Slutt med gnåleriet, nordmenn er ikke rasister

17.11.2016 - 13:24 37 kommentarer

racism concept
Foto: Licensed from: mtkang / yayimages.com

Nå er jeg faktisk litt lei av disse gnålebiterne som løfter rasistkortet hver gang livet går dem litt i mot

Jeg er selv halvt gresk. Da min far kom til Oslo fra Hellas på 60-tallet, opplevde han rasisme på nært hold. Degos og pakkis, var bare noen av skjellsordene som ble ropt etter ham. Og ikke rent sjelden ble han bydd opp til juling av flere etniske nordmenn bare på grunn av at han så annerledes ut. Det smerter meg hver gang jeg hører hans historier om hvordan han ble mottatt den gangen, og det overrasker meg at han ble oppattet så annerledes da de eneste åpenbare forskjellene var at han hadde litt mørkere hår, samt et litt mer gebrokkent språk enn oss andre.
 
Jeg husker også første gang jeg så en neger i Oslo. Jeg syntes det var så kult, for sånt hadde jeg tidligere bare sett på TV. Ja vi kalte en afrikaner for neger den gangen, og ingen brydde seg om det, ei har det aldri vært et skjellsord å bli kalt blekansikt, som Sølvpilen kalte Falk for, i min favorittegneserie som ung. At folk med lys hud blir kalt for white trash, som oversatt blir til hvitt søppel, vekker aldri de store debattene i Norge. Nei, rasisme går vist bare én vei; fra en lyshudet til en mørkhudet.

Skal du beskrive et menneske fra et annet sted i verden, må du altså holde tunga veldig rett i munnen; hvis ikke kan du bli stemplet som rasist.

Men Norge den gangen min far kom til landet, er ikke som Norge i dag. De som kaller Norge et rasistisk land i år 2016 må ta en nøyere sjekk på hvilke verdier Norge har. Norge er et land med nasjonaliteter fra hele verden. Norge tilbyr sosiale goder til alle innbyggere som trenger det, og uansett bakgrunn. Norske bedrifter har ordninger der nordmenn med innvandrerbakgrunn blir kvotert foran andre. Det er religionsfrihet i Norge. Muslimer og andre trosamfunn får støtte til deres respektive organisasjoner og til infrastruktur som f.eks til en moské eller synagoge.
 
Og nordmenn flest, slik jeg kjenner dem, ønsker utlendinger velkommen med åpne armer. Det er ikke mange land i verden der det er så lett å være innvandrer i som i Norge. I Norge behandler vi folk flest med verdighet. Selvfølgelig er det feil som kan gjøres i systemene og noen nordmenn kan oppføre seg rasistiske, men generelt er Norge et godt land for de som vil komme hit for å integrere seg. Mange jeg kjenner, inkludert meg selv, synes det er en gave å ha et flerkulturelt samfunn. Vi både omfavner og inkluderer. Men at det settes krav til folk om at vi ikke tolerer f. eks kriminalitet, bør ikke være så urimelig.

 

Les også: Filmanmeldelse av Snekker Andersen og Julenissen

 

Ei afrikansk jente som bodde i Norge fortalte meg følgende;
- Det er da ikke mange rasister i Norge. Jeg håper du vet hvor de verste rasistene befinner seg? De er der jeg kommer fra, i Afrika, de ulike folkegruppene mellom, der opplever du reelt hat.
 
Jeg har senere spurt andre afrikanere om det samme og de sier seg enig i påstanden. Men også i Afrika er det selvfølgelig store forskjeller. Og ser vi på andre land, som Trumps USA , og som i Sverige med de problemene de har med innvandring, og som i sentrale land i Europa som har hatt betydelig med innvandring i mange år, så må Norge betraktes som et fredfylt land som ønsker alle folkeslag velkommen.
 
