Respektløst med utenlandske flagg på 17.mai

13.05.2017 - 11:48 106 kommentarer



La meg påpeke med en gang. 17.mai er Norges grunnlovsdag, og alles nasjonaldag. Helt siden frigjøringen 8.mai 1945 har 17. mai hatt en spesiell plass i nordmenns hjerter, det kan ingen andre endre på. Vi elsker vårt vakre land. Som ung infanterist har jeg også erfart hvor mye det norske flagget og nasjonaldagen betyr for Norge og nordmenn. Men i de senere år så har vi sett debatten om å bruke utenlandske flagg på 17.mai eskalere. Noen mener det er greit å bruke alle nasjoners flagg på Norges nasjonaldag. Jeg undrer hvorfor.

Jeg har feiret nasjonaldager i USA, Hellas, Sverige, Frankrike og andre land. Men har da aldri hatt behovet for å dra frem mitt eget lands flagg for å vifte med det når jeg befinner meg i et annet land på deres nasjonaldag. Det er da deres lands feiring. Det ville i så tilfelle være både utenkelig og respektløst av meg.

I det store og hele er det svært merkelig at noen utlendinger, integrerte nordmenn eller andre grupper, har et ønske om å bruke utenlandske flagg på 17.mai. I mine øyne er det faktisk litt tullete.

Les også: Toppfotballbløffen

Jeg er i mot forbud av ymse slag, også når det gjelder flaggbruk. Men vi har da flaggregler her i landet. Man blir ikke arrestert om man bryter flaggreglene, men det kan være en fin retningslinje for folk. Og hvorfor kan ikke en flaggregel også gjelde for 17.mai?

Jeg, som er halvt gresk kunne faktisk forsvart en bruk av både det norske og greske flagget, men også det blir jo helt feil. 17.mai er ikke nasjonaldagen til Hellas. Ser vi på et land som for eksempel USA, som mange nordmenn feirer, så har de sin egen nasjonaldag 4.juli, da har man alle muligheter til å vise sin respekt for denne nasjonen med å bruke deres flagg. Jeg forstår altså ikke motivet med å bruke et fremmed lands flagg på andre lands nasjonaldager - uansett hvilket land det er snakk om. Og det som kanskje merkverdigere er at de jeg kjenner, med utenlandsk opprinnelse, feirer ikke en gang sitt opprinnelige land på deres egen nasjonaldag.

Sannheten er at for svært mange, så ville det vært utenkelig å heise opprinnelseslandets flagg på et annet lands nasjonaldag. Så når noen tror at alle utlendinger og innvandrere har et kolossalt ønske om å bruke et utenlandsk flagg i 17.toget, så er det i beste fall kunnskapløst.

Reielysten? Les reisetipsene på Kulturdrops

Norges Nasjonaldag er altså Norges dag, og da er det kun Norges flagg som gjelder for alle som bor her og for besøkende. Man har rett og slett ikke behov for utenlandske flagg på Norges nasjonaldag. Utlendinger, og tidligere beboere i andre land burde være stolte av å bære det norske flagget på Norges Nasjonaldag. Jeg har selv følt den samme stoltheten med flagget i hånden i Sverige, USA, Storbrittania og mange andre land. For meg ville det vært både respektløst og faktisk ganske flaut å vifte med et annet flagg på deres nasjonaldag, jeg forstår rett og slett ikke at det er noe behov for det.

Ønsker deg samtidig en riktig god 17.mai.

Les også:

Hvor mange syklister skal dø før politikerne tar til vettet?​

Amerika er et sykt land - God bless America

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt når du er i utlandet

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du får behandling​

Derfor er vi utro

Verdens beste by

Tusen takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen René, Kulturdrops

     kulturdrops.no

#17.mai #media #norge #samfunn #grunnlovsdagen #kulturdrops #nasjonaldag #flagg #barnetog #norsk 

Foto: Barbraford / yayimages.com

106 kommentarer

Stian

13.05.2017 kl.12:27

Kunne ikke sagt det bedre selv, men de liberale er litt skada

ingrid

13.05.2017 kl.12:33

Fint innlegg, jeg er så enig. Men denne diskusjonen har

vi hvert eneste år. Jeg skjønner det ikke, det er da en

selvfølge at man bruker landets flagg når det er

NASJONALDAG, alt annet blir feil. Så norske flagg på 17.

mai, Sveitsiske flagg på 1. august, Portugisike flagg

på 18 april osv. Enkelt og greit, og hvis noen ikke forstår dette, da må de lære seg hva en nasjonaldag er.

arne

13.05.2017 kl.12:47

Dette er jo det eneste akseptable!

Hvis ikke disse såkalte nye landsmenn har forstått dette enkle prinsippet;17 mai er Norges nasjonaldag,bør bli fortalt det,i klartekst!

Personlig forbeholder jeg meg retten til å fjerne utenlandske flagg.....

Helsesystrene

13.05.2017 kl.13:24

Det handler jo helt enkelt om respekt.

Å som jeg kommenterer til en annen blogger som har det motsatte syn:

17 mai er norges grunnlovsdag, norges nasjonaldag, å ikke en international dag.

Det handler ikke om at Normenn er usikre på seg selv, eller er redd for noe.

Det handler ene og alene om å vise respekt for landet vårt på Nasjonaldagen.

For å sette dette helt på spissen: Man går da ikke i bursdagselskap til Per for å feire Pål, da hadde jo Per blitt fornerma og lei....ikke pent gjort!

Pelle

13.05.2017 kl.17:39

Tenk å gå i bursdagen til noen og gratulere og hylle seg selv istedenfor den som har bursdag.

Leo

13.05.2017 kl.18:24

Aldri hatt noe problemer med folk som viser flagg fra deres opprinnelsesland under 17.mai. Når jeg ser Norske flagg på 4.juli i USA så sier det meg noe positivt om nettopp det landet. At man kan komme til en nasjon og bli en skikkelig statsborger uavhengig av irrelavente ting som hudfarge, religion, ja til og med opprinnelsesland. Norge har alle forutsetninger for å kunne være et slikt land da vi er et ganske raust folkeslag håper jeg da i hvert fall. Har flere ganger vurdert å ta med ett eller annet uggabuggaflagg i 17.mai bare fordi jeg vet at da irriterer jeg nettopp de menneskene jeg ikke liker, men det er jo ikke helt i 17.mai ånden så dropper det nok i år også.

Gard

13.05.2017 kl.18:25

Er så enig. Dessverre er dette landet stappfullt av liberale mennesker som virker å være flau over norsk kultur og stolthet. Det har ingenting med rasisme eller fremmedfrykt å gjøre, men nettopp det du påpeker i innlegget ditt.

olav

13.05.2017 kl.18:26

Ja, og det samme gjelder andre innvandrergrupper som samene, hvor integreringen har gått skikkelig feil. Dette er noe å tenke på for folk som liker å stemme på de hjernedøde sosialistene.

Tor Killi

13.05.2017 kl.18:29

Skjønner ikke at det skal være behov for å diskutere dette en gang jeg. Er da glassklart at ett lands nasjonaldag feires med det landets flagg? Turister, innvandrere eller hvor de kommer i fra, skal enten ikke bruke flagg, eller bruke det norske.

Knut

13.05.2017 kl.18:30

Hvert eneste år skal vi ha den samme diskusjonen om at det er noen som vil innføre andre flagg på 17 mai.

Dette er vår nationaldag så hold dere unna, stop denne innblandingen en gang for alle.

Even

13.05.2017 kl.18:33

Pelle over her sa det veldig fint: Feire seg selv i en annens bursdagselskap ! Alle de som drar frem sine egne flagg på vår nasjonaldag har et meget stort problem med seg selv, de har null respekt for vårt land og for oss som nordmenn, og de fornærmer oss på det grøvste. De prøver å undergrave vår kultur og vår nasjonalarv, de latterliggjør oss på vår viktigste dag. Om de ikke kan respektere det landet de er gjester i burde de faktisk holde seg hjemme.

