hits

Elbiler trenger flere fordeler


Salget av elbiler i Norge faller dramatisk, likevel varsles det innstramninger 

Elbilsalget i Norge har hatt en eventyrlig vekst i flere r, men kanskje gr elbileventyret inn i historiebkene som en sjelden kuriositet da salget er i ferd med stoppe opp. P landsbasis har salget falt mer enn 18 prosent p ett r. Dette skjer mens flere modeller har varslet kt rekkevidde og at bedre biler kommer med kt komfort og utstyr.

I fjor ble det solgt 11.744 elbiler av de 77.749 personbilene som ble registrert i frste halvr, skriver Hegnar. Andelen elbiler falt over 15 prosent bare i frste halvr i r. Teslasalget alene har falt dramatisk med hele 48,6 prosent i juni 2016 sammenlignet med samme mned i fjor.

Etter min mening kan ikke dette skyldes noe annet enn de varslede restriksjonene for elbiler, som gjr at elbiler skal bli dyrere kjre. Vi har allerede hrt at elbiler skal begynne betale bompenger fra mars 2017. Frst skal det koste 10 kroner, s skal dette ke trinnvis til 20 kr i 2018 osv. Nr det gjelder kjring i kollektivfelt, er det ogs der kommet restriksjoner som at man ikke kan bruke elbilen i feltet i rushtiden inn til hovedstaden p bde E18 og mosseveien, noe som betyr mye for arbeidere og pendlere fra st of vest.

N er det i tilegg varslet om at gratis parkering i byene skal opphre, som for eksempel i Trondheim fra januar 2017. Jeg er redd at nye restriksjoner kan bety punktum for elbilfremtiden i Norge. Ikke bare p grunn av den dramatiske nedgangen av salget det siste ret, men ogs hvis vi ser p andre land som har innfrt restriksjoner.

I Danmark stoppet elbilsalget over natten da den danske regjeringen og Dansk Folkeparti, Sosialdemokratene og De Radikale, gjorde en avtale p at danskene gradvis m begynne betale skatt for sine elbiler. Dette innebrer at danskene i frste omgang skal betale 20 prosent av engangsavgiften i 2016, fulgt av 40 prosent, 65 prosent og 90 prosent de flgende rene. I 2020 vil engangsavgiften vre etablert for fullt og Danmark vil da vre det frste landet i verden som krever full engangsavgift p elbiler. Ogs i Nederland har salget av elbiler falt dramatisk med kte avgifter.

Les ogs: Opplever knallsalg p denne elbilen

Nr vi vet at elbiler p veiene i Norge er relativt f sammenliknet med andre personbiler, s kan de nye restriksjonene bety en kort pinefull dd for elbilsalget i Norge. I dag gr det cirka 83.000 elbiler p norske veier. I alt er det 2.6 millioner personbiler i Norge. Elbiler er alts kun marginalt tilstede p veiene vre, likevel skal de stramme inn en suksessfull ordning som gjr at folk kan velge dette grnne alternativet.

Det som er spesielt med de varslede kte restriksjonene er at politikerne har som grunn at det m vre en rettferdig betalings- og skattepolitikk, s da er plutselig alt om miljhensyn blitt borte. Og er det ikke andre skatter vi heller br se p hvis det er rettferdighet man er ute etter? Man m ogs sprre seg om det er rettferdig at folks helse forringes nr det vanlige bilsaget ker i forhold til elbilsalget?

Skulle politikerne virkelig gjort et miljgrep som betydde noe s skulle de p nvrende tidspunktet, da flere har ftt ynene opp for elbilene, gitt ytterligere fordeler for p den mten ta livet av diesel- og bensinbiler i Norge for godt. Det ville betydd et skikkelige miljtiltak. For det tro at vi fr flere elbiler p veiene i dag nr det blir dyrere bruke den er litt som tro p julenissen. For vi vet jo samtidig hvor gjerrig Ola Nordmann kan vre... 

Les: Alle burde betale for bilutgiftene

 

#elbil #motor #samfunn #kulturdrops

4 kommentarer

For vi vet jo samtidig hvor gjerrig Ola Nordmann kan vre...

Ja du har s rett, nr alle konomiske fordeler med elbiler fjernes, da frst vil du se hvor "miljbevist" elbilisteierne er.

Klokt or norske politikararar. At det kjeme restriksjonar er beint fram p sin plass av di snne elbilar ikkje lengre er berre sm firahjulsmopedar med same trekkraft som ein vanleg symaskin. Det var jo snne elbilar me alle saman skulle tvingjast til kaufa. No er det tvert um berre snne ofslege teslar som verte selde som elbilar, og dei sjr jo beint fram ut som heilt vanlege forureinande bilar. Slikt noko kan sjlvsagd ikkje aksepterast hj eit klimavnleg samfunn! For hugs at skal du fyrst vre klimavnleg so skal det vr so god vre utrivelegt, nett som underbrok i klypeull, lyt eg berre nemne. So at dei tek burt alle fremonar lyt politikarane fengja berre ros for. Istaden for snn moderande "elbil" lyt me istaden nytta klimavnleg sykkel, sjlv um me hev tenkt oss t Nordkapp fr Lindesnes midt p vintaren. Fyrst d lyt me vre klimavnlege nok, sann. Jau!

Bare fjern de faste avgiftene (rsavgift og engangsavgift) og flytt alt over p drivstoff. Vil straffe de som velger kjre p fossilt og belnne de som kjrer p strm (uansett el-bil, hybrid eller bensin/diesel). Og nye biler blir mye billigere slik at vi fr skiftet ut den eldgamle bilparken. Og det blir en forenkling av dagens system - ikke en innvikling :-)

Statens utgifter blir ikke mindre av at folk velger el-bil. Penger til opprettholde balansen i statsbudsjettet m hentes fra vanlige norske borgere uansett.

Skriv en ny kommentar