Jeg tror også en del innvandrere har problemer med å skille rasisme med kritikk. Det er helt vanlig for folk flest å møte motstand i dagliglivet som på skolen eller på jobben. Mange av oss havner ofte i konflikter og diskusjoner og har krevende samtaler med andre som er uenige med oss. Ingen liker slike situasjoner, men dette er ikke ensbetydende med at ingen liker hudfargen din. Når en innvandrer opplever uenigheter som dette har jeg dessverre sett rasistkortet, grunnløst, blitt dratt opp gang etter gang. Er du uenig eller kritisk til en innvandrer, så kan man altså bli oppfattet som rasist.
 
Med mitt utenlandske etternavn, har sikkert jobbsøknaden min noen ganger blitt lagt nederst i bunken, men jeg har da vel aldri kalt noen en rasist av den grunn. Hvorfor skulle jeg det? Det kan være helt andre årsaker til at jeg ikke kom til intervju. Kanskje jeg selv burde ringt å snakket med bedriften som jeg ønsket å jobbe i? Kanskje de var usikre på om jeg var skrive- eller talefør på norsk. Kan det også finnes en mulighet for at de så etter andre kvaliteter enn de jeg hadde? Men sånt har en del innvandrere virkelig vanskeligheter med å forstå, og mange drar derfor opp rasistkortet.
 
Så til både innvandrere og nordmenn som gnåler over rasisme og at Norge er et så dårlig land. Jeg vet ikke om et bedre sted i verden som ivaretar folks rettigheter, menneskeverd, og velferd. Og sammenlign gjerne om hvilke muligheter som i finnes i et land som Norge, kontra andre land i verden.
Selvfølgelig har vi problemer og utfordringer i Norge også, men rasisme er ikke en av dem. Vi nordmenn, slik jeg kjenner dem, velger venner etter personlige egenskaper og ikke hudfarge. Og til deg som er ny her i landet; Du har kommet til et land med et hav av muligheter som inkluderer både frihet, velstand og vennskap, og ja, vi setter pris på deg som menneske, helt uavhengig av hudfarge. 
 
Les også:
 
Tusen takk for at du leser.
Følg meg gjerne på:
Snapchat: renezografos
Hilsen René, Kulturdrops
 
#kulturdrops #meninger #samfunn#innvandring #norge

37 kommentarer

Julie

17.11.2016 kl.14:16

Fantastisk bra skrevet! :)

kulturdrops av René Zografos

17.11.2016 kl.14:55

Tusen takk, Julie !

Trond

17.11.2016 kl.14:26

Å ha litt blanding av folkeslag som er fredelige mot hverandre går greit det, og helt frem til begynnelsen på 90-tallet når Norge i Europeisk sammenheng var et fattig land ville de som kom ta del i det norske. Det var en forutsetning for å være her. Så kommer Balkan krigen og Norge begynner ettehvert å få mere penger. De som kom da måtte gjøre en innsats for å komme seg ut av NAV systemet. De fleste gjorde det. I dag får flyktninger mer enn de på egenhånd klarer å skaffe seg selv. Da blir de kun en utgift og mange ser at flyktninger får mer en andre lavtlønte klarer å skaffe seg selv. I tillegg kommer nesten alle fra land med muslimsk bakgrunn og der hoper det seg opp med relegiøse krav om at det er nordmenn som må tilpasse seg deres tro. Da begynner det å skurre. Det som skjer i andre land som vi har vært noe skånet for av 2 grunner er klima som egentlig ingen vil bo i og at vi egentlig ikke hadde mye penger før midt på 90-tallet. Nå har tilskudd og ordninger gått over til å bli vedvarende ordninger som nesten ingen kommer seg unna og det som tidligere var spart til pensjoner brukes over en lav sko til underhold for flyktninger bosatt på sentrale østlandet. Bare en 4 roms leilighet koster like mye som 60 % av medianlønn og ennå klarer vi å fremstille de som fattige. Heldigvis struper resten av Europa innvandringen til Norge for det som skjer med kultur krasj mot islam er ingen god ide og vil etterhevert skape paralelle samfunn. Der er uungåelig. Integrering og samblanding skjer best i små mot store grupper og den er vi forbi nå. Dessverre.

