Norges dårligste nettbutikk

21.05.2017 - 17:38 7 kommentarer

Jeg har handlet i diverse nettbutikker i årenes løp. Mange butikker har en profesjonell holdning til kundene og behandler oss med god service og respekt, men så har du de få andre som overkjører kundene, og som rett og slett blåser i om kunden er fornøyd. En slik nettbutikk er NetonNet. Jeg vil påstå at de ikke bare muligens har Norges, men kanskje verdens dårligste nettbutikk når det kommer til kundeservice, der de vil beskylde deg for både løgn og annen faenskap.

Jeg har vært fast kunde hos NetonNet i flere år, og har vært fornøyd med priser, produker og levering. Sånn sett var nettbutikken ok. Men det er helt til et produkt ikke virker. Da vil du bli møtt med avsky, stillhet og med påstand om bedrageri.

Jeg kjøpte en Canon printer 24.november 2016. Printeren jeg hadde fra før fungerte ikke som den skulle, og jeg hadde holdt på i månedsvis med å forsøke å få den til å virke, men måtte gi opp. Derfor gikk jeg til innkjøp av en ny printer, men så fungerte heller ikke den. Derfor sendte jeg dette følgeskrivet sammen med returen av printeren:

Til NetonNet - Bytting av printer

Hei, denne Canon-printeren har nærmest  gitt meg hjerteinfarkt. Den har virket litt, så stoppet opp. Den har skrevet ut halve sider, og hele sider. Den har stoppet opp i 10 minutter så for skrive ut 1/8 dels side så for å streike igjen. Jeg har installert   programvare, drivere flere ganger, men ingenting hjelper.

Jeg ønsker aldri å se denne skriveren igjen og ønsker å bytte. Det som er merkelig med denne skriveren er at man til tider tror den virker, mens ved neste forsøk, så streiker den igjen og igjen. Hvis dere skal ha en sjanse til å reparere den så må den derfor prøves ut i flere uker. For den kan plutselig virke en stund, men riktignok bare en kort stund. Det klokeste er nok å kassere denne på nærmeste søpleplass. Jeg ønsker som nevnt å bytte til en annen skriver. Regner med at dere I så tilfelle avregner og trekker fra lidelser samt transportutgifter I forbindelse med dette horrible produktet.

 

Jeg sa altså klart i fra at jeg ikke ønsket denne skriveren tilbake. Men så ble det helt stille fra NetonNet.

Jeg sendte en mail til de etter å ha venter noen uker. Men fikk fortsatt ikke svar fra dem. Jeg sendte på nytt en epost, men de svarte fortsatt ikke på henvendelsen min. Jeg lot det gå ytterligere litt tid, så tok jeg telefonkontakt og spurte hva som skjedde med printeren og hvorfor de ikke svarte meg. Her er svaret fra en svært uforskammet kundebehandler på svensk.

  • Jeg vet ikke hur det går med din printer, du får kanskje svar  i morgen, eller om en vecka eller en annan gång.
  • En annen gang, spurte jeg, jeg trenger skriveren nå, og det har gått mange uker allerede. Damen på kundeservice ble mektig irritert og ville legge på, men hun svarte.
  • Det kan ta tid, jeg vet ikke hvordan det går med din skriver! Hun kunne altså ikke engang yte servicen med å gi meg svar på hvordan det gikk, og hvor lang tid dette ville ta.

På grunn av dette svaret som ikke ga meg noen svar, og etter nå å ha ventet i måneder uten en oppegående skriver, så jeg meg nødt til å kjøpe meg enda en ny printer.

Les også: Verdens beste by

Men så litt senere får jeg en mail fra NetonNet om printeren plutselig var reparert og at de sender den tilbake. Jeg skrev da tilbake at de ikke trengte dette i og med at jeg hadde kjøpt meg ny skriver, og at når jeg kontaktet de så kunne faktisk de ikke si noe om retur av den ødelagte skriveren eller hvor lang tid dette ville ta.

Men da mente de at det var jeg selv som hadde skyld i denne forsinkelsen, men uten å begrunne hvorfor. Jeg ventet altså i måneder på svar uten å høre noe, og når jeg først fikk kontakt så var svaret fra kundeservice: 

- Du får kanskje svar om en dag, om en uke eller kanskje en annen gang!

Siden den gang har jeg gjentatte ganger hatt kontakt med kundeservice der de hevder at de ikke har gjort noe galt, de vil heller ikke refundere pengene for den returnerte printeren som de fortsatt har i sin varetekt.

