Hjelp, min far har hjerteinfark. Fastlegen: Beklager vi har lunsj

31.10.2016 - 11:00 31 kommentarer

 

Jeg tenker ofte på at bestefar kanskje kunne levd videre med bestemor, om fastlegen hadde tatt symptomene seriøst.  Foto: kulturdrops.no

I det siste har Nettavisen satt fokus på fastlegeordningen med god grunn. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk klage over fastlegeordningen de siste årene. De fleste har en fellesnevner; fastlegen har verken tid nok til å undersøke- eller høre på at pasienten snakker ferdig. Så da blir jo spørsmålet, er fastlegeordningen god nok? Jeg tror mange er enige i at svaret er nei.

La meg si med en gang at jeg unner gode leger skikkelig lønn. Det er systemet som i utgangspunktet er feil, og ikke legene. Men ikke alle er gode leger og setter pasienten først, det har jeg dessverre erfart selv. Noen burde faktisk aldri praktisert.

Da bestefaren min klagde til legen på mage- og brystmerter, fikk han høre at alt var i den skjønneste orden, og legen ga ham noen smertestillende tabletter. Cirka én time senere døde han hjemme av hjerteinfark. I ettertid viste det seg at han hadde alle de kjente symptomene som tiliser hjerteinfark. Legen fikk også opplyst at bestefaren min hadde vært på sykehus tidligere med hjerteflimmer. Likevel tok ikke legen dette seriøst, og derfor ble det fatale konsekvenser. Min bestemor var aldri den samme etter dette. Hun levde med sorg resten av sitt liv.

Hjelp, min far har hjerteinfark. Fastlegen, beklager vi har lunsj

Det finnes mange eksempler på fastleger som kunne brukt mer tid på pasientene sine, og som i ettertid har vist seg å få alvorlige konsekvenser.

Jeg kan også nevne en gang faren min var på besøk hos meg og min bror her i Oslo. Han bor til vanlig i Stockholm. Faren min var hjemme hos min bror, men da han fikk brystsmerter ringte han meg da broren min ikke var hjemme. Jeg dro derfor så raskt jeg kunne til han og da jeg ankom, sa han at han ønsket å komme seg til lege. Ettersom vi befant oss på Tonsenhagen i Oslo, tenkte jeg at legevakten på Linderud senter var korteste vei til akutt hjelp. Jeg trodde på det tidspunktet at det ikke var så alvorlig med han i og med at han gikk greit selv. Men ettersom faren min aldri ville besøkt en lege uten å være alvorlig syk, så burde alarmklokken ringt tidligere. Jeg fikk han raskt til Linderudsenteret, men ved ankomst begynte han å få ekstremt med smerter. Faren min falt om med kraftig hjerteinfark på Linnerudsenteret, og derfra skjønte jeg hvor alvorlig dette var. Jeg løp til legevakten, men ble møtt av stengte dører. Legevakten viste seg å være åpent kun på kveldstid. Men så tenkte jeg; jeg har jo fastlegen min her. Og bare noen dører bortenfor løp jeg inn på fastlegens kontor, og ropte, vær så snill å hjelp meg, faren min har fått hjerteinfark. Svaret jeg fikk var sjokkerende. Beklager, vi har lunsj nå og har ikke tid, var svaret jeg fikk derfra. Der satt det flere fastleger rundt et bord og spiste, og kaldblodig avviste de min bønn om livsnødvendig hjelp. Jeg ringte derfor ambulanse, og da skjedde det endelig noe. Ambulansen beordret meg tilbake til fastlegekontoret for å si til legene som satt der at de har plikt til å hjelpe. Da kom et par av dem gående ut, og bort til faren min. Han ene holdt faren min i hånden i noen minutter, mens den andre stakk av. Fastlegens hjelp var altså å holde han i hånden, under tvang. Så forsvant også den andre fastlegen like etterpå, og jeg stod der uten hjelp med far døende. Heldigvis kom ambulansen rimelig raskt og han fikk endelig skikkelig førstehjelp.

