Hvor mange syklister skal dø før politikerne tar til vettet?

29.01.2017 - 16:03 10 kommentarer

death in a bicycle accident - 3d render
Her om dagen hadde jeg en person syklende rett bak bilen min. Jeg kjørte i nedoverbakke og hadde sluppet gassen inn mot lyskrysset som var rødt i min kjøreretning. Samtidig tenke jeg da jeg så i speilet, at syklisten bak ikke har nubbesjanse til å stoppe opp. Så jeg hadde valget. Kjøre på rødt lys og kollidere med andre biler eller stoppe opp på rødt lys og håpe det beste for syklisten. Jeg valgte det siste. Som nevnt, syklisten hadde null sjanse til å stoppe og han, en ung kar på ca 20 år, manøvrerte sykkelen opp på fortauet bak meg skliene sideveis før han falt over ende. Syklisten fikk rask hjelp av forbipasserende, og alt gikk bra. Men faktisk kunne dette endt på verst tenkelige måte. Gutten syklet på isete veibane i full fart midt i mellom trikkeskinnene med null sjanse til å stoppe hvis noe skulle hende.

For noen dager siden meldte aftenposten at sykkelulykker har økt med 340 prosent i løpet av 14 år. De opplyser i samme artikkel at antall alvorlige ulykker har økt dramastisk. I 2001 registrerte Ullevål sykehus 41 syklister «med potensielt livstruende skade». I 2014 hadde tallet vokst til 159, og det fortsetter å øke. For 2015 er ikke tallene ferdige, men så langt er det 180 alvorlige skadde i trafikken. Med alvorlig skadde, så menes det livstruende eller omkomne syklister. Jeg spør, hvor mange syklister skal dø før politikerne tar til vettet?

Da jeg tok opp problematikken rundt dette for noen måneder ble jeg skjelt ut fra lesere som mener jeg direkte hater syklister. Men nå er altså varskoet støttet av statistikker i form av økt antall skadde syklister i trafikken. Og det skal faktisk ikke så mange hjernecellene til for å skjønne at alvorlige sykkelulykker er økende og vil fortsette å øke når myke trafikanter i form av syklister skal kjempe om veibanen med biler, busser og lastebiler.

Den økte ulykkestatistikken stemmer godt med mine egne observasjoner. Fare for flere alvorlige ulykker er økende, og det ser vi som kjører bil i byene.

Det er en merkeverdig politikk som foregår for tiden. Der syklister får status som hellige kuer, syklister kan fikle mellom kjørebaner og fortau uten en reel fare for straff. Og rødt lys eksistere knapt for en syklist.

På Grünerløkka for kort tid siden så jeg en syklist plundret seg gjennom trafikken over et lyskryss som var rødt. Det spesielle med denne hendelsen var at en politibil stod og ventet på grønt lys i motsatt kjørefelt som syklisten. Men fikk det noen konsekvenser. Nei, politifolka satt bare å så på. Jeg møter ofte syklister mot meg på enveiskjørte veier og de viker som regel ikke unna. Med klimaet i Norge som glatte veier, kulde og regn så skal det faktisk en del til for å unngå alvorlige sykkelulykker. Etter at syklistene har fått fritt leide til veiene så må man derfor regne med økning av alvorlige ulykker fremover om ikke politikken endres.

At syklister har fått dette frikortet til å ferdes overalt vil koste mange trafikanters liv, og de som argumenterer for at sykler skal være overalt, skylder på at det er mer miljøvennlig å bruke sykkel. Og de har for så vidt rett, men en sykkel på dedikerte sykkelfelt uten konkurranse fra andre kjøretøy er altså veien å gå hvis man tenker på å redde liv. Det hjelper lite med friske lunger hvis hjertet har stoppet å slå. Å gjøre som nå, å fargelegge deler av veibanen rød gjør det bare enda verre for alle parter. Det skal jo ikke så store fantasien til for å forutse hva som kan skje mens en syklist kjører på innsiden av en trailer i et rødt sykkelfelt, og det kan være både grus is og snø i kjørebanen som det er mye av i store deler av vinterhalvåret her i landet.

