hits

Hvor mange syklister skal d fr politikerne tar til vettet?

death in a bicycle accident - 3d render
Her om dagen hadde jeg en person syklende rett bak bilen min. Jeg kjrte i nedoverbakke og hadde sluppet gassen inn mot lyskrysset som var rdt i min kjreretning. Samtidig tenke jeg da jeg s i speilet, at syklisten bak ikke har nubbesjanse til stoppe opp. S jeg hadde valget. Kjre p rdt lys og kollidere med andre biler eller stoppe opp p rdt lys og hpe det beste for syklisten. Jeg valgte det siste. Som nevnt, syklisten hadde null sjanse til stoppe og han, en ung kar p ca 20 r, manvrerte sykkelen opp p fortauet bak meg skliene sideveis fr han falt over ende. Syklisten fikk rask hjelp av forbipasserende, og alt gikk bra. Men faktisk kunne dette endt p verst tenkelige mte. Gutten syklet p isete veibane i full fart midt i mellom trikkeskinnene med null sjanse til stoppe hvis noe skulle hende.

For noen dager siden meldte aftenposten at sykkelulykker har kt med 340 prosent i lpet av 14 r. De opplyser i samme artikkel at antall alvorlige ulykker har kt dramastisk. I 2001 registrerte Ullevl sykehus 41 syklister med potensielt livstruende skade. I 2014 hadde tallet vokst til 159, og det fortsetter ke. For 2015 er ikke tallene ferdige, men s langt er det 180 alvorlige skadde i trafikken. Med alvorlig skadde, s menes det livstruende eller omkomne syklister. Jeg spr, hvor mange syklister skal d fr politikerne tar til vettet?

Da jeg tok opp problematikken rundt dette for noen mneder ble jeg skjelt ut fra lesere som mener jeg direkte hater syklister. Men n er alts varskoet stttet av statistikker i form av kt antall skadde syklister i trafikken. Og det skal faktisk ikke s mange hjernecellene til for skjnne at alvorlige sykkelulykker er kende og vil fortsette ke nr myke trafikanter i form av syklister skal kjempe om veibanen med biler, busser og lastebiler.

Den kte ulykkestatistikken stemmer godt med mine egne observasjoner. Fare for flere alvorlige ulykker er kende, og det ser vi som kjrer bil i byene.

Det er en merkeverdig politikk som foregr for tiden. Der syklister fr status som hellige kuer, syklister kan fikle mellom kjrebaner og fortau uten en reel fare for straff. Og rdt lys eksistere knapt for en syklist.

P Grnerlkka for kort tid siden s jeg en syklist plundret seg gjennom trafikken over et lyskryss som var rdt. Det spesielle med denne hendelsen var at en politibil stod og ventet p grnt lys i motsatt kjrefelt som syklisten. Men fikk det noen konsekvenser. Nei, politifolka satt bare s p. Jeg mter ofte syklister mot meg p enveiskjrte veier og de viker som regel ikke unna. Med klimaet i Norge som glatte veier, kulde og regn s skal det faktisk en del til for unng alvorlige sykkelulykker. Etter at syklistene har ftt fritt leide til veiene s m man derfor regne med kning av alvorlige ulykker fremover om ikke politikken endres.

At syklister har ftt dette frikortet til ferdes overalt vil koste mange trafikanters liv, og de som argumenterer for at sykler skal vre overalt, skylder p at det er mer miljvennlig bruke sykkel. Og de har for s vidt rett, men en sykkel p dedikerte sykkelfelt uten konkurranse fra andre kjrety er alts veien g hvis man tenker p redde liv. Det hjelper lite med friske lunger hvis hjertet har stoppet sl. gjre som n, fargelegge deler av veibanen rd gjr det bare enda verre for alle parter. Det skal jo ikke s store fantasien til for forutse hva som kan skje mens en syklist kjrer p innsiden av en trailer i et rdt sykkelfelt, og det kan vre bde grus is og sn i kjrebanen som det er mye av i store deler av vinterhalvret her i landet.

Jeg observerer svrt ofte syklister, som p pur faen, velger sykle p store trafikkerte veier selv om det finnes bde gode sykkelfelt og enormt brede fortau med bedre standard enn selve veien som alternativ. Dette er syklister som gjr det de kan for   sperre nyttetrafikk og andre som ikke har noe annet alternativ enn ligge bak syklisten.