Printeren i seg selv var ikke så dyr, under en tusenlapp, men jeg merker jeg blir mektig irritert og faktisk litt maktesløs fordi de utøver en overkjøring av meg og kundene sine som jeg aldri har opplevd tidligere. Jeg ba derfor om en prat med daglig leder, så kanskje hun ville gi et mer seriøst svar.

De lovte da å sette meg i kontakt med sjefen for kundeservice, men jeg har fortsatt ikke hørt noe, og nå er dette flere måneder siden. De har ikke refundert beløpet, de har oversett mine henvendelser, de har kommet med påstander om fusk i form av mailer som ikke skal ha vært sendt, men som jeg har dokumentert for dem har vært sendt. På toppen av det hele skriver de i en e.post at jeg hadde et ansvar med å si i fra om at printeren ikke virket som den skal. At jeg har skrevet to purringer og mailer samt fulgt opp på telefon, det er noe de velger å overkjøre og helt overse. De avslutter med å fortelle at jeg må gjerne sende saken inn til forbrukerombudet, men at da tar saken minst seks måneder. Dette gjør de med all viten om at jeg trenger printer omgående.

Kort summert, så kan jeg ikke huske å bli møtt med dårligere kundeservice enn det jeg har opplevd i denne saken, og jeg oppfordrer alle til å droppe denne nettbutikken en gang for alle, for om du har kjøpt noe fra denne butikken som ikke virker, så kan det bli en svært dyr affære samt et rent helvete å følge opp saken med de nevnte uforskammede personer. Kundeservicen til NetonNet befinner seg også i et land utenfor Norge, og de svarer deg altså ikke på norsk. Det er rett og slett i verdt pengene å handle hos en så useriøs aktør som NetonNet er. Jeg tør påstå at de har Norges, om ikke verdens dårligste kundeservice, med null forståelse og respekt for kundene sine. Derfor kommer jeg til å anbefale mine venner og kjente til droppe denne butikken til fordel for andre, jeg ønsker også leserne mine det aller beste, så da kan være meget klokt å anbefale dere å styre unna en nettbutikk som NetonNet, som faktisk gjør sitt ytterste for å overkjøre og plage kundene sine. Og dette for mindre enn en skarve tusenlapp. De burde faktisk skamme seg. NetonNet omsetter for 6 milliarder svenske kroner i året.

Jeg kommer til å forfølge saken videre, så kom gjerne tilbake hit ved en senere anledning for å følge utviklingen i saken. 

Les også: Hjelp, faren min har hjerteinfarkt! - Fastlegen, beklager vi har lunsj

Man skulle tro og håpet at slik elendig kundebehandling var et engansforseelse, men ut fra NetonNets egen facebookside kan det tyde på en systematisk dårlig kundebehandling. Her er noen eksempler, og tro det eller ei, men dette er de siste tilbakemeldingene på deres facebookside og ikke et utdrag av de verste.

- Drittservice.. ingen skjønner hvordan et problem skal løses. Har vært frem og tilbake de siste 2 måneder men det er fortsatt problem. Yasir

-  Jeg bestilte en høytrykksspyler 20.april som aldri kom frem og etter mye om og men fikk jeg beskjed av deres kundebehandler  fredag 12.Mai at jeg skulle få pengene tilbake. Jeg kjøpte ny høytrrykkspyler i butikken dagen etterpå i og med at jeg antok at denne saken var løst. Men så feil kunne jeg ta, høytrykkspyleren fra dere dukket opp på postkontoret mandag 15  Dette resulterte i at jeg stod med 2 høytrykkspylere. Endte opp med å måtte returnere den til dere og 250kr fattigere. Hva er poenget med å gi dere kontonr dersom det bare er trenering av saken? Jeg har handlet mye hos dere, men etter denne utrolig dårlige kundeopplevelsen har jeg mistet tiltro til dere som ett seriøst selskap som setter kunden først. Tarjei

- Kanskje på tide folk kontakter forbrukerrådet, Hege

- Hei.. Har en refusjonsak fra NetonNet der alt er godkjent men sitter fortsatt å venter på 8000kr. Ser at mange andre har samme problemet.. Titt på siden deres.. De har helt sluttet å gi svar til kunder med problemer. Og på telefon kan man sitte på vent i opptil en halvtime. Er på tide at dere tar i et tak der nå..., Jørgen

- Synes den servicen dere leverer lukter veldig stygt. Fikk bekreftet heving av kjøp FØR PÅSKE, men har ennå ikke sett noe til pengene jeg har krav på. Snakket med dere for en uke siden, da skulle dere overføre pengene snarlig. Ringte dere igjen i dag, da jeg ikke har fått noen penger. Men da fikk jeg til svar at dere ikke har satt igang noen tilbakebetaling, og at dere måtte ha kontonummeret mitt. Nå er tålmodigheten slutt, tar saken til Forbrukerrådet. Drittfirma, siste gang jeg har handlet hos dere. Tina

- NetOnNet godtar ikke reklamasjon og ser ut til ikke refundere for returnert varer- til tross for 5 år reklasjonsfrist.