Jeg observerer svært ofte syklister, som på pur faen, velger å sykle på store trafikkerte veier selv om det finnes både gode sykkelfelt og enormt brede fortau med bedre standard enn selve veien som alternativ. Dette er syklister som gjør det de kan for å  sperre nyttetrafikk og andre som ikke har noe annet alternativ enn å ligge bak syklisten.

Les også: Alle burde betale for bilutgiftene

Det virker som syklister gir faen i trafikkregler som gjelder for andre trafikanter


Les også: Dieselforbudet, menigmann skal tas

Vi må også innse at flere sykler om vinteren enn tidligere, men sammenlikner man bil og sykkel så kan det virke som det er bilistene som blir nedprioritert. Men indirekte så er det altså syklistene selv som er ofrene i og med at det er de som blir de skadde.

Alle vet at mange syklister ofte vimser rundt i trafikken med dårlige dekk og bremser, uten front- og baklys og uten signal for hvilken retning de skal ta. Mange syklister har heller ikke trafikkforståelse fordi de ikke har fått trafikkopplæring i form av et førerkort. Og bare det i seg selv er grunn nok alene til å ikke tillate syklister i veibanen. Det er ren idioti å sende myke trafikanter ut i veibanen sammen med tunge kjøretøy uten at de har fått nødvendig trafikkforståelse. Tar vi med at noen av disse syklistene oppfører seg som bøller på veien og gjerne villig sperrer allmenntrafikken så er kaoset i veibanen komplett.

Løsningen er å forby syklene på sterkt trafikkerte veier og pålegge de å sykle på fortau, traseer og dedikerte sykkelfelt der det finnes muligheter for det.  Det er jo helt ekstremt at det er lov for en sykkel å sperre veibanen for all annen trafikk i flere kilometer når det parallelt  finnes andre sykkeltraseer å ta i bruk.

Det går altså ikke an å fargelegge deler av veibanen for å få bukt med problemet. Dette medfører bare enda flere farlige situasjoner. Når Miljøpartiet De Grønne hevder de vil redde liv med å skravere veibanen rød for å få bedre luft, så kan det altså virke mot sin hensikt da faktum er at flere havner i alvorlige ulykker, med døden eller alvorlig skade, som følge av denne feilslåtte politikken. Men det finnes altså en løsning. Lag flere sykkelveier langt fra bilveien, noen brede fortau kan med fordel brukes av syklister med et dedikerte felt på fortauet.  Og det er på tide å nekte syklister adgang til veibanen på sterkt trafikkerte veier, og man kunne i det minste pålagt syklister elementær trafikkopplæring.

Les også:

Amerika er et sykt land - God bless America

James Bond stoppet norsk storfilm

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt når du er i utlandet

Mini lanserer sin største bil noensinne og lover knallpris på hybrid-utgaven​

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du får behandling​

 

Tusen takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen René, Kulturdrops

#bil #sykkel #trafikk #samfunn #norge #kulturdrops #politikk #samferdsel

 

 

Foto: René Zografos og  mariephotos / yayimages.com

10 kommentarer

Skvatt

29.01.2017 kl.16:55

Orsak, men eige sykkelvegar og sykkelfelt au? NEI, det verte altfor dyrt. Istaden lyt me innføra eit naudsynt hjelmpåbod og stutt med kontrollar for å handheva det. Samstundes lyt me innføra påbode førarkort for syklistane for å finansiera alle kontrollane med dei pengjane detta lyt kosta, og på same sett syta for at det å tru dei kan koma unna med å ikkje syna kven dei er og skulda på naboen eller slikt noko, ikkje skal vêre mogeleg. Men andre brot på trafikkreglane lyt det ikkje vêre so farlegt med, det lyt me lata dei sleppa unna med or omsyn til klima og miljø. Jau!

Sajber

29.01.2017 kl.18:44

Det er flaut å se norske syklister i trafikken.

De sykler som idioter. Gir blanke F... i trafikkregler og andre trafikanter

Null vett og NULL sykkelkultur.

Samtlige burde ta seg en tur til København for å lære.

Jeg personlig sliter med å finne sympati når folk lager sine egne problemer.