Les ogs: Alle burde betale for bilutgiftene

Det virker som syklister gir faen i trafikkregler som gjelder for andre trafikanter


Les ogs: Dieselforbudet, menigmann skal tas

Vi m ogs innse at flere sykler om vinteren enn tidligere, men sammenlikner man bil og sykkel s kan det virke som det er bilistene som blir nedprioritert. Men indirekte s er det alts syklistene selv som er ofrene i og med at det er de som blir de skadde.

Alle vet at mange syklister ofte vimser rundt i trafikken med drlige dekk og bremser, uten front- og baklys og uten signal for hvilken retning de skal ta. Mange syklister har heller ikke trafikkforstelse fordi de ikke har ftt trafikkopplring i form av et frerkort. Og bare det i seg selv er grunn nok alene til ikke tillate syklister i veibanen. Det er ren idioti sende myke trafikanter ut i veibanen sammen med tunge kjrety uten at de har ftt ndvendig trafikkforstelse. Tar vi med at noen av disse syklistene oppfrer seg som bller p veien og gjerne villig sperrer allmenntrafikken s er kaoset i veibanen komplett.

Lsningen er forby syklene p sterkt trafikkerte veier og plegge de sykle p fortau, traseer og dedikerte sykkelfelt der det finnes muligheter for det.  Det er jo helt ekstremt at det er lov for en sykkel sperre veibanen for all annen trafikk i flere kilometer nr det parallelt  finnes andre sykkeltraseer ta i bruk.

Det gr alts ikke an fargelegge deler av veibanen for f bukt med problemet. Dette medfrer bare enda flere farlige situasjoner. Nr Miljpartiet De Grnne hevder de vil redde liv med skravere veibanen rd for f bedre luft, s kan det alts virke mot sin hensikt da faktum er at flere havner i alvorlige ulykker, med dden eller alvorlig skade, som flge av denne feilsltte politikken. Men det finnes alts en lsning. Lag flere sykkelveier langt fra bilveien, noen brede fortau kan med fordel brukes av syklister med et dedikerte felt p fortauet.  Og det er p tide nekte syklister adgang til veibanen p sterkt trafikkerte veier, og man kunne i det minste plagt syklister elementr trafikkopplring.

Les ogs:

Amerika er et sykt land - God bless America

James Bond stoppet norsk storfilm

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt nr du er i utlandet

Mini lanserer sin strste bil noensinne og lover knallpris p hybrid-utgaven​

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du fr behandling​

 

Tusen takk for at du leser.

Flg meg gjerne p:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen Ren, Kulturdrops

#bil #sykkel #trafikk #samfunn #norge #kulturdrops #politikk #samferdsel

 

 

Foto: Ren Zografos og  mariephotos / yayimages.com

11 kommentarer

Orsak, men eige sykkelvegar og sykkelfelt au? NEI, det verte altfor dyrt. Istaden lyt me innfra eit naudsynt hjelmpbod og stutt med kontrollar for handheva det. Samstundes lyt me innfra pbode frarkort for syklistane for finansiera alle kontrollane med dei pengjane detta lyt kosta, og p same sett syta for at det tru dei kan koma unna med ikkje syna kven dei er og skulda p naboen eller slikt noko, ikkje skal vre mogeleg. Men andre brot p trafikkreglane lyt det ikkje vre so farlegt med, det lyt me lata dei sleppa unna med or omsyn til klima og milj. Jau!

Det er flaut se norske syklister i trafikken.

De sykler som idioter. Gir blanke F... i trafikkregler og andre trafikanter

Null vett og NULL sykkelkultur.

Samtlige burde ta seg en tur til Kbenhavn for lre.

Jeg personlig sliter med finne sympati nr folk lager sine egne problemer.

Enig med Sajber. Var selv i Danmark i fjor, og der kan folk sykle, sitter rett opp og ned og pedaler rolig i vei.. Hjemme i Norge igjen fant jeg ut at norske syklister er superbller i trafikken. Klissvt asfalt nedover fra Ekeberg trkkes det for fullt i 50 km/t . Trkler seg mellom bilene p den gule stripa der det er 60 cm klaring osv. P kern er det bygget sykkelveier all over, men det er lengere vei enn sykle i veibanen, derfor sykler de heller med livet som innsats. Der s jeg forleden en med ungen i tilhenger, som syklet i kerveien midt i veien, selv om det er sykkelvei rett ved siden av. Syklistene har garantert skylden selv for de mange ulykkene. Vi vokste opp p 60-tallet. Null sykkelveier, null hjelm. S vi mtte lre oss vre forsiktige. Vi tryna av og til, skrubbsr og slikt, men jeg kan ikke huske en eneste alvorlig ulykke fra vi lrte sykle og de neste 15 rene.

lewis clement

lewis clement

Helt enig med Orens - !