Nilsern

13.05.2017 kl.18:35

MANGE TAKK FOR INNLEGGET! Altfor mange forrædere er så morderisk innstilt på å vanne ut verdiene som de har arvet men gir fullstendig avkall på. Slike gale folk fortjener ikke eiendomsrett da de bare volder skade som i Frankrike og søker å erstatte det med fremmedlegemer som hater våre etniske kulturer. Saken er klar; Flytter man til et annet land, er man GJEST der og man burde være ekstra respektfull ovenfor verdiene. Nasjonale titler er verdiløse disse tider siden de kan alle kjøpes, alle kan være Nordmann i da siden nye regler sier at hvem som helst kan komme til norge og bli Norsk UNCONDITIONALLY! Norsk kan de kanskje bli men de vil ALDRI bli Nordmenn.

Per

13.05.2017 kl.18:37

Å bruke andre flagg på 17. mai i tillegg til det norske har vært en tradisjon i store deler av landet i mange år. Enkelte skoler har f.eks. hatt et lite flagg for alle nasjonalitetene ved skolen i tillegg til et stort norsk flagg. Ofte har man sett bl.a. samiske flagg, og i de fleste tilfeller har dette vært positivt ment: "Jeg setter pris på det norske, selv om jeg også føler med samisk".

Jeg ser dette ene og alene positivt. Det viser at folk kan være norske selv om de også kommer fra et annet land/nasjon. Det viser at utlendinger støtter det norske.

For 20-30 år siden var dette fullstendig uproblematisk. Kun i de senere år er det noen på den ytterste høyrefløy som har funnet ut at dette "ikke er rent nok".

kulturdrops av René Zografos

13.05.2017 kl.19:17

Per: Det kan være en bedre løsning, men forstår likevel ikke hva utenlandske flagg har å gjøre på Norges nasjonaldag. Å skylde utelukkende på høyresiden er svært søkt.

BareLurer

13.05.2017 kl.18:40

@Leo. Du lever tydeligvis et meningsfylt liv. Først snakker du om raushet, og deretter om "folkene jeg ikke liker". EPIC FAIL.

Knut Olsen

13.05.2017 kl.18:46

Jeg feirer ikke lenger 17. mai, og det er i hovedsak pga det du tar opp her.

Finn Oddvar

13.05.2017 kl.18:48

Det er Norges nasjonaldag; derfor burde det bare være norske flagg!

MEN, nattesøvnen min blir ikke ødelagt av et og annet utenlandsk flagg....

Finn Oddvar

13.05.2017 kl.18:53

Er det galt av nordmenn i USA...og vifte med det norske flagget den 4. juli?

Jeg mener det er galt!

Frank Robert Kristiansen

13.05.2017 kl.19:07

Hei.

Jeg blir så lei av de som ikke forstår hva 17 mai faktisk er og bygger på. Hvorfor det er barnas dag og ikke en militær parade.

Jeg blir fylt med takknemlighet for hvert eneste flagg fra andre nasjoner.

Hvilken bedre måte er det og si til oss at de beundrer og føler med takknemlighet av og kunne delta med sin nasjonalitet på vår dag. Så en stor takk til alle med dine flagg og sine festklær.

kulturdrops av René Zografos

13.05.2017 kl.19:29

Frank Robert Kristiansen: Ingen nekter noen å delta med sin nasjonalitet, tvert imot - nordmenn er svært inkluderende denne dagen, men man feirer Norge, og hvilket flagg passer da best?

Leo

13.05.2017 kl.19:31

@BareLurer. Det går da fint an å være en raus person eller et raust folk samtidig som det finnes mennesker man ikke liker. F.eks vår konge er en raus person, han liker sikkert ikke lederne i Nord Korea.

@Finn Oddvar. Du synes det er galt av Nordmenn å vifte med det norske flagg på USAs nasjonaldag. Det er en litt merkelig posisjon å ha siden Amerikanere slett ikke har noe i mot det. Inkluderingen er en av de tingene de selv er stolte av.

Rune Bjørnsen

13.05.2017 kl.19:32

Så er sytpeiense i gang igjen.

Vi bør være glade og taknemmelige for at utledningene som går under eget flagg, er blitt så glad ei landte vårt at de vil feire dagen sammen med oss.

Isteded velger altså enkelte å sutre over det også.

Marius

13.05.2017 kl.19:36

Er født i norge, men oppvokst igjennom hele USA. Har levd i asia og i midtøsten. Har møtt mange forskjellige folk, opplevd mange vidunderlig kulturer, men norge er norsk.

17 mai er norsk.

Vi må få lov til og fortsette som ett norsk land, trøss for at vi er flerkulturelt betyr det ikke at vi skal gi opp våre tradisjoner.

Når familien flyttet til statene så følgte vi amerikanske tradisjoner. 4th of July viftet vi med amerikanske flagger. Hjemme hadde vi norske troller på hyllene, kalendere som viste vakre steder fra norge, norsk pynt osv. Men når det kom til hvordan vi oppførte oss i landet til amerikanerene var vi så og si amerikanske.

Når du flytter til ett land er det fult lov til og beholde ditt kultur. Men du må ta HENSYN til det landet du kommer til også. Det er en toveis kjørt vei. Vi tvang deg ikke til norge, du kom hit fritt. Dette får du lov til, du kan være den du er men du må også ta forbehold at dette er norge hvor vi gjør "norske ting".

Wiseman

13.05.2017 kl.19:38

Jeg er så møkka lei av disse folkene som er så nasjonalister. 17 Mai er barnas dag uansett opphavsland. ( forresten: det går 17 Mai-tog i mange land av "Nordmenn". Har aldri sett våre nye landsmenn har gått i tog og feiret sin egen nasjonaldag. Dere som er så mot andre mennesker fra andre land: kyss meg i ræva og drit og dra til et visst sted. Dere kjøper hus i andre land, men syter av at andre flytter til Norge. Derfor: Alle er velkomne til å gå i tog på 17 Mai med sine flagg.

Pelle

13.05.2017 kl.19:38

Det er flott å se innvandrere i toget ikledd festdrakter fra sine respektive hjemland. Men hjemlandets flagg bør de ikke ha med seg.

Petter Smart

13.05.2017 kl.19:41

Utglidning. Det er det det handler om. Utglidning. Miksing av flagg blir som å blande rød og hvitvin, leverpostei og appelsinmarmelade, fårikål med minestronesuppe. Det blir usmakelig. Hvert land har sin nasjonaldag og da er det bare landets flagg som er ok. De andre landene kan feire sine dager når det er deres tur. Tillates flaggmixing, hva blir da det neste. Utglidning, det er det vi må passe oss for på samme måte som snikislamisering. Utglidning. På tysk blir det vel noe slikt som Ausgleidung. God helg.

Per Parker

13.05.2017 kl.19:49

Har slutta å feire nasjonaldagen, for i Tromsø er vi så internasjonale, at jeg finner ikke ut hvilken nasjon vi feirer lenger!

Kulturdrops

13.05.2017 kl.19:49

Takk for engasjementet. Denne debatten er sunn. Jeg ønsker at alle skal få sine meninger ut, men da gjelder det å være saklig. Altså, ikke kall folk for dust osv. Ha respekt for andres meninger, men argumenter saklig. Ha en fin kveld.

Frank

13.05.2017 kl.19:57

USA har sin 4 Juli. Før var det parader og feiring, nå går det stille for seg. Ut på kvelden skytes det opp noen raketter. Slik vil det også gå i Norge i fremtidige 17 Mai. Alt er ødelagt og ingen feiring

Norrbaggen

13.05.2017 kl.19:58

@Leo:

Du virker å ha et litt overkant rosenrødt syn på USAs forhold til innvandring. Gjennom USAs historie har landet innført en rekke innvandringslover for å begrense innvandring fra visse områder. Innvandring fra det vestlige Europa har vært klart foretrukket, mens innvandring fra andre steder har vært mindre ønsket. Innvandring fra Øst-Asia har til tider vært forbudt ved lov. Først i 1943 ble The Chinese Exclusion Act opphevet. Hva slags holdninger innvandrere drar med seg til et nytt land har aldri vært uten betydning. Religion kan være grunnleggende for manges holdninger og er derfor ikke helt irrelevant i en slik sammenheng.