Judas Iskariot

17.11.2016 kl.14:38

Hovedproblemet med de som er ultrafølsomme er at dem kan ikke tenke. Heller ikke ta inn over seg at ting endrer seg. Fordi de folk som har vært med å hjulpet og støttet. Blir spyttet på og angrepet, fordi dem har vært med på å hjelpe de som sprer rundt seg med eder og galle. Da er det flere som sier nok er nok.

Skvatt

17.11.2016 kl.14:50

Jau, Noreg er verdas beste land, men det er framleisen ofselegt mykje rasisme hjå oss likavel. Til dømes, kvisleisen elles kan det ha seg at innvandrararar ikkje alltid kjem fyrst i køen når leiarstillingar verte tinga, eller at sånne islamistar ikkje feng gjennomslag for alle dei religiøst grunna krava deira? Jau, eg berre spyr. Og det er lett å koma på éitt land der det er mindre rasisme, nemleg detta landet Afrika. Der er det umogeleg med rasisme, av di det berre er fargerike eksotiske mørkhuda menneskje som bur der, og som alle politisk korrekte menneskje veit so kan ikkje slike vêre rasistar i det heile. Dei einaste problema dei hev er at alle menneskja som bur der svelt ihjel grunna vestlege land sin rasisme, og det samstundes som alle saman risikerar å sjølve verte uppetne or løvar og tigrar og andre farlege dyr som finst alle stader hjå dei. Jau, det er mest lika illt som det ville vore i Noreg viss me let denna forhufselege vargen formera seg fritt. So det er ikkje til å undrast over at alle dessa afrikanarane floktar åt Noreg og dei rause stønadane åt NAV, til trass for all rasismen dei verte utsette for. Jau!

kulturdrops av René Zografos

17.11.2016 kl.14:59

Skvatt: Jau! Det er alltid herlig å lese dine refleksjoner, Skvatt. Selv om vi ikke alltid er 100% enige..

17.11.2016 kl.14:51

Du taler for de fleste antar jeg! Godt skrevet!

Lajla

17.11.2016 kl.15:43

Dette var reflektert lesning. Rett i hjertet!

kulturdrops av René Zografos

17.11.2016 kl.19:32

Lajla: Takk for fine ord!

Rune

17.11.2016 kl.18:14

Veldig bra skrevet. Rart du ikke har blitt hudflettet for å bruke "fy" - ordene (som vi vokste opp med uten noen vond mening).

Syntes det er feil å skrike opp om rasisme for den minste ting. Min mor jobber sammen med to fra Eritrea. Når han fyren ikke fikk lederen til å justere opp lønna hans, så han fikk familiegjenforening, kom rasistkortet med en gang. Når min mor ber vedkommende om å lese en bruksanvisning (han kan ikke lese eller skrive ...), får hun beskjed om at hun er en jævla rasist, siden hun krever noe av han.

Må si jeg vender alle tomler (og tær) opp for innlegget ditt. Saklig og reflektert :)

kulturdrops av René Zografos

17.11.2016 kl.19:32

Tusen takk, Rune!

Espen

17.11.2016 kl.18:26

Bra skrevet! Men om jobbsøknaden kommer nederst i bunken pga etternavnet ditt så er det i det minste diskriminering, på grensen til rasisme.

kulturdrops av René Zografos

17.11.2016 kl.19:40

Espen: Ja, det kan være diskriminering, men det kan også være mange andre årsaker.

Bjarte

17.11.2016 kl.18:28

GG 10/10 skrevet :D

Inger

17.11.2016 kl.18:30

Takk for et godt innlegg

Helge Espeland

17.11.2016 kl.18:31

Det er dessverre svært få muslimer som offentlig uttaler at vestlig kultur er et stort GODE, som må gå FORAN Islam i en valg/konfliktsituasjon. Dette inkluderer også H. Tadjik. For oss kloke samfunnsrealister er dette uheldig/ikke bra.

Flyktende muslimer har mulighet til å innkjempe f.eks. menneskrettigheter i sine hjemland - til glede for ALLE. Men de flykter altså - til glede for seg selv. Dette viser tydelig at muslimer IKKE synes våre verdier er verdt å kjempe for. Skal vi også bare flykte neste gang? De som utkjempet andre verdenskrig, gjorde de feil, skulle de heller flyktet?

