i gata i sentrum!

Petter: Hvor har du fra at dette er en heksejakt? Jeg har da beviselig kritisert Guri Melbys samfrdselspolitikk, og spesielt hndteringen av Theresgate der hun har delagt for nringslivet. Du nevner selv butikker, og nringslivet i sentrum vil selvflgelig ta skade av mindre trafikk i sentrum. Og etter hvordan jeg forstr deg s synes du alts at det er greit, at de som bor utenfor sentrum fr enda mer forurensing pga kt trafikk. Det er nettop dette som er kritikkverdig. "Vi flytter trafikken vekk fra der jeg bor, slik at andre fr kt sty og forurensing". Egoistisk politikk.

Akademikerpartiet (AP) sttter galskapen. Husk det ved stortingsvalget til hsten.

En liten kult raserer norges hovedstad.

Nei, det er ikke kverulering, det er ppekning av faktafeil, fra ca 40 og opp s brker det omlag like mye, fordi det er dekksty o.l som brker mest. Bare spr en akustiker som jobber med dette, og han vil bekrefte det. Og det er ei heller kverulering ppeke at det er ganske store miljrelaterte ulemper utover CO2 og sty.

Atle: Igjen er det bare vs. her snakker vi om trafikk i sentrum og der er ko hastigheten lav.
Dessuten s hevder du betydelig CO2 utslipp p en elbil, de synes jeg du skal dokumentere.

Men igjen: Hvis du har rett, hvorfor skal de som bor utenfor sentrum f styen og forurensingen f mer av dette? Svar p det da, det er det saken handler om, du kan gjerne kverulere om detaljene, men det endrer alts ikke kjernen i saken.

Er det selvflgelig at nringslivet tar skade? Har du noen underskelser som underbygger det? For meg virker det langt mindre entydig enn du skisserer.

Atle: Mer kverulering. Du vil jo ikke hre fakta, og da blir det vanskelig. Sett deg inn situasjonen i Theres gate som har opplevd nettopp dette, Butikker lagt ned, og sviktende omsetning er fasiten. S ja, det er underskelser p dette.

OK, jeg har ikke sett noe kritikk av Melbye s beklager. Jeg er ikke enig med deg at butikkene i sentrum vil lide av bortfall av privattrafikk. Tvert i mot. Jeg prvde argumentere for at den daglige handelen (les mat etc.) blir ikke gjort i sentrum uansett, det gjres i bydelene utenfor sentrum allerede. Alts den flyttingen du mener vil skje - skjer allerede. Du og dine bilavhengige venner kjrer rundt i nromrdet ditt i dag og handler. Eller kjrer du til sentrum for handle og deretter kjre hjem? Tror ikke det. For mange av oss som bruker sentrum hver dag er vi lei av bli sneiet, tutet p og gitt fingre av sure matpakkekjrere i bil. De har penbart s hyt blodtrykk alle sammen at de har gtt av g litt. Det som ER egoistisk, er de som ser det som en menneskerett kjre bil til sentrum.

Petter: Her blir vel en kommentar overfldig :)

Hvorfor er kommentar overfldig? Fordi jeg er uenig og argumenterer for det jeg mener?

Petter: Vel innlegget ditt snakker for seg selv, stikkord: bilavhengige venner, sure matpakkekjrere i bil.

Dette forklarer alts litt om fordommene dine mot bilen.

Petter: Det er soleklart for alle at de butikker i sentrum som selger alt over det man kan f med seg i en brepose vil g konkurs. Garantert! Er ikke dette et eksempel p lidende nringsliv? Du skjnner at nringsliv er mer enn Rema og Kiwi??? Det virker nemlig ikke som du skjnner det p det du skriver.

Ogs svarer du ikke p sakens kjerne: Er det riktig at de i bydelene rundt sentrum skal lide fordi du har penbare fordommer mot bilister(det ser man p ordbruken din)? Du innehar ogs frekkhetens ndegave nr du kaller alle andre enn ftallet i sentrum for egoister. Du er den strste egoisten her. Hvis du ikke ser det er ikke det overraskende for du ser nemlig ikke s mye lenger enn din egen nesetipp i denne saken. Skylapper vil og vre et bra dekkende ord. Vet du i det hele tatt hva egoisme er for noe?

Hva med hndverkere?

Du trekker raske konklusjoner. Ingenting mot bilkjring, ser bare ikke poenget at folk m kjre midt i byen. Nringskjring eller taxitrafikk er det ingen som vil ha til livs. Du m gjerne tro at det blir butikkdd og mye mer trafikk utenfor sentrumskjernen men jeg er uenig og ser at andre byer vi kan sammenligne oss med har opplevd at sentrum blomstrer med mindre biler.

Petter: "Og det er ei heller kverulering ppeke at det er ganske store miljrelaterte ulemper utover CO2 og sty."

Hvilke da?

Uten Ap i ryggen hadde ikke MDG vrt et problem hverken for miljet eller innbyggerne i og rundt Oslo. Uten Ap i Oslo hadde Oslo fremdeles hatt som ml vre en pen og tilgjengelig hovedstad for flere enn byens egne sentrumsbeboere. Uten Ap hadde byens nringsliv sluppet bekymre seg for at byens egne innbyggere snarere handler p kjpesentrene i nabokommune enn i egen by. Uten Ap ville vi sluppet tysete og generaliserende vedtak som gjr bilen til en like stor samfunnsfiende i skogene og sene i ytre by som i sentrumsgryta. Uten Ap i Oslo hadde vi sluppet det pinlige og nabofiendtlige sirkuset rundt E18. Le eller grt av MDG, men skyld p Ap.

Skriv en ny kommentar