I USA er det opp til den enkelte delstat å regulere bruken av flagg. For eksempel har man i delstaten New Jersey ikke lov til å bære flagget til en utenlandsk stat offentlig uten samtidig å bære flagget til USA i enten tilsvarende størrelse eller større enn det utenlandske flagget.

Johannes

13.05.2017 kl.20:00

@Rune Bjørnsen. Du sier vi skal være glad for at innvandrere er så glad i Norge at de går i tog. Hvis de faktisk VAR glade i Norge, burde de ikke da gått med NORSKE flagg på den NORSKE nasjonaldagen? Det at de velger å bruke andre flagg i stedet, bør vel heller tyde på at de ikke er så glad i Norge som du hevder.

Hvis en er glad i Norge, bruker man norske flagg på 17 mai. Hvis man ikke er glad i Norge, kan man heller bli hjemme, i stedet for å brøyte seg fram i togene mens man vifter det flagget man ellers kunne tenke seg. Regner med at det ikke er lenge før folk som deg forsvarer bruk av IS-flagg i tog.

Menachem Jutt

13.05.2017 kl.20:02

Nei takke meg om jeg skal feire en antisemittisk grunnlov den 17 mai. Og dere ikler deres piker barnehijab til bunaden. Nei vettu hva, dette gidd æ itj verre me på

Kar Bid

13.05.2017 kl.20:15

Å vifte med andre lands flagg på grunnlovsdagen viser total respektløshet overfor landet man er i. Er det f.eks greit at russerne vifter med det russiske flagget på den norske grunnlovsdagen? Overhodet ikke. Like respektløst er det at amerikanere vifter med sitt lands flagg,som det er at folk fra Somalia vifter med det somaliske. Det er NORGES nasjonaldag. Da er det uhørt at folk fra andre nasjoner faktisk mener at deres flagg er likestilt det norske .

kulturdrops av René Zografos

13.05.2017 kl.20:21

Kar Bid: Ja, og tenk hvilke reaksjoner som hadde kommet frem om noen skulle tatt frem det tyske flagget på nasjonaldagen i 17.mai toget på Karl Johans gate.

Henrik C

13.05.2017 kl.20:18

Du misforstår helt fundamentalt. 17.mai er ikke en feiring av bunader, brunost, flagget og Bjørn Dæhlie. Det er ingen feiring av symbolene som er et uttrykk for friheten vi kan nyte i det vakre landet vårt. Det er en feiring av friheten i seg selv. Det er en feiring av toleranse, ytringsfrihet og alle de verdiene vi har bygget landet vårt på. Derfor feirer en polakk med et polsk flagg og en nordmann med et norsk flagg akkurat det samme når de går side om side i 17.mai-toget.

Leo

13.05.2017 kl.20:20

@Norrbaggen. Du har rett, men tenkte å ikke legge ut i det lange og brede om anti-innvandringsholdninger som forøvrig er på fremmasj, det holder vel med å se på hvem som sitter i det hvite hus. Mange Amerikanere ville likevel hevdet at deres evne og vilje til å være inkluderende er en av deres store styrke. Det er noe av det Frihetsgudinnen er ment å symbolisere. Poenget mitt er at når vi ser Norske flagg både på 17.mai og 4.juli i USA så tenker i hvert fall jeg at det er fint at man kan feire sitt lands nasjonaldag samtidig som man kan feire sitt eget opphav. Dersom man da er som meg og synes at det er fint så burde man også synes det er fint at man kan feire 17.mai her i Norge samtidig som man feirer sitt opphav. For meg så gjør det 17.mai bedre, for andre her inne så gjør det 17.mai dårligere.

kulturdrops av René Zografos

13.05.2017 kl.20:27

Leo: 17, mai er ikke en dag for å feire hver enkelt sitt opphav. Det har vi bursdager til, samt nasjonaldager i de respektive land. Vi har utallige muligheter å feire på.
17, mai er Norges grunnlovsdag, og Norges nasjonaldag. da feirer vi Norge på en respektfull måte.

Rune

13.05.2017 kl.20:25

Vi feirer Norges nasjonaldag, og da er det Norske flagg som gjelder. De som ikke forstår det, viser forakt for norske tradisjoner. De viser manglende forståelse for vår kultur.

Jan H.Pedersen

13.05.2017 kl.20:26

På NORGES nasjonaldag er det kun det NORSKE flagget som hører til, med ET unntak...det SAMISKE..Andre nasjoners flagg har ingenting å gjøre der. Dersom det brukes er det et hån mot Norge og de som bruker beviser at de ikke er integrerte. De kan like godt reise tilbake til hjemlandet.

Vi etnisk norske bør få beholde stoltheten og nasjonalfølelsen på nasjonaldagen uten å bli utvannet av innvandrersflagg!

13.05.2017 kl.20:32

La meg først å fremt si, alt dette for et flagg? Et flagg? Tygg litt på det. Et flagg!

Leo

13.05.2017 kl.20:37

@René Zografos. Vi er jo bare uenige her. Du sier at det ikke er en dag for å feire sitt opphav. Jeg sier, hvorfor ikke? Hvorfor kan man ikke la folk ha hvilket flagg de vil ha og si at ja, jeg kommer opprinnelig fra Kina og jeg synes at Norge er et godt land og jeg vil feire dette landet som lar grunnlovsdagen være barnas dag. Du mener tilsynelatende at dette ikke er en respektfull måte, jeg mener at det er det.

Lekeland

13.05.2017 kl.20:38

Helt enig!

Mister lysten på å gå i tog og markere dag når den kan preges av mennesker som ikke skjønner hensikten og bakgrunnen.

Faren er at til slutt blir feiringen preget av en overvekt av og overtatt av respektløse, histlorieløse og kunnskapsløse.

Politisk nivå er preget av unge son krever sosialistisk og misforstått medmenneskelighet.

På sikt vannes vår kultur, tradisjon og arv ut. Trist å konstatere dette.

Sindre

13.05.2017 kl.20:43

Man går ikke i en annen sin bursdag for å feire seg selv. På samme måte feirer man heller ikke 17. Mai med andre flagg enn det norske

13.05.2017 kl.20:45

Selvsagt kun norske flagg på Norges nasjonaldag! Alt annet er respektløst.

13.05.2017 kl.21:03

Er det så j.... nøye da?

Man kan godt være uenig, men hvorfor velge å ta det så ille opp? De som stiller i tog med sitt eget flagg og nasjonaldrakt vil oss ikke noe vondt.

Prøv å ta det i beste mening.

Allah sendebud

13.05.2017 kl.21:16

Men det er muslimene som har infiltrert norsk politikk. Ser du på venstresiden så er 20% av partimedlemmer muslimer. Hvor er buddhister, hinduister og slik? De er ikke engang interessert i norsk politikk, men muslimer derimot har som må å erobre Norge.

Geir

13.05.2017 kl.21:23

Er det barnas dag eller er det Grunnloven og det norske flagg vi feirer ? Hvis det er grunnloven så blir det for idiotisk da grunnloven er skrevet om noen hundre ganger siden den ble vedtatt og våre politikere respekterer den overhodet ikke lenger. Jeg blir hjemme den dagen heretter og gjør noe nyttig. God Sommer ?

TTT

13.05.2017 kl.21:27

Hvorfor denne utrolige oppkonstruerte problemstillinge hver bidige år? Om en håndfull har noen andre flagg i barnetoget er det bare flott. Å lage et nummer av dette er bare idotisk.