Mange syklister flyr rundt som de eier veien - De verste er de i sykkel trikote, eller de som sykler daglig med mord i blikket p en sykkel de har betalt tusenvis for - mellom fortau og vei - Rdt lys betyr intet. Det velger man om det passer, som "syklende p grnt lys" der oss normale gr eller s flger de biltrafikk hvis det passer .. Det aller verste er hva alle idiotene er villige til betale for en sykkel . 25 000 ++++ Hva er det med folk . Har de mistet vettet ?

I gamle dager var det heller ingen hjelmer og vi krasjet lite for vi hadde VETT I PANNA -

FRI OSS FRA SYKKEL HYSTERIEN !!

I Oslo er prioriteringer i trafikken noe slikt: gange, sykkel, kollektivtrafikk, yrkesbilisme/varelevering, privatbilisme, s det er helt rett at bil og hensetting av bil ofte blir nedprioritert til fordel for sykkeltilrettelegging. Selv om denne prioriteringen veldig ofte ikke blir fulgt.

Slik det er i dag er det kun lov sykle p fortauet nr det er lite fotgjengertrafikk, og man m bl.a. passere fotgjengere i gangfart, noe som vil medfre at det ofte er lite effektivt sykle p fortauet. Man har ogs kinkige vikepliktforhold.

Men deres nskedrmmer her, om forbud mot sykle i veibanen, kommer nok ikke til skje de nrmeste rene, akkurat. Heldigvis.

Anonym: Anonym: Heldigvis? Virkelig? Dette vil medfrer til flere ddsulykker, og det analyserer du som positivt?

Herr Lvetann, aka

Herr Lvetann, aka "Anonym"

"Heldigvis" var til forbud mot sykle i veibanen.

Og din synsing om at det frer til flere ddsulykker kjper jeg ikke. Hvis disse bilistene oppfrer seg, s skal dette g bra. Det er ikke motorveier det er sykkelbokser - det skal vre lav fart der uansett. Ingen kommer til bli overkjrt som du beskriver hvis bilistene holder god avstand, og ikke kjrer p med maks akselerasjon straks skifter til grnt.

Herr Lvetann, aka "Anonym": Du m gjerne leve med egne meninger. Men det er statistikker p dette. Antallet alvorlige skadede syklister i Oslo kte med 340 prosent fra 2001 til 2014, og det er kende for 2015...
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/rekordmange-skader-pa-biler-etter-mote-med-sykkel-1.12001087

Men har det noenting med sykkelbokser gjre? Det er veldig lite sannsynlig. Det har blitt flere syklister, som kan vre en logisk grunn til at ogs ulykker stiger.

Det finnes dessverre bde syklister som flger reglene, og de som ikke flger reglene, akkurat som bilister. Mange bilister klager om syklister, mens mange syklister klager om bilister. De som sier at de flger reglene skaper ofte mest brk, fordi det er sine egne "regler" som de flger. Bde bilister og syklister er her for vre. Get over it og del veien.............! (Det gjelder bde bilister og syklister)

Ganske snevert

Ganske snevert

Syns det er ganske snever vinkling. Bde syklister, gende og kjrende har mye lre av samhandle. jeg tar buss til jobb hver dag, og stamper i k pga. bilister som absolutt skal kjre gjennom carl berner. De kjrer 1 og 1 (og jeg snakker ikke hndverkere og yrkessjfrer som selvsagt m kjre), men de som skal spare 20minutter p kjre til jobben.

I gr var det helt stopp mot carl berner, og bussen brukte 15min p en strekning den normalt bruker 1minutt p. P et tidspunkt var det opptill 5minutter bomstille pga bilister som absolutt skal frem, og ingen vek. Heldigvis kom det en politimann og vinka alle bilister inn i gata som gr ut av byen. Da ble det fort klart og smidig trafikk igjen.

Det er rett og slett ikke plass i byen Oslo til at alle skal kjre, spesielt nr alle tenker p seg selv og ikke p samhandling. Da m man prioritere vekk bilister. Det er eneste mulighet. Ellers vil vi st i k i timesvis.

Hilsen en som bruker 10min til jobb med bil, men velger buss som tar 40min.

Skriv en ny kommentar