Da han ankom Ullevål Sykehus, hadde han begge beina i graven. I ettertid informerte sykehuset at de hadde hatt syv gjennopplivingsforsøk før han til slutt våknet til. Han hadde flere brukkne ribbein etter den febrilske gjenopplivingen. Min far lever fint den dag i dag, men ikke på grunn av fastlegene som knapt gadd å hjelpe til. Slike folk skulle etter min mening ikke hatt lov til å behandle mennesker.

Jeg må samtidig nevne at jeg har byttet fastlege etter denne hendelsen til en som jeg er fornøyd med.. Men jeg har ofte tenkt på hva som skyldtes denne apatiske oppførselen til disse fastlegene. Sannsynligvis har det med to ting å gjøre. Én: At de hele tiden hører på folks sykdom og sånn sett er blitt immune mot å høre på folks klager og lidelser. To: At de har så mange pasienter og så mye å gjøre at de ikke har tid til forstyrelser under arbeidsdagen.  

 

Les også: Opplever knallsalg på denne Elbilen

 

Samtidig husker jeg min gamle lege, doktor Sørland. Dette var før fastelegeordningen ble til. Da han kom ut i venterommet og hentet pasientene sine hadde han alltid et stort smil om munnen. Han virket aldri stresset. Noen ganger kom han ut til legetimen til avtalt tid, mens andre ganger var han ekstremt sent ute. De gangene han var forsinket fikk jeg alltid beskjed om at andre pasienter hadde tatt lengre tid. Det hadde pasientene som regel forståelse for. Inne på timen, kunne jeg forklare om problemene jeg hadde, og han spurte ivrig etter om hvordan jeg hadde det, og om det var noe han kunne gjøre for meg. Det var aldri et press om at jeg måtte gjøre meg ferdig på kortest mulig tid.

I dag derimot, går alt på minuttene, om ikke på sekundene. En annen fastlege jeg har hatt, fortalte en gang at han brukte maks ti minutter på hver pasient. Han skulle ha fire pasienter i timen og han jobbet med å fullføre journalene samt å oppdatere seg om neste pasient mellom pasienttimene. Dette var forhåndsbestemt uansett hvilke pasienter som kom inn døra. De gangene jeg besøkte han, satt han stort sett å så på en pc-skjerm mens han skrev for å dokumenterte det jeg sa. Ikke en eneste gang ble jeg undersøkt på de årene jeg var der. Men jeg fikk likevel, nesten uten unntak, med meg resepter på ulike piller som skulle hjelpe mot de ulike plagene jeg eventuelt hadde. Jeg har i ettertid hørt at fastlegene også tjener penger på å skrive ut resepter til pasientene.

 

Jeg mener at poenget med fastlegeordnigen må være at pasientene har en fast lege som man er fortrolig med. Vi hadde jo faste leger før fastlegeordnigen ble til, så hvorfor den i første omgang ble innført er ganske underlig. Mange reagerte sterkt før innføringen av fastlegeorningen, men den ble likevel til.

Tenk også på eldre folk, eller senile pasienter som ikke en gang klarer å ta vare på seg selv. Disse er også fastlege-pasienter. Faktum er at brorparten av pasienter som besøker fastlegen er de eldre, av den enkle grunn at de som regel har mer sykdom. Mange eldre er også, naturlig nok, mer tidkrevende pasienter fordi de er mer syke. Og hva med de som ikke helt klarer å fortelle hva som feiler dem? Hvordan skal fastlegen ha tid til undersøke de, skrive inn alt de gjør under legevisitten, forklare til dem om hva de har funnet ut, skrive henvisninger til nye undersøkelser, ordne med blodprøver og resepter på bare 10-15 minutters tid før neste pasient står på døra?

Jeg vet faktisk ikke om noen annen yrkesgruppe som har dårligere tid enn det fastlegene har. Og er det en yrkesgruppe som ikke burde basert seg på akkordbetaling så er det nettopp helsepersonell. Det burde faktisk vært motsatt. Leger skulle hatt god tid.