Jorda rundt søk.

13.05.2017 kl.21:27

Jan H.Pedersen:

Nauru har nasjonal høytidsdag 17 mai.

https://www.timeanddate.no/merkedag/nauru/constitution-day

Skal de få feire med sitt flagg?

kulturdrops av René Zografos

13.05.2017 kl.21:31

Jorda rundt søk.: Ja, det synes jeg. Og nordmenn i Nauru må gjerne feire 17.mai der de er. Men Nauru har vel sine egne tradisjoner, så jeg er usikker på om 17.mai tog er øverst på ønskelisten for dette folket.

Erik

13.05.2017 kl.21:36

Seriøst, er det noen som faktisk har sett andre flagg et 17 mai tog? Med egne øyne, ikke "jeg har hørt at..."

Med tanke på hvor mange som deler rundt på bilder og bloggposter om at det IKKE er greit - hvor er flaggborgen til disse hordene med utlendinger hen da?

Kan noen henvise til et uttrykt ønske (intervju, artikkel, nyhetssending...legg ved link) om at immigranter/asylsøkere/innvandrere/flyktninger ønsker å benytte flagget fra landet de kom fra i et 17 mai tog?

Tror faktisk selv at dette er en sak som er tatt helt ut av sammenhengen men vært eneste år dras den frem igjen KUN for å hisse opp og skaffe flere lesere, få flere likes, og invitere kommentarfeltet til å ta helt av. For med økt oppmerksomhet tiltrekker en annonsører...

Innvandrer

13.05.2017 kl.22:06

Helt enig Erik,

Jeg og alle andre innvandrere jeg kjenner til har aldri ønsket å bære noen andre flagg på 17.mai. Min sønn bærer norsk flagg med stolthet på 17.mai toget på skolen. Dette er et kunstig problem skapt av innvandringsmotstandere kun for å spinne opp enda en unnskyldning for deres holdninger.

Vantro Hund

13.05.2017 kl.22:08

Spiller ingen rolle, Norge er ødelagt og fortapt uansett.

Om få år vil vi ha steining og halshugging som underholdning på 17. mai

Arne Leif Hofgaard

13.05.2017 kl.22:10

I mine 13 år som fast boende i Spania, flagget jeg kun med spansk flagg på Spanias nasjonaldag, for meg ville føles svært så provoserende og uhøflig å se det ble flagget med norske flagg på Spanias nasjonaldag.

17. mai flagget jeg også, da med både det norsk og det spansk flagg.

Jeg kunne også søkt om spansk statsborgerskap, men kan ikke, og kunne ikke, se èn eneste grunn til å skifte statsborgerskap og pass, ikke en gang om jeg kunne ha to statsborgerskap og to pass.

JennyO

13.05.2017 kl.22:11

For et fantastisk land vi bor i.

Alle er velkomne i våre 17. mai-tog, om de bare later som der er norske.

Innvandrere som tillater seg å fortelle at de elsker Norge, men at de også kjenner at de hører litt til andre steder... og som ønsker å bruke gleden rundt 17. mai til å vise dette, må snarest se til å reise hjem til dette andre landet de liker så godt.

For vi liker det norske, vi blir skremt av det utenlandske, og fri og bevare oss om noen skulle ønske å endre på 17. mai (og dere som er fullstendig historieløse burde kanskje lese litt om historien rundt 17. mai, dere kunne lære noe om "endring")

Dette er en sak som er blåst ut av alle proporsjoner... men det er trist uansett.

Det er ikke rart Trump klarte å bli president; det er ikke bare i utlandet folk er fullstendig ignorante og kunnskapsløse. (Helt ærlig, om det eneste som gjør deg "norsk" er "respekten for det norske flagget"... så er det ikke mye nasjonalfølelse i deg)

Antisosialist

13.05.2017 kl.22:19

Jo mer venstrevridd de er, jo mer vil de ha utenlandske flagg 17. mai. Også i AP er det mange som ønsker islamske flagg på 17. mai.

Tenk dere hvorfor?

Jo mer sosialist, jo mer ønsker de islam velkommen, på VÅR grunnlovsdag. Pakistansk flagg på Norges grunnlovsdag!!!!!!!!

Dere som vurderer å stemme på AP, håper dere vet hva dere gjør, for dere vil ikke bli tilgodesett når Støre favoriserer islam og slår dere i bakhuet med mer skatt og avgifter for å betale mer til innvandrerne.

Å fjerne K`en i religionsfaget er bare starten på slutten for Norge.

Gaunil

13.05.2017 kl.22:20

Du har helt rett. Norsk flagg skal brukes på grunnlovsdagen.

Til tross for union med Sverige fikk vi lov til å stifte egen grunnlov. Jeg tror det er mangel på historiekunnskaper når noen insisterer på å bruke andre flagg en det norske. Å stifte egen grunnlov under et unionsforhold var nok ikke enkelt.

Nordmenn bør også vise respekt for Sveriges nasjonaldag 6.juni. I det minste bør de fire sitt norske flagg på denne dagen på sine hytter rundt omkring i skjærgården i Sverige.

Ellers synes jeg ikke det passer seg å bruke norsk flagg i utlandet.

Gabriel

13.05.2017 kl.22:32

Så dra alle med i toget i Multinasjonens navn. Idiotene tråkker over lik når det tjener dem. Nå ber jeg hver enkelt velger å innse hva som var mindre lurt eller enda mindre mindre lurt for dem.Stem fornuftig. Arveavgiften kommer på plass igjen og med den alle andre sosialistiske avgifter. Ha et godt valg.

Same-Judas

13.05.2017 kl.22:37

Samiske og norske flagg skal være lov å bruke på grunnlovsdagen (ikke "nasjonaldagen"). Kongen sa jo selv at riket er grunnlagt på territoriet til to folk samer og nordmenn. Samenes plass i norge (Nuorri) er også eksplisitt nevnt i Grunnloven.

Julenissen

13.05.2017 kl.22:43

Dem som vil bruke flagg fra det landet dem kommer fra har ikke respekt for Norge og Norske verdier- kast dem ut

hasse

13.05.2017 kl.23:55

Geir. Det er grunnloven og deg norske flagg vi feirer. Så har det seg sånn at vi lar barna våre være midpunkt. Ikke problem dette her. Var sist på reise i Sør amerika med nasjonaldag og masse flagg fra landet. Dage før og dagen etter var det norske flagget på balkongen, men IKKE på nasjonaldagen. Dette i respekt for det flotte landet vi besøkte. God sommer

sigrid

14.05.2017 kl.01:04

Nasjonaldagen er for Norge. Den minner oss om at vi ble ett eget land. Ett fritt land. Den minner oss om fred. Med det kommer også krig. Og krig har vi tross alt lært ganske mye av. Mange kan fortsatt huske krigen mot tyskland. krigen for freden. Det jeg ikke kan fortså er, hvorfor kan vi ikke bevise for oss selv og andre at vi kan leve sammen i fred? Vise våre flagg denne ene dagen vi feirer vår egen fred. At vi er sammen om å leve i fred, I norge? Lover og regler kan vi vel ha alle andre dager?

Hans Olav

14.05.2017 kl.01:50

Helt enig, i 17. Mai tog i Norge så holder man seg til å kun bruke norsk flagg.

Når det er sagt så synes jeg det er upassende å gå i 17. Mai tog i utlandet av respekt for de som bor der som ikke synes det er stas med høylytte folk.

Ganske sikker på at de fleste ikke hadde likt om arabere marsjere i burka og nynnet koranvers utenfor døren sin.

Respekt går begge veier.

Anders

14.05.2017 kl.02:23

Helt enig med blogger. Det er Norges nasjonaldag, og da heiser man det Norske flagget. Det er ikke mulig å blande andre nasjoners flagg inn i denne feiringen!