Store ukontrollerte, ubegrensede Støre-bølger får ethvert land til å opphøre å fungere på et gitt tidspunkt.

Støre ønsket i 2015, ca. 2700 flyktninger til Norge. Det kom 31.500. Støre gjorde INGENTING. Støre feilet med smått utrolige 1170%. En katastrofal politiker.

Pressen, inkludert det ulovlig, ensidige, krenkende NRK, skriver/forstår som vanlig ingenting.

Å feile med "en Støre", dvs. feile med 1170% må bli et begrep i Norge. Gjerne fremsatt av bl.a. NRK, med sterkt krenkende/hatefult tonefall - på tilsvarende måte som overfor NRK's meningsmotstandere.

Naiv sosialist-ekstremisme er farlig, og MÅ ta slutt NÅ.

17.11.2016 kl.18:31

du tør ikke engang ha kommentarfeltet ditt åpent, her skal ting godkjennes først,.....

Du er sikker på at du er våken eller? Norge, er siste nazistaten i verden med siv, sylvi og kommentarfelt rundt om i spissen.

kulturdrops av René Zografos

17.11.2016 kl.19:35

Anonym: Og du er anonym. Modige deg!

Pelle

17.11.2016 kl.18:45

Trond skrev:

> helt frem til begynnelsen på 90-tallet når Norge i Europeisk sammenheng var et fattig land

Du bør nok lese historieboken på nytt, for Norge gikk ut av fattigdommen allerede på 70-tallet da oljen kom. Før 80-tallet var vi allerede over gjennomsnittet i OECD.

Hvit/farget

17.11.2016 kl.18:47

hver gang jeg hører venstresiden kalle folk for rasister fordi de ikke deler deres syn blir jeg forbannet, men tror de har spillt seg selv ut over sidelinjen for lang lang tid fremover...ingen troverdighet lengre fra sosialister og radikale venstre hoppende høns

Sophie elise

17.11.2016 kl.18:58

Mye bra her. Husk likevel på en ting. Å kvotere innvandrere til jobber etc er et eksempel på rasisme. Tenk hva som hadde skjedd dersom et kriterium for ansettelse var etnisk norsk bakgrunn.

kulturdrops av René Zografos

17.11.2016 kl.19:13

Sophie elise: Der her du et godt poeng.

Gabriel Harestad

17.11.2016 kl.19:07

Et klipp fra denne artikkelen, altså ikke mine ord.

Ei afrikansk jente som bodde i Norge fortalte meg følgende;

- Det er da ikke mange rasister i Norge. Jeg håper du vet hvor de verste rasistene befinner seg? De er der jeg kommer fra, i Afrika, de ulike folkegruppene mellom, der opplever du reelt hat.

Afrikas horn har de verste rasistene som tenkes kan. Det er dem vi gir asyl. Verden går framover. Hallo verden.......

Jørn

17.11.2016 kl.19:30

Stort sett tull å kalle folk rasister, den ideologien er forbeholdt folk som bruker (for) mye tid på å tenke på seg selv. Men at nordmenn kan SI rasistiske ting, og at nordmenn kan GJØRE rasistiske ting, altså basere sin oppførsel på at de har satt et menneske vilkårlig i en bås basert på utseende, det VET jeg at skjer hele tiden. Og at andre mennesker gjør det samme (og verre) er ikke noe godt argument for ikke å motarbeide den trenden vi har nå. Det er per idag "politisk korrekt" å "si det som det er", å "bli lei av" rettferdighet, og å "tåle andres urett så inderlig vel". Er det greit at jeg er lei av folk som er lei av å prøve å gjøre det rette?

Globetrotter

17.11.2016 kl.19:35

Jeg mener denne artikkelen gjør opp status innen dette tema på en god og treffende måte. I den grad vi har noen problemer med rasehat i dag så er det heldigvis snakk om et minimalt problem. Et langt større problem verden står ovenfor er fattigdom, krig og religiøs fanatisme.