Men sånn som det har utviklet seg siden den gang legen ikke het fastleger, så virker det som nåtidens leger ønsker flest mulige pasienter på listen sin, det får de bedre betalt for. Flere på listen er lik mer betaling, selv om noen av disse aldri besøker legen. I tilegg får de betalt for hver pasient som besøker legen.

Fastleger skal ikke jobbe akkord. Sånn som fastleordnigen er nå, trigges leger til å behandle flest mulig pasienter på kortest mulig tid

Fastlegeordningen, kan sammenlignes med håndverkere som jobber akkord, jo raskere de jobber i form av flest mulig pasienter, desto mer tjener de. Men leger skal, etter min mening, ikke jobbe akkord. Tvert i mot burde de belønnes for å gjøre skikkelig arbeid, som igjen å betyr å bruke mer tid på hver pasient gjennom å undersøke, spørre, lytte, behandle og vise empati. Først når legen får betalt for å bruke lengre tid på hver pasient blir fastlegeordningen en suksess. For sånn som den er nå er den et feilgrep, et stort feilgrep som kan gi fatale konsekvenser. Det har også jeg smertelig erfart.

Les også: Koster du mer enn 270.000 kroner, er det ikke sikkert du får behandling

 

Les også:

 

Tusen takk for at du leser.
Følg meg gjerne på:
Snapchat: renezografos
Hilsen René, Kulturdrops
 
 
Les også:

 



#fastlege #økonomi #helse #kulturdrops #pasient #samfunn

31 kommentarer

Skvatt

31.10.2016 kl.13:06

Gild lesing! Me lyt lita på lækjarane, båe fastlækjararar og andre lækjarararar. Dei veit alltid best, slik at når fastlækjarane gjer ikkje noko so lyt du lita på at det ikkje er noko å gjere i det heile, sann, og berre gje upp. Av di me lyt ha tiltru åt autoritetar, og ikkje nokon autoritetar lyt me tru meir på enn sjølvaste lækjarane. Og når dei et sånn lønsj, lyt me ikkje uroa dei, same um blodet fossar, men tålmodegt venta til dei er ferige før me audmjukt spør um dei kan hjelpa oss, med lua i handa. Nett slik lyt det vêre, elles raknar heile limet i samfunnet, sann, og slikt noko lyt me ikkje risikera av di det er meir verd enn livet sjølve. Ei skikkeleg gladsak, detta, sann. Jau!

Lilly

31.10.2016 kl.13:30

Trist lesing. I vårt tilfelle har legene brukt 9år på å skrive en henvisning til nevrolog. Vi bor i Groruddalen. Det er vel ikke lønnsomt å behandle folk her. Blir noen stilt til ansvar...? Nei...pasienten får all skyld fordi legene har mer kraft i sine ord.... Pasienten er lovløs og totalt uviktig. Jeg har desverre mistet all respekt for legestanden.

Unni L røisland

31.10.2016 kl.13:44

Opplevde det samme hos fastlegen. Vært i dårlig form noen dager, med dårlig pust og smerter i brystet. Dro til legen og ba om sjekk. Det gjorde han ikke. Sa jeg hadde panikkangst. Ble verre neste dag og ringte amk som viste jeg hadde et massivt hjerteinfarkt. Ble kjørt direkte til riksen for operasjon. Maken til lege. Byttet lege nå. Kan ikke takke den legen at jeg lever i dag. Måtte ordne opp selv.

ketil

31.10.2016 kl.14:06

Man kommer dessverre ikke inn på legevakten før man er blå rundt kjeften.

bjørnen

31.10.2016 kl.14:11

Jeg har hatt 3 fastleger på 15år.

Den første klarte jeg ikke å få time hos.

Den andre hadde jeg en time hos, de resterende gangene var jeg hos en vikar.

Nyeste fastlegen hadde jeg time hos, men etter en times venting mens hus sorterte papirer hadde jeg fått nok å gikk hjem.