Stine

14.05.2017 kl.05:31

Det skal være kun norske flagg på 17.Mai. Vi feirer at NORGES grunnlov ble underskrevet 17.Mai 1814.

Dette er NORGES nasjonaldag. Andre folk må gjerne gå med sine festklær, men som flere sier så skal det være KUN norske flagg på 17.Mai. Når jeg er i andre land på deres nasjonaldag så går da ikke jeg rundt å vifter med et norsk flagg. Da bruker man det flagget som tilhører det landet man er i. Det handler om respekt for et lands kultur og verdier. Hvor vanskelig er det egentlig å forstå det?

Jan Akkermann

14.05.2017 kl.06:44

Jeg blir bare mer og mer spørrende om hvorfor noen blir indignert og føler de ikke blir respektert om de ser et utenlandsk flagg. Det er få ting i verden langt de fleste bryr seg om enn symboler. Om noen stiller med amerikansk eller svensk flagg i 17. mai-toget, så tror jeg heller jeg hadde smilt til dem og forstått det mer som et "Hei, jeg kommer fra USA eller Sverige, og synes dette er fantastisk".

Verden er stor og fantastisk, spennende og vanskelig. Jeg er glad for å leve i et land med ulike kulturer og meninger. Det å sloss for vårt demokrati, pressefrihet, muligheten til å si akkurat det man mener, og stå imot dogmer, selvgodhet og nasjonalisme i dets sære og eiesyke form.

Barnetoget er symbolet på frihet og barnslig glede. Det å paradere våre barn fremfor våpen på nasjonaldagen er noe stort og fantastisk. At voksne kranglefanter i stedet ønsker å krangle om symbolbruk og politisere barnas dag, det er vel det siste Wergeland tenkte på?

Bjarne Sørense

14.05.2017 kl.07:52

Som nordmann, bosatt i Danmark kunne jeg ikke tenke meg å bruke Norsk flagg på Danmarks nasjonaldag i juni?. men 17.mai så heiser vi det norske flagget i flaggstanga. Hvorfor tillater vi folk bosatt i Norge å bruke utenlanske flagg (pakistanske/syriske osv) Da kunne vi like gjerne tillate naziflagg og isis flagg? de har samme symbolikk?..

brumle

14.05.2017 kl.08:14

Det er deprimerende å oppleve så mye uvitenhet og respektløshet for et lands sterkeste symbol.. Flagget er alle verdens nasjoneners klareste signal på sin tilhørlighet og identitet.

Det virker som mange ikke helt forstår hvorfor alle verdens land har sitt eget flagg eller hvorfor flagget har en så sentral historisk betydning i verdenshistorien.

Allerede på skolen lærte jeg at et flagg bare er et stykke tøy, men at det på det stadiet allikevel er det sterkeste internasjonale symbolet man kan brukt for å markere, signalisere, demonstrere, og bevise tilhørlighet.

Med disse klare fakta kan verdenshistorien også fortelle oss om mange misbruk av flagg for å drepe, forvirre, svindle eller vinne strider. Derfor er det så viktig at alle viser respekt og forståelse for flaggets betydning gjennom verdenshistorien

De historiske fakta bør informeres til personer som fremdeles svever i total villfarelser og viser så sviktende kunnskap om vår grunnlov, om dagen den ble befestet og den klare symbolikken som hefter ved feiringen av vår nasjons selvstendighet og frihet fra andre lands dominerende åk.

Nei. Den klare symbolikken og feiringen hver 17. mai har absolutt ingenting med andre lands flagg å gjøre!

Det er på høy tid å etablere klarere flaggregler og snarest informere alle uinvidde hva 17. mai og vårt vakre flagg virkelig representerer for nasjonen Norge.

Hans P

14.05.2017 kl.08:16

Er nok en del som burde lese seg opp litt på hvorfor vi feiere 17. mai, og hvorfor Norge og den norske stat kunne vokse fram til vi ble en selvstendig stat i 1905 med egen konge.

Søk på 1814 og les -

Forøvrig fikk vi det norske flagget som vi kjenner det i dag i 1821.

Selvfølgelig er det det norske flagge som skal vaie denne dagen - Ser det som et hån mot den norske grunnloven og de norske prinsipper som demokrati, frihet og ytringsfrihet å vifte med flagg fra nasjoner/kulturer som egentlig vil ha ett helt annet styresett.

Så kjære nye landsmenn - står du for de norske verdier med demokrati og frihet - finn fram det norske flagget og løft det høyt - hvis ikke - la flagget der du kommer fra ligge hjemme.

Aleksander

14.05.2017 kl.08:25

Tiden utvikler seg, og nå er vi i en tid hvor sannsynligheten for at minimum fem av dere negative problemsøkere, som bruker energien deres på denne såkalte "utvanningen av den norske kulturarv" (LOL), har en 13 år gammel datter som suger russepikk for å få rullepass. Det er noe å bruke energien sin på.

17. Mai er min dag også, og jeg feirer faen meg hverken Kong Harald, flagget, bunad eller noe av det pisset der. Jeg feirer frihet, uavhengighet, ytringsfrihet, samhold og kjærlighet.

Flagg er faen meg bare et stykke tøy, hvem faen har tid til å bry seg om det?

Verden er i utvikling, verden blir mindre og mindre. Surprise motherfuckers. Vi som er unge i dag vil ha forandring, vi vil ha aksept og inkludering. Aksept og inkludering er det eneste som kan redde den fortapte planeten vi lever på.

Stig

14.05.2017 kl.09:09

Geir

Vi feirer Grunnloven og Norges frihet og demokrati. Det er ikke en dag for barna. Det er 77 år siden vi forsto hvor viktig dagen er - men dagens politisk korrekte elite har glemt det.

Det er respektløst å bruke andre nasjoners flagg (f.eks det svenske eller pakistanske) når vi feirer Norges dag.

Vis respekt og bruk det norske flagget 17. mai.

Odd Melgård

14.05.2017 kl.09:52

Mye kan sies om 17.mai, men én ting er basis i og for denne dagen, frihet! Dersom man tenker litt på det og har et litt raust utgangspunkt så kan man gjøre litt som som Frank Robert Kristiansen skrev, vi kan la andre mennesker med annen nasjonalitet feire dagen sammen med oss! 17.mai symboliserer, for meg, å feire friheten våre forfedre kjempet for og ga oss. Dette er en nasjonal frihetsdag, som alle land burde hatt, og på barnas premisser! Jeg synes vi skal vise alle hva vi i Norge er i stand til ved å få med alle som vil delta, la dem vise oss hvem de er og kommer fra, og feire vår norske nasjonaldag og frihetsdag. Vi behøver ikke gjøre oss mindre enn det!

Frank Robert Kristiansen

14.05.2017 kl.10:06

Kjære nasjonalist.

Du er faktisk et av denne verdens problem. Du forstår ikke at vi er en jord, en menneskehet.

Du er av dem som lager krig og nød på denne jord.

Hvorfor vi feirer vår frihetsdag slik vi gjør og ikke har en militær parade.

Er fordi tanken om fred og frihet ikke skulle domineres av nasjonalisme og jeg isme.

Flagget symbol i dette handler om at vi som nasjon klarte og skape fred uten krig, som et symbol på glede og frihet. Ikke noe i flagget symbol i dette handler om jeget, eoismen eller

annen form for negativitet.

Å gjøre ideen bak 17 mai til alle nasjoners fredsdag og flagg dag ville vært fantastisk. Og ville gitt deg kjære nasjonalist et større rus en du kan forestille deg.

Tenk hvor fantastisk det ville være, og hvor langt vi som menneskehet ville ha kommet, om vi på 17 mai også hadde akseptert det Tyske flagg.

Om du kunne se det slik:

Alt jeg er en annen deg, alt du har iboende i deg finnes og er i meg. Jeg er deg, du er meg.

