MDG vil gi folk mer forurensing

31.05.2017 - 08:52 19 kommentarer
Foto: Julie Ness

 

MDG vil ha et bilfritt sentrum og bruker miljøgrunner som unnskyldning

På MDGs hjemmeside kan vi lese at Oslos klimagassutslipp skal halveres innen 2020. Det nye rødgrønne byrådet sammensatt av representanter fra MDG, Ap og SV, ønsker derfor å gjøre Oslo sentrum bilfritt. Planen til det rødgrønne byrådet er å starte med seks forsøksområder, men i løpet av 2019 skal all gateparkering innenfor Ring 1 være fjernet. De hevder at erfaringer fra andre europeiske storbyer viser at dette er gjennomførbart, og at et slikt klimatiltak ofte også har positive ringvirkninger for lokalmiljøet.

Samtidig hevder de at et bilfritt sentrum er et klimatiltak. Men det er her det virkelig skurrer. Hvis klimatiltak er grunnen til å nekte biler i sentrum, så burde den klimavennlige elbilen være tillat i sentrum, men disse skal også nektes parkering i byen.

Det pussige her er at både MDG og SV har kjempet for at folk skal bytte til et mer miljøvennlige alternativ i form av elbil, men de som har fulgt dette rådet blir likevel straffet selv om de nå bruker en nullutslipps-bil. Det er tydeligvis vanlige folk som skal tas, mens bedrifter, cruiseskip, tankbåter, vogntog, lastebiler osv skal slippe unna, og det er jo fra disse den virkelige store forurensingen skjer.

Så da er det påfallende å tenke hvorfor? Hvorfor skal de ha et bilfritt sentrum med hovedgrunn som forurensing, når de også nekter nullutslipps-elbilene samt miljøvennlige mopeder og motorsykler?

Jeg kan faktisk ikke se at dette vedtaket om et bilfritt Oslo sentrum har noe med miljø å gjøre, for da hadde de tillat elbilen. Det virker rett og slett som de vil ha veien for seg selv så de kan sykle fritt i gatene. På MDGs nettside så ser vi også at støy er et argument for å nekte bilen i sentrum, men som alle vet er elbiler fri for støy. De glemmer at den virkelig støyen kommer fra tyngre kjøretøy, gressklippere, motorsager, løvblåsere osv. Men disse skal det være lov å bruke i sentrum, og det betyr støy. Det er liten tvil om hva MDG tenker om bil, og alle former for bil. De vil ha den bort. De vil helst tilbake til hest- og kjerre tiden, det virker som de har lagt sin hat på bilen for godt, også om du velger den miljøvennlige varianten. Faktum er at parkeringsplassene i Oslo sentrum nå burde blitt omgjort til elbil- og motorsykkel parkeringsplasser. Da hadde flere byttet til miljøvennligere transportmiddel.

Les også: Er dette Norges dårligste nettbutikk?

MDG forurenser for flere

Og hva blir så konsekvensen av et bilfritt sentrum? Jo det innebærer at transporten flyttes i økende grad ut fra bykjernen og forurensingen for de som ikke bor i sentrum vil øke ytterligere. Disse beboerne som bor på Ulven, Smestad, Ryen, Nydalen, Grorud, Bjerke, Storo, Furuset, Nordstrand, Teisen, Manglerud osv, som allerede har den tyngste trafikken i sitt boligområde fra før av, de skal få enda mer forurensing fordi MDG stenger sentrum og trafikken flyttes ut. Er det virkelig greit? Folk vil altså kjøre mer rundt i drabantbyene samt i områdene rett utenfor sentrumskjernen fordi det er der de kan parkere og handle med bil. De fleste av oss bor ikke i sentrum, tvert i mot, så bor de fleste av oss utenfor bykjernen, derfor vil de fleste beboerne i Oslo få økt forurensing og støy slik at byrådet for miljø og samferdsel Lan Marie kan sykle i fred inne i sentrumskjernen. Miljøpartiet De Grønnes politikk vil altså flytte trafikken fra sentrum der det bor få folk, til sterkt belastede områder rundt bykjernen der det bor mange.

På deres nettside kan vi lese slagordet: -Bilfritt sentrum: realiserbart og riktig-. Her stusser jeg på riktigheten. Hva er riktig? Kan det være bedre klima? Nei, for da hadde de tillat elbilen. Kan det være støy? Nei, Elbiler er stillegående. Så da står vi igjen med et fordomsfullt hat mot bilen, et personlig hat som gjør at de vil ha bilen bort fra sentrum slik at MGPere kan slippe biltrafikk mens folk flest som bor utenfor bykjernen vil oppleve både mer støy og økt forurensing. Mer egoistisk enn det går det faktisk ikke an å bli.