Dette er i Oslo.

Fastlege med mere enn 700 psisenter/kunder er verre en ingen fastlege. Trenger du hjelp så dra på legevakta de er langt bedre enn fastlegen.

PEH

31.10.2016 kl.14:21

Når leger nekter å gi hjelp i en slik situasjon som her er beskrevet burde de miste lisensen med en gang. Ville anmeldt legen umiddelbart - notert ned navnene på vitner og gjort alt som var mulig for å frata legen lisensen. Vi trenger ikke slike leger i landet!!!!!!!

Ladan :)

31.10.2016 kl.14:29

Jeg kjenner igjen i det du sier og er enig med deg! Det må noe til for at systemet skal endre seg. Det er en skam at legene ikke bruker mere tid på å lytte til sine pasienter. Takk for at du delere din historie med oss det er sånne som deg som gjør at folk blir mer bevisste på hva som skjer rundt seg.

Hejfaderittan

31.10.2016 kl.14:51

Jeg hadde også en meget tålmodig fastelege før, som jobbet på Linderud?men han het Sørdal og ikke Sørland.

kulturdrops av René Zografos

31.10.2016 kl.15:29

Hejfaderittan: Hei, min aller første lege het Sørland, og han praktiserte ikke på Linnerud senter. Hele familien brukte han som lege, og jeg tror mange kunne lært av han.

nina

31.10.2016 kl.15:11

uffda :( ikke sånnt en skal oppleve på et legekontor.

da må æ si at her e bor har æ vært heldig med min fastlege :) plages mye med hodepine,å legen henviste mæ til mr,ct og røntgen.da de ikke fann ut nokka der sendte han meg til ct med kontrastvæske,å da fann de grunnen til alle mine plager :) å må leve med faste medisiner pga dette.nei her oppe i finnmark gir legan seg ikke så lett heldigvis

Anund Norheim

31.10.2016 kl.15:25

Fastleger er som de fleste andre i offentlig sektor eller private selskapet. Du er helt prisgitt "saksbehandleren" , noen er topp å treffe og det meste ordner seg på en enkel positiv måte, andre er tverre i utgangspunktet og vrir og vrenger på alt og intet går. Ellers er "skyving" et kjent begrep. Fastlegene er like forskjellige som oss mennesker, men de må være seg selv mer enn bevisst når det gjelder behandling sv pasienter ofte sårt trenger fysisk og ikke minst psykisk hjelp som legene ofte overser og er trøblete for legene idet et "brukket bein" er enkelt å gjøre noe med. Mange har altfor mange pasienter, handler om penger, og tiden hver enkelt får handler om minutter. Klar melding til kommunene, staten, at antall pasienter ikke bør overstige 5-700. Mange har over 1000 pasienter på lista, helt uhørt og sier jo sitt og bør ikke utdype dette mer. For leger gjelder det også penger og iblant er ikke pasientene i det såkalte "førersetet" som helseministeren liker å kalle pasientenes rettigheter. Legene skal bare "sitte på" og mye rett i det. Færre pasienter for hver fastlege ville bedre tiden hver pasient får hos legen. Ofte nå får man ikke satt seg ned før "neste" blir ropt opp. Sånn er det ofte nå dessverre.

Nils

31.10.2016 kl.15:46

Mistet en kamerat til kreft fordi fastlegen var mest opptatt av og sparke han ut av kontoret sitt innen 10 minutter og hadde ikke tid til og høre på eller undersøke forklaringen hans om langvarende magesmerter da det var sekvfølgelig bare luft/gass.

Denne vennen min var lite for seg og ville jo ikke være til unødig bry så han fortsatte som før. Da det endelig ble oppdaget va det var så var det for sent å gjøre noe med.

morsmiddag

31.10.2016 kl.16:38

Herregud

Håvard

31.10.2016 kl.16:47

Hei

God artikkel, og bra at det settes søkelyset på slikt.

Selv er jeg superfornøyd med fastlegeordningen, men skjønner at mange ikke er det.