Kritisk

14.05.2017 kl.10:11

Når vi leser Aleksanders respektløse omtale av vårt kjære flagg som "et stykke tøy" med tilhørende bannord bør alle forstå at dette bærer galt avsted.

I USA er man stolt av flagget sitt - i Norge vil noen bytte det ut! I Frankrike kan man bli arrestert for å skjende det franske flagget - i Norge er det "et stykke tøy"!

Hvem er det som har bestemt at "det er greit med fremmede flagg 17. mai"? Hvem har bestemt at det er "inkluderende" å vifte med Pakistans eller Sveriges flagg 17. mai? La oss høre begrunnelsen.

Er det den selvutnevnte lille kultureliten i Oslo som har gitt sin velsignelse? Det er på tide å ta 17. mai og respekten for flagget tilbake!

Du skriver at du er halvt gresk - og grekere vet hva undertrykkelse og overgrep fra andre nasjoner og naboer har betydd opp gjennom historien. Norge har opplevt det samme - men eliten har glemt det.

Tommy

14.05.2017 kl.10:38

Du må være passe idiot for å på en nasjonaldag vandre rundt med en annen nasjons flagg. Jeg er sikker på at om slike glupinger i det hele tatt finnes, så er det ikke særlig mange av dem. Jeg har aldri sett ett annet flagg i toget.

Til dere som kaller det barnas dag; Joda, det er barnas dag, men det er også en nasjonaldag, noe som jeg vil tro størsteparten av verdens befolkning på en eller annen måte har en feiring for. I Norge feirer vi at vi fikk en egen grunnlov.

Til dere som sier at "det er jo bare et flagg": Nei, det er ikke "bare" et flagg. Det er det norske flagget. Hvis du ikke skjønner konseptet bak en nasjonaldag, hvorfor engasjerer du deg da? Så kan jeg jo spørre deg om hvis det bare er et flagg, hvorfor er det så viktig for deg at man på akkurat denne ene dagen må gå rundt med andre nasjoner sine flagg? Hadde du virkelig vandret rundt med det norske flagget om du var i utlandet på 17. mai? Så nei, et nasjons flagg er ikke "bare et flagg", noe som du også ser gjenspeiler seg i lovgivningen i svært mange land. Jeg anbefaler at du drar rundt i verden og overtaler det enkelte land til å slippe til det norske flagget under deres nasjonaldager hvis dette er så voldsomt viktig for deg. Men det hadde jo vært litt rart om du gjorde det siden du skriver at "det bare er et flagg".

Hele denne greia er en provokasjon laget av de mest ekstreme på venstresiden. Hensikten var kanskje å kalle mange nordmenn for rasister, men smartingene innså jo ikke at det ikke bare er nordmenn som er uenige med dem, og derfor presterte å kalle store deler av verdens befolkning for nasjonalister og rasister. Det er ingen av våre borgere, turister eller andre besøkende som kunne funnet på å gå med andre nasjoners flagg for å ære Norge. Jeg har rett og slett mer tro på den menneskelige intelligens enn som så...

Tom Erik

14.05.2017 kl.11:26

Jeg synges vi samtidig skal åpne for forskjellige flagg på uniformer i Forsvaret. Ja til og med forskjellige lands uniformer

Tommy

14.05.2017 kl.11:42

Korreksjon:

Jeg skrev følgende: "Hadde du virkelig vandret rundt med det norske flagget om du var i utlandet på 17. mai?".

Det jeg mente var å spørre om du hadde forsøkt å delta i feiringen ved å vandre rundt med det norske flagget om du befant deg i et annet land på deres nasjonaldag.

Nemiroff

14.05.2017 kl.11:46

Vi har 364 andre dager i året å feire andre land på. Dette er Norges nasjonaldag og da er det Norske flagg som gjelder.

Frank Robert Kristiansen

14.05.2017 kl.12:17

Hei Nemirolff og andre forkjempere for nasjonalismen og jeg isme. Hvilken større hyllest og gest kan en annen nasjon folk gi deg en med sitt flagg si til deg. Hurra for deg og ditt land og for hva dere og du står for. Jeg har da ingen tro på at de står der med sitt flagg og sier. Hurra for meg og jeg er bedre en deg. Det er er en hyllest til oss og den største i følge ditt syn på flagget som kan gis. Sukk.

Erik

14.05.2017 kl.13:33

@Tommy

"Hele denne greia er en provokasjon laget av de mest ekstreme på venstresiden. "

Dette er jo direkte feil. Såvidt jeg husker; For noen år tilbake var det en barnehage som tegnet norsk flagg på ene siden og et utenlandsk flagg på den andre. I intervju med lokalavisa kom spørsmålet om de kunne/skulle bruke disse flaggene i 17mai toget. Dette ble undersøkt, og samtidig ble det spredt videre til en eller annen Frp politiker som i et innlegg skrev om hvor fælt dette var at innvandrere ville bruke sine egen flagg og hvordan dette ville ødelegge dagen hennes. Siden har det utviklet seg til å bli bilder og poster med "er det greit å bruke andre flagg i 17-toget".

Før du skylder på ekstreme venstresiden - Hvor kommer disse postene og bildene ifra? I min feed er det fra diverse "beskytt vårt fedreland" type grupper på den andre enden av skalaen.

Igjen, stilte spørsmål lengre opp, men prøver igjen - antar at folk er for feige til å svare - er det noen som har link til artikkel, nyhetssending eller uttalelse om at det er et ønske eller viktig å bruke flagg fra hjemlandet?

For alle poster, blogger og bilder som deles gis inntrykk av at dette er noe innvandrere ønsker - men jeg kan ikke finne noe som tyder på at dette stemmer.

Bjørn

14.05.2017 kl.13:36

Her passer det seg ikke med annet enn Norske flagg. Vi feirer tross alt dagen Norge fikk sin grunnlov. Det bør alle huske på. Det må også alle som støtter et system som har som mål å sette grunnloven vår til side og innføre lover og regler som setter vår egen grunnlov sjakk matt. Snakker altså om vår tilknytning til EU gjennom EØS avtalen.

Victor

14.05.2017 kl.13:51

Når du bruker et lands flagg viser du respekt for dette landet. Bruker du f.eks. svensk flagg så er det Sverige du viser respekt for. Utlendinger i Norge må gjerne gå med sine nasjonaldrakter 17. mai. Det er å vise at du har pyntet deg for Norge.

Odd Melgård

14.05.2017 kl.14:17

Jaja, meninger er det nok av i allefall. For min del blir det en smule snålt at det er helt ok at det gjerne er svenske musikkorps som kommer hit og spiller for at vi skal få feire vår dag. Slike korps blir det færre og færre av i Norge. De kommer da hit, tatt seg fri fra skolen og jobb, spiller for oss, men Gud bedre om de vifter med noe gult og blått i havet av Rød/Hvitt og Blått. Personlig har jeg ikke noe problem at vi feirer den unike dagen vi har i Norge med en fargenyanse her og der, dagen er faktisk helt unik i verden! Det er selvsagt det norske flagget som gjelder, som seg hør og bør, men om det dukker opp et annet flagg sammen med vårt, så betyr det at her har vi flere som bryr seg om at dette er verdens beste nasjonal- og frihetsdag. Om man gidder å se det positive i akkurat det har vi kommet langt. Jeg håper i allefall at denne dagen ALDRI blir en nasjonalistisk dag, da har vi en større oppgave foran oss. God feiring!

Kristin

14.05.2017 kl.14:32

Du har helt rett. Norsk flagg skal brukes på grunnlovsdagen.

Til tross for union med Sverige fikk vi lov til å stifte egen grunnlov. Jeg tror det er mangel på historiekunnskaper når noen insisterer på å bruke andre flagg en det norske. Å stifte egen grunnlov under et unionsforhold var nok ikke enkelt.

Nordmenn bør også vise respekt for Sveriges nasjonaldag 6.juni.I det minste bør de fire sitt norske flagg på denne dagen på sine hytter rundt omkring i skjærgården i Sverige.