Gunnar Orenæs

29.01.2017 kl.19:36

Enig med Sajber. Var selv i Danmark i fjor, og der kan folk sykle, sitter rett opp og ned og pedaler rolig i vei.. Hjemme i Norge igjen fant jeg ut at norske syklister er superbøller i trafikken. Klissvåt asfalt nedover fra Ekeberg tråkkes det for fullt i 50 km/t . Tråkler seg mellom bilene på den gule stripa der det er 60 cm klaring osv. På Økern er det bygget sykkelveier all over, men det er lengere vei enn å sykle i veibanen, derfor sykler de heller med livet som innsats. Der så jeg forleden en med ungen i tilhenger, som syklet i Økerveien midt i veien, selv om det er sykkelvei rett ved siden av. Syklistene har garantert skylden selv for de mange ulykkene. Vi vokste opp på 60-tallet. Null sykkelveier, null hjelm. Så vi måtte lære oss å være forsiktige. Vi tryna av og til, skrubbsår og slikt, men jeg kan ikke huske en eneste alvorlig ulykke fra vi lærte å sykle og de neste 15 årene.

lewis clement

13.05.2017 kl.18:52

Helt enig med Orenæs - !

Mange syklister flyr rundt som de eier veien - De verste er de i sykkel trikote, eller de som sykler daglig med mord i blikket på en sykkel de har betalt tusenvis for - mellom fortau og vei - Rødt lys betyr intet. Det velger man om det passer, som "syklende på grønt lys" der oss normale går eller så følger de biltrafikk hvis det passer .. Det aller verste er hva alle idiotene er villige til å betale for en sykkel . 25 000 ++++ Hva er det med folk . Har de mistet vettet ?

I gamle dager var det heller ingen hjelmer og vi krasjet lite for vi hadde VETT I PANNA -

FRI OSS FRA SYKKEL HYSTERIEN !!

15.05.2017 kl.12:17

I Oslo er prioriteringer i trafikken noe slikt: gange, sykkel, kollektivtrafikk, yrkesbilisme/varelevering, privatbilisme, så det er helt rett at bil og hensetting av bil ofte blir nedprioritert til fordel for sykkeltilrettelegging. Selv om denne prioriteringen veldig ofte ikke blir fulgt.

Slik det er i dag er det kun lov å sykle på fortauet når det er lite fotgjengertrafikk, og man må bl.a. passere fotgjengere i gangfart, noe som vil medføre at det ofte er lite effektivt å sykle på fortauet. Man har også kinkige vikepliktforhold.

Men deres ønskedrømmer her, om forbud mot å sykle i veibanen, kommer nok ikke til å skje de nærmeste årene, akkurat. Heldigvis.

kulturdrops av René Zografos

15.05.2017 kl.12:24

Anonym: Anonym: Heldigvis? Virkelig? Dette vil medfører til flere dødsulykker, og det analyserer du som positivt?

Herr Løvetann, aka "Anonym"

15.05.2017 kl.15:00

"Heldigvis" var til forbud mot å sykle i veibanen.

Og din synsing om at det fører til flere dødsulykker kjøper jeg ikke. Hvis disse bilistene oppfører seg, så skal dette gå bra. Det er ikke motorveier det er sykkelbokser - det skal være lav fart der uansett. Ingen kommer til å bli overkjørt som du beskriver hvis bilistene holder god avstand, og ikke kjører på med maks akselerasjon straks skifter til grønt.

kulturdrops av René Zografos

15.05.2017 kl.15:07

Herr Løvetann, aka "Anonym": Du må gjerne leve med egne meninger. Men det er statistikker på dette. Antallet alvorlige skadede syklister i Oslo økte med 340 prosent fra 2001 til 2014, og det er økende for 2015...
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/rekordmange-skader-pa-biler-etter-mote-med-sykkel-1.12001087

Herr Løvetann

15.05.2017 kl.15:54

Men har det noenting med sykkelbokser å gjøre? Det er veldig lite sannsynlig. Det har blitt flere syklister, som kan være en logisk grunn til at også ulykker stiger.

jozmaz

16.05.2017 kl.14:14

Det finnes dessverre både syklister som følger reglene, og de som ikke følger reglene, akkurat som bilister. Mange bilister klager om syklister, mens mange syklister klager om bilister. De som sier at de følger reglene skaper ofte mest bråk, fordi det er sine egne "regler" som de følger. Både bilister og syklister er her for å være. Get over it og del veien.............! (Det gjelder både bilister og syklister)

Skriv en ny kommentar

hits