Marianne

31.10.2016 kl.16:49

Takke meg til amed som vi har gjennom jobben, samt private legekontor der man får time på dagen. Har hatt samme fastlege i Oslo siden 2001 men har faktisk aldri vært der da det ikke er time å oppdrive. Gudskjelov for private alternativer der man faktisk får hjelp når man behøver det.

31.10.2016 kl.17:18

Er enig i mye av det du skriver og syns det er helt grusomt at en lege ikke ville hjelp din far. Alle helsepersonell har plikt til og hjelpe i akutte situasjoner. Jeg jobber selv på legesenter og ser også legenes hverdag. Og det er jo desverre slik at det ikke alltid er legene selv som bestemmer over sin hverdag. Før i tiden var en lege en lege. I dag vet pasienten som regel selv hva de skal få ut av timen og har allerede på forhånd satt sin egen diagnose. I tillegg til utallige NAV møter, samarbeids møter, ansvarsgruppe møter osv som de er pålagt og stille opp på noe som desverre stjeler mye pasient tid. Og er enig om at listene som regel er alt for store. Men så er det jo også sånn at alle har rett på lege i den kommunen man bor og desverre da ikke nok leger. Og dette er kommunene som ""regjerer" over. Oppretter de ikke flere gjemler blir det heller flere pasienter på de legene som alt jobber i en kommune.

Tidligere gikk de fleste til legen når de var syke men dette har nok forandret seg betraktelig. Og desverre er det de som er sterkest og tar mye plass som ofte tar plassen til de som trenger det mer. Men er enig at det burde en endring til og at alle pålagte papir møller hadde blitt redusert. De sitter lange kvelder med llegeerklæringer til fforsikringsselskaper osv noe som igjen tar vanvittig mye tid. Man ser jo i kommuner og sykehus også at sykepleiere ikke lenger ønsker og jobbe på gamle hjem og hjemmesykepleie fordi de høyere opp i systemet skal spare penger via tid. Slik at de ikke har tid til pasientene. Mange endringer innen helse burde gjøres. Ikke bare hos fastlegen men jevnt over fjøla.

Men det skal sies at din opplevelse sjokkerer meg. Det jeg jobber ville legene sluppet det de hadde i hendene og hjulpet.!!!

Cato

31.10.2016 kl.17:34

Jeg synes at legene skulle være pålagt å sette av minumum 20 minutter pr. pasient. Min egen fastlege er nå tvunget til "timer" på 10 minutter, og jeg kan se at hun ikke får gjort jobben hun vil. Dog er hun fersk og jobber på et legesenter (fabrikk/servicehall/samlebånd), veldig dyktig lege, men veldig dårlig tid.

Syed Abbas

31.10.2016 kl.18:32

Mener man at en lege har gjort tjenesteforsømmelse må man selv ta ansvar og anmelde legen for dette. Da kan legen miste lisensen, men for at slikt skal skje må folk (som deg) heller gjøre noe med det enn å skrive en blogg. Sånn sett blir du en del av problemet og ikke løsningen når du lar leger slippe unna med sånn som situasjonen på Linderud.

Når det er sagt burde fastlegetaket vært på maksimalt 750 pasienter. Legene hadde fått en bedre hverdag og jeg tipper de hadde klart seg med den lønna de hadde sopt inn på 750 pasienter også.

Arne Leif Hofgaard

31.10.2016 kl.20:58

Fastlegen er ikke rette person å ringe til hvis en har mistanke om hjerte-infarkt, da er telf. til 113 det eneste riktige.

Hva skulle en vanlig fastlege kunne gjøre med et hjerte-infarkt, uten selv å kalle opp 113?

kulturdrops av René Zografos

01.11.2016 kl.12:10

Arne Leif Hofgaard: Hei, Arne. Som du sikker kan lese i innlegget så var det akutt legevakt som ble besøkt, men der møtte jeg stengte dører. Men i og med at legene var på åstedet så kunne man faktisk trodd på å få hjelp av dem frem til ambulansen kom. Man skulle samtidig tro at leger inkludert fastleger har greie på førstehjelp, eller hva? Lærer de ikke det i utdannelsen sin?