Ellers synes jeg ikke det passer seg å bruke norsk flagg i utlandet.

Tommy

14.05.2017 kl.14:53

@Erik: Det var vel 17-mai komiteen i den aktuelle kommunen som sa nei. Jeg vet ikke hvorvidt de som tok avgjørelsen var venstre- eller høyrevridd. Det jeg imidlertid er sikker på er, og som du også er inne på, at "ingen" ønsker å bruke andre flagg enn det norske på 17-mai. Det er jo ikke vanlig høflighet. Denne meningen tror og håper jeg at jeg deler med mesteparten av jordens befolkning.

Tommy

14.05.2017 kl.14:55

@Victor: Jeg er helt enig! Man må svært gjerne pynte seg i egne nasjonaldrakter :)

Jan H.Pedersen

14.05.2017 kl.15:29

Jorda rundt søk

Javisst, men ikke i vårt tog! De får ha sitt eget, slik nordmenn som oppholder seg/bor i andre land har......ok?

Mille

14.05.2017 kl.15:40

Hvis du ikke liker utenlandske flagg er du en RASIST mener ytterste venstrefløyen

Ærlig talt, rasismebegrepet har blitt fullstendig utvannet

ingrid

14.05.2017 kl.21:05

Så merkelig at du påberoper deg selv retten til å fortelle oss hva det norske folk har behov for på nasjonaldagen eller ikke.

Vi bor i et flerkulturelt land. Derfor føler jeg det helt naturlig med flagg fra flere land, fordi det symbolyserer det Norge vi lever i. I mine øyne er det ingenting respektløst vet det, de er jo like mye med å feirer nasjonaldagen som alle andre.

Og hva samiske flagg angår så forstår jeg seriøst ingen av innvendingene. Det samiske folket er Norges urbefolkning og er en stor del av vårt lands historie.

Blir helt matt over at det sitter folk å mener så sykt mye om ting som ikke betyr noe. Gå nå ut på 17.mai å vær glad det orker å være folk rundt dere å feire, evt. hold dere hjemme. Ja hold dere hjemme, tror det er best.

Robert

14.05.2017 kl.22:13

To spørsmål:

Nr 1. Hvorfor bryr du deg? Å ta dette så tungt og kalle det respektløst fremstår litt hårsårt. Det spiller jo ingen rolle. Om du ikke forstår det er det jo en ting, men flaggene skader jo ingen.

Nr 2. Har du tenkt på at andre kanskje legger noe annet i det enn det du gjør? Som for eksempel at å flagge andre flagg på 17. mai kan være en form for symbolisering av vennskap mellom nasjoner? At intensjonen er respektfull i stedet for respektløs?

Oppgitt

15.05.2017 kl.08:13

Hvem har bestemt at "det er greit med andre nasjoners flagg på Norges nasjonaldag" og har de spurt folket? Hvem har bestemt at flagget "bare er et stykke tøy" og at det er "inkluderende" å vifte med utenlandske flagg på Norges nasjonaldag? Var det "greit" å flagge med hakekorset da Norge var okkupert under den 2. verdenskrig? Hvor historieløse og respektløse venstresiden er blitt!

Er det den selvutnevnte eliten på venstresiden i Oslo som nok en gang har tatt avgjørelsen for oss - fordi de er historieløse og mener de skal "inkludere"?

Norsk kultur og norske verdier er under press, for eksempel vedtak på APs landsmøte. Dette er bare begynnelsen og vi må si stopp før det er for sent.

Innvandrer fra nl 2008

15.05.2017 kl.08:36

På grunn av denne meningen er så bredt delt, har jeg ikke lyst å delta på 17. Mai. Jeg skal sikker ikke se på den årlige flaggparaden. I grunn mangler det litt dypere forståelse om hva er virkelig viktig i et land hos mange folk her og ikke bare tenker på symboler og finne klær etc. At det er viktig å være litt mindre firkantet mot andre meninger og nye landsmennogså på 17. Mai. Jeg hadde vært mer stolt på et land som viser mer toleranse og evner å inkludere folk mer på sånn dag. Jeg håper dere blir møt med litt mer toleranteranse når dere kommer i et annet land også på demens nasjonalt dag.

Håper selvbildet tåler litt andre meninger også om den stolte dag. Hilsen fra en Utenlands observant.

Erik

15.05.2017 kl.08:59

Skjønner ikke hva dette er å hisse seg opp over. Jeg kan aldri huske å ha sett noe utenlandsk flagg i noe 17.mai-tog ever, så dette "problemet" fremstår på meg som veldig konstruert. Det virker å føye seg inn i rekken av en hel rekke konstruerte settinger hvor man liksom skal demonstrere at det virkelig "norske" er under angrep og står i fare for å eroderes vekk.

Ellers trenger mange litt voksenopplæring. 17. mai er altså Grunnlovsdag. Vi skal feire Grunnloven. Det er ikke Norges "bursdag" ei heller Norges uavhengighetsdag. Det er heller ikke "barnas dag".

For meg personlig er det viktigste at det er Grunnlovens verdier som demokrati, ytringsfrihet og menneskerettigheter som feires. Verdier, norske verdier, vi må verne om og være stolte av. Selve flagget og feiring av "norskheten" blir for meg å distrahere vekk fra det viktigste.

17. mai har dessverre utviklet seg til å bli et gedigent nasjonalt navlebeskuende og overkommersialisert selvdiggingsjippo. Jeg føler ingen behov for å delta på dette som 17. mai har utviklet seg til å bli.

Ellers er forresten 17. mai også International Day Against Homophobia, Transphobia and Biphobia (IDAHO). Så det skulle absolutt være innafor å flagge med regnbueflagget også.

Ingunn

15.05.2017 kl.09:30

Tror dere i ramme alvor at norsk kultur blir utvannet og forsvinner av at noen bruker andre lands flagg i 17 mai toget? Jeg synes det viser stor respekt for norge og nordmenn at våre nye landsmenn pynter seg og går i toget. Selv tror jeg at jeg skal ta med finsk flagg i år,i respekt for min finnske svigerfamilie

Tommy

15.05.2017 kl.11:08

@Innvandrer fra nl 2008

Har du et ønske om, eller kjennskap til noen som ønsker å gå med andre flagg enn det norske eller det samiske på Norges nasjonaldag? Er dette tillatt i NL?

@Ingunn

Norsk kultur blir ikke utvannet eller borte om noen bruker andre lands flagg på 17. Mai? Andre nasjoners flagg eller kultur blir for øvrig heller ikke borte om flaggene deres ikke brukes i Norge på 17. Mai. Du må gjerne flagge med det finske flagget, men husk da også å samtidig flagg med det norske flagget. Du må også huske å sørge for at flaggene er i korrekte dimensjoner for å ikke bryte flaggloven. Det er også regler når det gjelder hvordan du skal bære flaggene, men nå husker jeg ikke hvilket flagg som skal være plassert til hvilken side. Jeg tror det er flagget til landet du befinner deg i som skal plasseres til venstre for det/de andre flagg. Flagget til landet du befinner deg i kan ikke være mindre enn eventuelle andre flagg som du bærer. Dette er i alle fall i følge finsk lov, og jeg mener å huske at det er rimelig likt som her i Norge (og i de fleste andre land).

Røy

15.05.2017 kl.12:23

Hmmm? Koffor ska me ikkje ha born med utlandske flagg i 17.mai-toget? Kossen ska me då få vist kor varme og inkluderande me e? Men det kjeme sjølsagt an på ke for slags flagg dei har, eg synst te dømes amerikanske ellor israelske flagg barra syne støtte te imperialisme og ikkje sko vore lov. Men om te dømes eit norskkoreansk barn hadde vifta med DPRK sitt flagg for å hylla Den Store Leiaren, ellor ei jenta med barnahijab hadde hatt IS-flagget i bornatoget, så hadde det barra vore flott. Sjøl går eg hellor i fyrsta mai toget, eg, med raudt flagg med hamar og sigd, det e'kje berre lurt det e kjempelurt.