Les også:

Toppfotballbløffen

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt når du er i utlandet

Mini lanserer sin største bil noensinne og lover knallpris på hybrid-utgaven​

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du får behandling​

Reale menn voldtar ikke

Elbiler trenger flere fordeler

Nordmenn er ikke rasister

Verdens beste by

Tusen takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen René, Kulturdrops

#forbuker #media #vei #samfunn #norge #kulturdrops #mdg #norge #maktmisbruk #infrastruktur #sykkel #bil #mc

19 kommentarer

Røy

31.05.2017 kl.12:17

Flott av MDG! Dei syna at dei verkeleg tek miljø og klima på alvor når dei ikkje nøya seg med å barra forby bensinbilar å køyra i byen. Når dei ôg seie nei te elbilar gjer dei eit klart signal om at alle privatbilar e eit miljøtrugsmål. Og det e'kje barra av di dei forurensa, men ôg, og minst lika mykje, av di dei e private. Alle private verksemder og handlingar e klimafientlege, vettu, då e det bere at det offentlege får driva istaden. No blir det ôg mykje lettare for Raudt å inngå i samarbeid med MDG, sia dei går te angrep på dei private handlingane te einskildmenneskje. Så båe SV, Raudt og MDG i regjering vil vær eit naturleg mål no, då trur eg me kan redda verda frå klimakatastrofa barra me i Norge, det vil'kje barra vær lurt, det vil vær kjempelurt!

Atle

31.05.2017 kl.12:45

Elbiler er da ikke frie for støy? Og det er mere miljøproblemer med biler enn kun støy og CO2 også. Bastante konklusjoner basert på manglende kunnskap mao.

kulturdrops av René Zografos

31.05.2017 kl.13:19

Atle: Atle: Her kom det et kverulerende innlegg som prøver å vri på fakta i saken. Jeg kjører selv elbil, og den er lydløs både i et bybilde og på landet. Du har altså rett i at det mangles kunnskap, men det er altså ikke av undertegnede.

Om du så hadde rett, noe du ikke har, så ville dette innebære enda høyere forurensing og støy av de utenfor sentrumskjernen.

Petter

31.05.2017 kl.13:16

Har du sett kartet hvor de skal stenge for privat biltrafikk? Det er ikke mange kvadratskilometrene. Dette området er omringet med nesten 12 000 parkeringsplasser i P-hus (TØI rapport 1266/2013). Nå vet ikke jeg handlemønsteret ditt, men jeg jobber i sentrum og handler det daglige i stor grad i nærheten av der jeg bor, oftest gående på vei hjem. Det jeg handler i sentrum er stort sett klær og andre forbruksvarer som ikke inngår i det daglige. DVS at om de fleste er som meg, handler de allerede i bydelene utenom sentrum i det daglige (mat etc.), altså problemet som du skisserer er allerede til stede. Om du MÅ kjøre til sentrum kan du vel klare å parkere i parkeringshus og gå de få meterne til butikken du skal til? En annen ting. Det forrige byrådet fjernet hundrevis av gateparkeringsplasser under byråd Melbye, så dette er ikke et utelukkende MDG påfunn.Slutt med heksejakta og gled deg til å gå midt i gata i sentrum!

kulturdrops av René Zografos

31.05.2017 kl.13:24

Petter: Hvor har du fra at dette er en heksejakt? Jeg har da beviselig kritisert Guri Melbys samfrdselspolitikk, og spesielt håndteringen av Theresgate der hun har ødelagt for næringslivet. Du nevner selv butikker, og næringslivet i sentrum vil selvfølgelig ta skade av mindre trafikk i sentrum. Og etter hvordan jeg forstår deg så synes du altså at det er greit, at de som bor utenfor sentrum får enda mer forurensing pga økt trafikk. Det er nettop dette som er kritikkverdig. "Vi flytter trafikken vekk fra der jeg bor, slik at andre får økt støy og forurensing". Egoistisk politikk.

Snart valg

31.05.2017 kl.13:36

Akademikerpartiet (AP) støtter galskapen. Husk det ved stortingsvalget til høsten.

En liten kult raserer norges hovedstad.

Atle

31.05.2017 kl.13:36

Nei, det er ikke kverulering, det er påpekning av faktafeil, fra ca 40 og opp så bråker det omlag like mye, fordi det er dekkstøy o.l som bråker mest. Bare spør en akustiker som jobber med dette, og han vil bekrefte det. Og det er ei heller kverulering å påpeke at det er ganske store miljørelaterte ulemper utover CO2 og støy.

kulturdrops av René Zografos

31.05.2017 kl.14:01

Atle: Igjen er det bare vås. her snakker vi om trafikk i sentrum og der er ko hastigheten lav.
Dessuten så hevder du betydelig CO2 utslipp på en elbil, de synes jeg du skal dokumentere.