En stor del av disse problemene er relatert til en for stor befolkningsvekst i områder der ressursgrunnlaget for befolkningsvekst ikke er til stede. Flere land er å betrakte som Påskeøya i større format.

Cathrine Halvorsen

17.11.2016 kl.19:39

Μπράβο 😉 Jeg sa neger her om dagen, privat i en samtale med min datter. Ikke noe rasistisk mening fra min side, men fikk streng beskjed om at jeg var rasistisk og dette var ulovlig å si. Dette er hva mine barn har lært... det morsomme var at jeg skulle si afro-amerikaner, men jeg vet vel ikke om denne personen kom fra USA? 😁

kulturdrops av René Zografos

17.11.2016 kl.19:41

Cathrine Halvorsen: Ja, her må man holde tunga rett i munnen ;-)

Arne Just Lund

17.11.2016 kl.21:16

De verste rasistene i Norge er de såkalte SOS-rasisme typene som lever av å sverte vanlige nordmenn. Disse SOS rasisme typene er profesjonelle svindlere. Noen som lever fett på å være asyladvokater hyler om at de som vil begrense innvandringen er nazister. Disse advokat utskuddene bure vært fratatt bevilgningen.

Elijah

17.11.2016 kl.21:29

Ordet rasisme har ingen betydning lenger. Siden folk bruker det om alt og ingenting.

Gudrun Gremnes

17.11.2016 kl.22:07

Meget god artikkel. Du glemte å si at de fleste som kommer hit som innvandrere/asylsøkere fra den 3.verden kommer frivillig og de fleste har falsk eller ingen ID.

Tvedt.blogg.no

17.11.2016 kl.22:19

Skandinavia har proporsjonalt den høyeste utlendingskriminaliteten i verden, det første innvandrere møter er unnfallenhet, likegyldighet, et samfunn i fornektelse, med innøvd skyldfølelse fra det offentlige. Nordmenn og ikkevestlige utlendinger holdes under forskjellige standarder. Spesielt når det kommer til den rettmessige religionen i permanent krenkelse, fra vår kultur.

Arne

17.11.2016 kl.23:09

Et godt innlegg, Og til de som mener det å legge jobbsøknader til folk med utenlandsklingende navn I bunnen av bunken er diskriminering eller rasisme:

Jeg vet min arbeidsgiver praktiserer dette, ikke pga hudfarge, religion eller nasjonalitet, Nei dette gjøres for å slippe å forholde seg til søkere som ikke mestrer språket skikkelig.

Min arbeidsplass er full av farlige maskiner, som alle kan rive, skjære eller klemme av deg et eller flere lemmer om du ikke forstår instruksjonene du gies under opplæringen.

Heldigvis er min arbeidsgiver ikke bare opptatt av profitt, men også av at arbeiderne kan dra hjem etter endt arbeidsdag med like mange kroppsdeler som de stempler inn med, så den høyst prioriterte kvalifikasjonen en søker kan ha, er god forståelse av det norske språk, både skriftlig og muntlig.

Så når et 100 talls søknader kommer inn når det lyses ut en stilling, er det ikke så rart om de sorteres etter navn, og at de med et fremmed klingende navn, gåes igjennom om de ikke finner det de ser etter blandt, Hansen, Olsen, Nilsen og Eriksen søknadene.

Kal Iber

17.11.2016 kl.23:12

Selvsagt er det rasisme i Norge som alle andre steder. Men rendyrket rasisme er ikke noe stort problem i Norge.

Men en skal da ikke gjøre annet enn å besøke diverse debattfora så ser man jo at det finnes endel som mener at den hvite raser er alle andre raser overlegne.Her i Norge bruker man heller religioner for å uttrykke raseskepsis/hat. Vi har visst fått en ny rase som kalles muslimer. Når muslimer ble en rase kan man jo lure på. En kan jo si hva som helst om " muslimrasen " uten at det blir reagert, fordi man også anser " muslimrasen " som en " terroristrase ", og en " snylterrase ".

