Dieselforbudet: Menigmann skal tas

18.01.2017 - 13:11 7 kommentarer

Oil Distillation tower with polution

Jeg tror de fleste av oss er opptatt av å ha god luft å puste i. Med det i tankene så er det likegyldig om forurensingen skyldes privatbiler, cruiseskip eller fabrikker. Er luften dårlig så er den det. Men det pussige med denne klimadebatten og for så vidt alle andre klimadebatter er at det er menigmann som skal omstille seg og eventuelt betale mer når det forurenses.

Generelt synes jeg folk flest i Norge er skikkelig gode på miljø. Vi resirkulerer søppel, vi panter flasker og bytter klær med andre. Mange har også gjort fornuftige grep i forhold til anbefaling av våre politikere, som å gå fra bensin- til dieselbiler. Mange forstod jo den gang at dieselbiler gir forurensing, og politikerne den gang med SV i spissen, fikk klare anbefalinger fra flere hold om at å trigge folk til å velge diesel var et dumt valg - hvis det virkelig var miljøet som var det viktigste. Men politikerne hadde døve ører. Det virket som at politikerne den gang jobbet med å få denne saken gjennom av ren stahet, selv om de innerst inne visste at et slikt avgiftsystem som gjør at folk velger diesel, ikke gjør noe godt for miljøet. Men folk valgte å gjøre som politikerne sa, og i dag blir de straffet for det med dieselforbud i Oslo, samt at salgsverdien på brukte dieselbiler har falt dramatisk.

Les også: Bli med til verdens beste by

Det er jo også pussig at det er nettopp bilindustrien og menigmann som man skal ta støyten hver eneste gang det er snakk om klima. Faktisk har bilindustrien fornyet seg betraktelig med betydelig lavere utgiftsnivåer og renseteknikker, og derfor kunne det vært en idé og heller sammenligne gammel mot ny bil, enn diesel mot bensinbil.

Det ville også vært et godt miljøgrep å gi hybridbiler et betydelig løft i form av avgiftslette og fordeler da de enkelt kan kjøre korte avstander i byene, uten å bruke fossilt brennstoff. Da hadde man bruk gulrot i stedet for den populære pisken.

Et cruiseskip som ligger til havn på kaia i Oslo forurenser, i følge aftenposten, like mye som 13.000 biler. På tirsdag, da det var dieselforbud i Oslo lå det fire cruisskip til kais i Oslo. Det vil si forurensing tilsvarende 52.000 biler. Tar man med alle fabrikkene i Osloområdet, som for så vidt også kunne tatt en pause hvis luften var så dårlig, så utgjør dieselbilene bare en liten brøkdel av forurensingen i Oslo. Hadde alle som forurenser bidratt til å forbedre luftkvaliteten så hadde folk flest godtatt det uten problemer. Men det folk ikke godtar er at det alltid er menigmann som skal tas.

Fin luft i Oslo på tirsdag, likevel ble det forbud av dieselbiler



Svevestøvet i Oslo kunne enkelt blitt redusert om politikerne hadde sørget for at veiene ble vasket. Det er faktisk en del av et normalt veivedlikehold at veien blir vasket, og med en så snøfattig vinter som vi har i hovedstaden i år, så burde de ledige brøytemannskapene med ganske enkle grep sørget for at veiene var renere. Dermed kunne vi fått redusert svevestøvet betraktelig. Men forskjellen på det tiltaket og det å stoppe alle av Oslos dieselbillister er at da måtte kommunen betalt for vaskingen av gaten i stedet for å plage menigmann med et diesel- kjøreforbud. Det paradoksale oppe i det hele er at det kom nedbør natt til tirsdag og derfor var luftkvaliteten i Oslo bra over hele byen. Likevel skulle politikerne, av ren stahet, gjennomføre dette kjøreforbudet. Denne staheten og plagingen av menigmann skal nok jeg og mange andre huske neste gang vi besøker valglokalene.