Har du dårlige eller gode erfaringer med en nettbutikk? Skriv gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet, så vi får vite hvilke nettbutikker som er både gode og dårlige. Vi må bruke vår forbrukermakt og styre unna de dårlige, så vi kan velge de seriøse aktørene.

Andre butikker jeg har erfaringer med er:

Gode:

Zalando: Ypperlig service, godt utvalg og gratis frakt og retur.

XXL: Rask levering, fri frakt ved bestilling over 1000 kroner. Minus: Kampanjevarene er ofte i begrenset antall.

 

Dårlige: 

Talkmore: Dårlig kundeservice, beskylder kundene for uærlighet og stoler ikke på dokumantasjon

Inc Club: Elendig retturordning, tok ca tre måneder for retur av blekkpatron, måtte purre mange ganger for feedback

 

Oppdatering i NetonNet-saken 24.04.2017

Etter at artikkelen om NetonNet ble publisert for litt siden, så fikk jeg en telefon fra kundeservicesjef Marie Amdam, der hun beklaget den dårlige kundeservicen hos NetonNet. Den gode nyheten til alle NetonNet-kundene er at de har nå startet en ny kundeservicetjeneste, som kom i gang 1.mai i år, og som vil være lokalisert i Norge. På grunn av den flyttingen så lover hun en betydelig bedre kundeservicetjeneste enn den de hadde i Sverige. I min spesifike sak, så la de seg flate og lovet erstatning for skriveren.

Les også:

Toppfotballbløffen

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt når du er i utlandet

Mini lanserer sin største bil noensinne og lover knallpris på hybrid-utgaven​

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du får behandling​

Reale menn voldtar ikke

Elbiler trenger flere fordeler

Nordmenn er ikke rasister

 

Tusen takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen René, Kulturdrops

#forbuker #media #nettbutikk #samfunn #norge #kulturdrops #service #norge #maktmisbruk #kundeservice #netonnet

7 kommentarer

Fjallo

22.05.2017 kl.01:48

Herlig at noen tør å tråkke de store på foten!

Eivind

22.05.2017 kl.07:45

Har selv aldri handlet på NetonNet. Heldigvis kan jeg vel si nå.

En nettbutikk jeg derimot har god erfaring med er Dustin Home. For åtte måneder siden kjøpte jeg en Samsung Galaxy S7 Edge som jeg etter to ukers bruk oppdaget hadde en produksjonsfeil. Jeg meldte ifra om dette til Dustin Home og fikk sendt telefonen avgårde til verkstedet de benytter seg av. Etter kort tid var statusoppdateringen at verkstedet ventet på tilbakemelding fra Samsung. Etter to uker tok jeg igjen kontakt med Dustin Home og sa at jeg simpelthen ikke kunne vente lenger. Da spurte de umiddelbart om jeg ville ha et nytt produkt eller oppheve kjøpet. Jeg valgte nytt produkt og har ikke hatt noen grunn til å angre på valget siden.

Dustin Home vil åpenbart krangle mindre med kundene sine enn mange andre aktører og er derfor til å anbefale.

Leo

22.05.2017 kl.08:05

Det beste trikset er å legge en lite flatterende kommentar og lavest karakter på prisjakt.no. Da reagerer de.

Jafs

22.05.2017 kl.10:32

Bra butikk: Lekekassen. Kjapp forsendelse , har handlet flere ganger. Nå har ikke jeg hatt reklamasjon der, men en bekjent hadde fordi det manglet en dings i pakken med noe som skulle monteres. Dette var jo produsentens feil . Butikken reagerte lynkjapt. Sånt liker man.

Povl

22.05.2017 kl.10:53

Har handlet endel hos Komplett. Bare bra service, har fått nytt kabinett etter fraktskade.

En gang måtte jeg pusse ganske mye på for å få Windows etter at Komplett hadde slettet den jeg hadde på hardisken, men det ordnet seg.

kulturdrops av René Zografos

22.05.2017 kl.11:00

Povl: Enig der. Jeg har også god erfaring med Komplett..

Arild

19.06.2017 kl.14:17

Har hatt en reklamasjon gående i over 2 måneder, og det har ikke skjedd noe som helst, selv etter mange purringer. De svarer ikke lenger på henvendelser

Skriv en ny kommentar

hits