Man må jo være passe naiv da om iman ikke ser at hetsingen og stigmatiseringen av mange FOLK som har Islam som sin religion er annet enn fordekt rasisme. De fleste muslimene, og andre religioner lever fredelig side om side med kristne i Norge. Islam er altså ingen rase. Den verste terroristen noensinne i fredstid er hvit, og muligens kristen i egne øyen men egentlig faen sjøl.

Audun Berg

18.11.2016 kl.06:25

En veldig god artikkel, vi skulle hatt flere slike.

Slutt med det der rasismetullet. Kall det heller stammeforskjeller. Men det ser vi i Afrika at stammeforskjeller er farlige. Det er der og i arabiske land dette er verst. Janteloven er implementert til fulle. Islam er ingen fredelig eller tolerant ideologi, og kritikk er ikke rasisme. Folkene nord for middelhavet er stort sett kristne folk som holder fred med hverandre etter den siste store krigen. Men det virker som om muslimene ser det som en ære å drepe og bli drept. Hvorfor? 72 jomfruer i paradiset? Nei jeg tror ikke at noen av de terroristene noengang kommer til paradiset.

brumle

18.11.2016 kl.07:32

Igjen og igjen opplever jeg sammenblandingen av etnisiteter og religioner hvor fellesbetegnelsen alltid blir beskrevet som rasisme.

Noen mennesker blir endog angrepet med rasismebeskyldninger uten å ha ytret et eneste ord. Da er det etnisiteten eller hudfargen som angripes.

Men hvordan kan religion bli forvandlet til rasisme når alle etnisiteter i hele verden faktisk kan tilhøre den samme religionen?

Berettiget religions-kritikk har ingenting med rasisme å gjøre, og bør absolutt skje når religioner oppfordrer til vold, drap eller brudd på menneskerettigheter. Vi kan derfor konkludere med at det er selve religionen med sine budskap som er kilden til rasismen. Den religiøse er bare fanget i sin absolutte overbevisning og lydighet til den "eneste rettferdig guden" som BARE tilhører denne religionen...

De tusenvis av forskjellige religioner, alle med sine fanatiske tilhengere og respektive "guder gjør ikke verden til et fredeligere sted å leve sammen....

Sture

18.11.2016 kl.08:47

Godt skrevet - la oss få flere slike blogger.

Det må bli slutt med at venstresiden drar rasismekortet hver gang det stilles krav til innvandrere. Det må også bli slutt på at venstresidens feminister drar kvinnekortet når de skal oppnå politiske fordeler - og bruker det kynisk som hersketeknikk. Å stigmatisere meningsmotstandere med holdninger de slett ikke har er en utgammel og ufin hersketeknikk.

Norge er heldigvis ikke slik det var for 50 år siden og innvandring har gjort landet rikere og mer interessant. Uten innvandrere ville Norge stoppet - polske menn bygger våre hus. Men det betyr ikke at vi skal slenge alt norsk og våre tradisjoner over bord - for å være "tolerante" og selvutslettende. Sverige burde være skrekkens eksempel.

Er enig i at det verste og mest ubarmhjertige hatet finnes i Afrika og i Midt-Østen - og skyldes fattigdom, fordommer og religiøs intoleranse der islam er på det nivå som kristendommen befant seg for 500 år siden. Det er på tide at venstresiden våger å diskutere disse realitetene - i stedet for å kakke "etnisk hvite menn" i hodet (kvinner våger de ikke kritisere med mindre de heter Listhaug).

Espen

18.11.2016 kl.20:28

Arne, kjempefint at arbeidsgiveren din tar sikkerhet på alvor!

Poenget mitt var at om en søker har samme utdannelse, erfaring og ellers de samme kvalifikasjoner, skal ikke de komme nederst i bunken fordi de har et annerledes navn. Hvis søkeren feks kan vise til skolegang i Norge og behersker språket så skal de behandles på lik linje med oss andre.

Det er dessverre forskning og undersøkelser som viser at det motsatte skjer altfor ofte.

Skriv en ny kommentar

hits