Les også:

Amerika er et sykt land - God bless America

James Bond stoppet norsk storfilm

Her er verdens dyreste og billigste ferieland

Dette kan koste deg dyrt når du er i utlandet

Mini lanserer sin største bil noensinne og lover knallpris på hybrid-utgaven​

Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du får behandling​

 

Tusen takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Snapchat: renezografos

Facebook

Instagram

Twitter

Hilsen René, Kulturdrops

#bil #diesel #dieselforbudet #samfunn #norge #kulturdrops #politikk #samferdsel

 

 

Licensed from: vichie81 / yayimages.com


 

7 kommentarer

Skvatt

18.01.2017 kl.16:43

Jau, me lyt gjere alt det som verte anbefala hjå politikarane. Viss politikarane seier at me lyt gjere noko, so skal me berre gjere det utan atterhald. Når politikarane seier at me lyt kaufa sånn diselbil, jau, so kaufar me sånn diselbil, utan at me lyt spørje kvifor. Og når dei so seier at me lyt lata diselbilen stå medan me istaden syklar eller tek buss for tôg, jau, so hev det ikkje noko å gjere med at dei ynskja me skulle kaufa diselbil føre. Av di fyrst var det klima, og so var det miljø. Sjølve tykkjer eg det var forhufselegt lurt åt politikarane å syte for at flest mogeleg hev sånn diselbil, slik at dei ikkje kunne køyra i det heile når forbodet tråtte i kraft. Ikkje noko lyt gjere meir for båe klima og miljø enn slik ein visdom, sann. Og det å nemne sånne krusskip og vegvask lyt ikkje ha nokon samanhang, av di det anten tek inntekt burt frå det offentlege eller verte altfor dyrt for det offentlege til å ha råd. Istaden lyt einskildmenneskje betala kostnadane gjennom avgiftar og forbod, det er ei mykje meir samfunnstenleg løysing, og mykje norskare au, lyt eg berre nemne. Jau!

Trucker joe

18.01.2017 kl.17:01

Veldig bra innlegg👍👍 er som ordtaket: "dritten renner nedover".

Jeg jobber og sliter rævva av meg bor seks mil unna Oslo, noe som gjør det naturlig at jeg kjøpte dieselbil pga prisene. Pendler til Oslo for å komme meg på jobb.

Kjenner jeg er drittlei av venstrevridde idealister som presser sine hysteriske tiltak over hodet på oss menigmenn og kvinner som jobber med å dra lasset.

La oss kjøre bilene våre for F..n!

Trond Johansen

18.01.2017 kl.19:49

Hva med el.bilene de er dobbelt så

Tunge som dieselbiler følgelig

Forårsaker de mer svevestøv

Stave

18.01.2017 kl.22:04

Jeg lurer litt på hva politikerne egentlig synes om denne jeg:

https://www.nrk.no/viten/norsk-vannkraft-er-utsolgt-1.12848574

Null avgifter på elbiler så lenge forurensingen er i et annet land?

kulturdrops av René Zografos

18.01.2017 kl.22:12

Stave: Godt poeng, og takk for link. Kraft og strøm står på plakaten for kommende innlegg.

Stave

19.01.2017 kl.11:56

Denne er også guffen, for meg som kjører eldre dieselbil og betaler ekstra mye i veiavgift fordi jeg har en gammel dieselbil:

https://www.nrk.no/livsstil/nye-dieselbiler-er-verstinger-1.7827568

Hvis det virkelig er sånn at elbiler i stor grad kjører på kullkraft føler jeg meg ganske lurt av politikerne altså.

Stave

19.01.2017 kl.13:24

Uff da

http://www.aftenposten.no/osloby/Feide-oslogatene-natt-til-tirsdag--men-ikke-for-a-pynte-pa-dieselmalingene-613184b.html

Skriv en ny kommentar

hits