Men igjen: Hvis du har rett, hvorfor skal de som bor utenfor sentrum få støyen og forurensingen få mer av dette? Svar på det da, det er det saken handler om, du kan gjerne kverulere om detaljene, men det endrer altså ikke kjernen i saken.

Atle

31.05.2017 kl.13:38

Er det selvfølgelig at næringslivet tar skade? Har du noen undersøkelser som underbygger det? For meg virker det langt mindre entydig enn du skisserer.

kulturdrops av René Zografos

31.05.2017 kl.13:55

Atle: Mer kverulering. Du vil jo ikke høre fakta, og da blir det vanskelig. Sett deg inn situasjonen i Theres gate som har opplevd nettopp dette, Butikker lagt ned, og sviktende omsetning er fasiten. Så ja, det er undersøkelser på dette.

Petter

31.05.2017 kl.13:47

OK, jeg har ikke sett noe kritikk av Melbye så beklager. Jeg er ikke enig med deg at butikkene i sentrum vil lide av bortfall av privattrafikk. Tvert i mot. Jeg prøvde å argumentere for at den daglige handelen (les mat etc.) blir ikke gjort i sentrum uansett, det gjøres i bydelene utenfor sentrum allerede. Altså den flyttingen du mener vil skje - skjer allerede. Du og dine bilavhengige venner kjører rundt i nærområdet ditt i dag og handler. Eller kjører du til sentrum for å handle og deretter kjøre hjem? Tror ikke det. For mange av oss som bruker sentrum hver dag er vi lei av å bli sneiet, tutet på og gitt fingre av sure matpakkekjørere i bil. De har åpenbart så høyt blodtrykk alle sammen at de har gått av gå litt. Det som ER egoistisk, er de som ser det som en menneskerett å kjøre bil til sentrum.

kulturdrops av René Zografos

31.05.2017 kl.13:57

Petter: Her blir vel en kommentar overflødig :)

Petter

31.05.2017 kl.14:08

Hvorfor er kommentar overflødig? Fordi jeg er uenig og argumenterer for det jeg mener?

kulturdrops av René Zografos

31.05.2017 kl.14:11

Petter: Vel innlegget ditt snakker for seg selv, stikkord: bilavhengige venner, sure matpakkekjørere i bil.

Dette forklarer altså litt om fordommene dine mot bilen.

Anders

31.05.2017 kl.16:22

Petter: Det er soleklart for alle at de butikker i sentrum som selger alt over det man kan få med seg i en bærepose vil gå konkurs. Garantert! Er ikke dette et eksempel på lidende næringsliv? Du skjønner at næringsliv er mer enn Rema og Kiwi??? Det virker nemlig ikke som du skjønner det på det du skriver.

Også svarer du ikke på sakens kjerne: Er det riktig at de i bydelene rundt sentrum skal lide fordi du har åpenbare fordommer mot bilister(det ser man på ordbruken din)? Du innehar også frekkhetens nådegave når du kaller alle andre enn fåtallet i sentrum for egoister. Du er den største egoisten her. Hvis du ikke ser det er ikke det overraskende for du ser nemlig ikke så mye lenger enn din egen nesetipp i denne saken. Skylapper vil og være et bra dekkende ord. Vet du i det hele tatt hva egoisme er for noe?

Sil Bill

31.05.2017 kl.16:32

Hva med håndverkere?

Petter

31.05.2017 kl.17:20

Du trekker raske konklusjoner. Ingenting mot bilkjøring, ser bare ikke poenget at folk må kjøre midt i byen. Næringskjøring eller taxitrafikk er det ingen som vil ha til livs. Du må gjerne tro at det blir butikkdød og mye mer trafikk utenfor sentrumskjernen men jeg er uenig og ser at andre byer vi kan sammenligne oss med har opplevd at sentrum blomstrer med mindre biler.

Kenneth

31.05.2017 kl.21:45

Petter: "Og det er ei heller kverulering å påpeke at det er ganske store miljørelaterte ulemper utover CO2 og støy."

Hvilke da?

Per Trygve

01.06.2017 kl.14:25

Uten Ap i ryggen hadde ikke MDG vært et problem hverken for miljøet eller innbyggerne i og rundt Oslo. Uten Ap i Oslo hadde Oslo fremdeles hatt som mål å være en åpen og tilgjengelig hovedstad for flere enn byens egne sentrumsbeboere. Uten Ap hadde byens næringsliv sluppet å bekymre seg for at byens egne innbyggere snarere handler på kjøpesentrene i nabokommune enn i egen by. Uten Ap ville vi sluppet tøysete og generaliserende vedtak som gjør bilen til en like stor samfunnsfiende i skogene og åsene i ytre by som i sentrumsgryta. Uten Ap i Oslo hadde vi sluppet det pinlige og nabofiendtlige sirkuset rundt E18. Le eller gråt av MDG, men skyld på Ap.

Skriv en ny kommentar

hits