Innvandrer fra nl 2008

15.05.2017 kl.12:28

@Tommy

Jeg har ikke en ønske om bruke den nederlandske flag her, men hvis noen har gjor det, er det etter min mening ingen problem eller mangel på respekt. Men jeg leser at andre mener det. På den nasjonale dag i Nederland har det vært helt greit eller bedre sagt satt priss på hvis folk visste noen fra sine opprinnelige kultur som musikk, mat, flag, dans og klær. I Nederland henge vi ut flaggen men går ikke rundt med den. Vi går ikke i tog heller. Bare reis på denne dag til en stor by da vil du se mange eksempler på andre kulturer og det skape liv og røre på denne dag. På vår frigjøringsdag (ikke samme dag) er ytringsfrihet og å passe på å respektere andre meninger en viktig tema i aviser og på festivaler. Og da ligger toleranse mot andre som grunnstein for friheten. Det er også hvorfor jeg bli litt 'skremt' når jeg leser innlegg fra mange her. Ja man har rett på sine tradisjoner men man må passe seg samtidig å ikke ekludere store grupper som har en andre mening, eller ønsker noen andre ting på denne dag.

kulturdrops av René Zografos

15.05.2017 kl.12:46

Flere har sagt det kort og presist tidligere i kommentarfeltet her. Man feirer ikke seg selv på andres bursdag. At alle er med å feirer Norge, synes nok alle nordmenn bare er hyggelig. Men det er altså Norges nasjonaldag, og Norge som feires.

Tommy

15.05.2017 kl.14:52

@Innvandrer fra nl 2008

Det er snakk om én dag som har vært en del av vår kultur så lenge jeg har levd. Det er etter min mening svært frekt å kreve at man endrer på en lang tradisjon. Hvis det er så viktig for folk at de skal få gå med andre flagg og kun andre flagg, så skjønner jeg ikke hvorfor de gidder å delta i en feiring som feirer Norge, norske borgere og norske verdier. Man må for min del gjerne gå med sitt eget flagg, men da må man også gå med det norske.

Man trenger ikke å internasjonalisere alt med alle kulturer. Noe særpreg må man da kunne beholde. Det er ikke skadelig med flaggregler.

Erik

15.05.2017 kl.15:22

Igjen: dette er verken Norges bursdag eller det norske flaggets dag. Dette er grunnlovsdagen, hvor vi feirer grunnloven og de verdier og prinsipper den er bygd på: demokrati, ytringsfrihet og menneskerettigheter.

Bursdagsanalogien er så på trynet kunnskapsløs.

Hvilket flagg dette feires med burde være mindre betydning..

Hvis noen virkelig får ødelagt sin egen 17.mai-feiring av å se noen skarve utenlandske flagg så må jeg si at de totalt bommer sett ut fra dagens opprinnelse,

Er det noe flagg som skulle ha forrang på denne dag så måtte det være Dannbrog, for det var nemlig dette flagget som vaiet fra Eidsvollsbygningen en maidag i 1814!

kulturdrops av René Zografos

15.05.2017 kl.18:04

Erik. Takk for ditt synspunkt, men her bommer du, i beste fall vrir du på teksten til andre bidragsytere. Jeg kan ikke se at andre eller undertegnede hevder at Norge har bursdag 17.mai. Vi sier derimot at vi kan sammenligne det med en bursdag. Så jeg oppfordrer jeg deg å lese tekstene mer nøye før du konstaterer så bastant. Jeg kan heller ikke se harde meninger om at 17.mai er ødelagt for folk, så her er det flere påstander som er vridd på. At du synes det er likegyldig hvilket flagg som brukes på 17.mai for være opp til deg å mene, men jeg er sikker på at mange av våre forfedre, og også gjenlevende fra 2 verdenskrig ville opplevd det svært sårt om noen hadde opplevd nazi-flagg, eller f.eks IS-flag på Norges nasjonaldag. Jeg mener det må være en grense for en altfor liberal holdning Faktisk synes jeg forslaget om et mindre utenlandsk flagg sammen med det norske hovedflagget ikke er så dumt forslag - om man da på død og liv må vise at man har et annet opphav enn det norske.

Erik

16.05.2017 kl.07:58

Vrir og vrir. Bursdagsanalogien er uansett feil, og ved å komme med den impliserer man at dette er en slags "bursdag" for Norge.

Det er veldig mange harde ord og meninger her mot de som ikke ser problemet. Da må du lese litt nøyere hva som faktisk skrives. Nazi-flagg og IS-flagg? Seriøst? Er dette liksom sjefsargumentet, at man faktisk må forby bruk av utenlandske flagg for hvis ikke så er det neste slike flagg?

Omkvedet fra mange her er at dette er med på å utvanne dagen, et tegn på at Norge og norskheten utvannes. Nok et bevis på at den norske kulturen er i ferdig med å forsvinne.

Det store poenget de aller fleste her ikke skjønner er at 17. mai er ikke noe feiring av det "norske". Ikke av Norge. Ikke av norsk kultur. Og heller ikke av det norske flagget. Det er en feiring av de prinsippene og verdiene Grunnloven er bygd på: demokrati, frihet og menneskerettigheter. Dette er universelle verdier alle kan feire. Jeg ser ærlig talt ikke problemet med at utlendinger velger å feire dette med oss ved bruk av sine flagg og sine nasjonaldrakter. Er det ikke bare bra da at de vil være en del av det?

Så jeg synes det er ganske så ironisk at når vi skal feire Grunnloven at mange her faktisk vil gå mot en av de mest sentrale verdiene og prinsippene i Grunnloven: nemlig ytringsfriheten.

kulturdrops av René Zografos

16.05.2017 kl.10:38

Erik: Du fortsetter å vri på ordene. Leserne har da i klartekst nevnt at alle er velkommen til å feire Norges nasjonaldag. Så ja, det er bra at de vil være del av det. Men det motsatte er altså ikke hevdet.
Og ja, hvis man vil som du nevner, tillate alt av flagg, så er konsekvensen også flagg man ikke liker, som f.eks nazi-flagg og andre.
Du hevder du vet "det store poenget" med 17.mai.(ref: grunnloven, og at vi ikke feirer Norge) Jeg hevder du tar feil. 17. mai er altså vår nasjonaldag, og da er det altså det norske flagg som skal heises.

Tommy

16.05.2017 kl.11:49

@Erik

17. Mai er vår nasjonaldag. Smak på ordet; nasjonaldag! Mener du å fortelle at vi ikke feirer Norge og det norske på denne dag?

Du ønsker vel å endre "Ja, vi elsker dette landet, som det stiger frem" til "Ja, vi elsker denne verden, som den stiger frem"? Det blir vel mer korrekt for deg? Den sangen er jo så norsk. Bare norske navn. For en styggedom...

17.05.2017 kl.12:16

@Tommy

Mange feirer nok Norge og det norske på denne dagen, ja. Men det er ikke det som er den opprinnelige betydningen av dagen. Det er Grunnlovsdagen.

Og for all del, du og andre får veldig gjerne feire Norge og det norske, men det er når dere har lagt deres eget innhold i dagen utover det opprinnelige og så krever og forventer at andre også skal innordne seg denne fortolkningen, det er da jeg protesterer. Fordi dere har lagt mer i dagen enn hva dagen _egentlig_ er.

Så vift med flagget i dag, og vær stolt av det norske så mye du vil, men ikke gå rundt og kreve og diktere hvordan _andre_ feirer GRUNNLOVEN.

Tommy

17.05.2017 kl.18:59

@

Vi feirer grunnlovsdagen, sier du? Du sier at vi ikke feirer Norge og det norske? Hvilket land sin grunnlov er det du feirer på 17. Mai?

Skriv en ny kommentar

hits