Eg

01.11.2016 kl.01:20

Det er egentlig ikke noe stort problem å få time rimelig kjapt hos fastleger i byen jeg bor i. Problemet er heller mangel på fastleger å velge mellom om man vil bytte. Kommunepolitikernes ansvar, antar jeg. Når kun en lege har ledige plasser og man leser pasientvurderingene av den legen og nærmest får bakoversveis....ja, da har man ikke noen å velge MELLOM, og så blir man der man er selv om legen man har er et rotehue. Bedre med en snill rotekopp enn en drittsekk, antar jeg.Men ingen av dem oppleves som gode, trygge leger.

Meningen med fastlegeopplegget var jo at folk skulle kunne bytte fastlege ( er det en gang i året man skal kunne det, eller er det to?) Det er ikke slik det er blitt. De flinkeste legene har stappfulle lister år etter år etter år...

Kitt

01.11.2016 kl.10:52

Må da skjønne at en fastlege ikke vet hva man skal gjøre ved et hjerteinfarkt. :P

Vet om en mann(lege) som døde omgitt av 200 leger på et seminar. De var ortopeder, må vite, og kunne da ikke noe om hjerteinfarkt! :O

Dariia

01.11.2016 kl.11:35

Har opplevd 2 ganger at ambulanse ikke kommet til meg, 'etter på kjør på lege vakta, vart innlagt på sykehus med en gang....,

Ventetid til fastlege 1 måned.... forferdelig !!! Må kom til utlandisk vikar, hvem forstor ikke hva du say og betal penger for det!

Ventetid til spesialist lege.... 7 måned.....

Forstor ikke en ting, hvirfor folk betale skat?!! Om jeg kan reise utlandet og tar behandlinger der.

kulturdrops av René Zografos

01.11.2016 kl.12:14

Takk til alle som deler sine opplevelser fra fastleger. Jeg har tro på at systemet kan endres om det er mange nok av oss som sier i fra høyt nok. Ha en fin dag alle sammen!

John

01.11.2016 kl.16:15

Fastlegen min i Tana var i grunnen selv pasient.

Serafina

01.11.2016 kl.21:04

Fy fader, så sint jeg blir over å høre hva slags behandling faren din har fått!

Det er greit at leger har arbeidstid som alle andre, men om det står om liv, så er det faktisk deres plikt! Det har de tatt en ed på!! 😠

Terry

03.11.2016 kl.07:53

Trist å høre om slikt, trodde legene hadde avgitt en ED!

Fastlegeordningen dreier seg om penger og min. bruk av tid på deg som pasient. Har fått mange feildiagnoser og skrevet ut mange medisiner jeg sikkert ikke har bruk for. Måte vente i 5 mnd, på hodeskade spesialist. Halloo!! Og der fikk jeg vite at fastlegen også hadde gitt feil råd. Fastlegen min husker meg ikke engang, men penger skal den ha. (for hva da?)

vestfroken

05.11.2016 kl.21:47

Bra skrevet!!! Viktig innlegg. Ble trist av å høre det med din bestefar. (og bestemor) Opplevd noe lignende, bare ikke fult så ille. Tar de ikke eldre seriøst? Og ingen konsekvenser.. Føler veldig for tiden på at min lege har for dårlig tid og at han ikke har tid å følge meg opp. Husker nesten ikke hbordan det var før fastlegeordningen. Men jeg husker legen kanskje så litt mer avslappet ut og faktisk smilte.

vestfroken

05.11.2016 kl.21:52

Det med far din burde nesten vørt anmeldt. Øyeblikkelig hjelp?!

10.11.2016 kl.20:35

Anmeld, enkelt og greit!

Per Sivle

25.06.2017 kl.18:51

Triste opplevelser

Skriv en ny kommentar

hits