Du får ikke en bedre SUV til denne prisen

25.08.2016 - 16:56 2 kommentarer



Jeg har tatt en nærmere titt på Mazda CX-3 fordi både design og pris er tilfredsstillende

 

Minitest av Mazda CX-3

Mazda gjør det bra for tiden. Fra å ha vært, etter min mening, et litt traust gubbemerke, så har de blomstret opp med designperler på løpende bånd som for eks Mazda 3 og CX-5. Også prismessig er det svært få som slår dem for tiden, og nettopp pris er viktig i avgiftslandet Norge.

Alle foto: Produsenten

Bilen som jeg har sett nærmere på er Mazda CX-3, altså lillebroren til CX-5. Men selv om CX-3 klassifiseres som en mini-SUV, så liker Mazda å kalle den en crossover, greit nok. Her er min vurdering.

Plass: Bagasjerommet i CX-3en er ikke den største med sine 350 liter, men det er heller ikke å forvente i en sånn type bil. (bagasjen rommer1260 liter med nedlagte seter) Plass i kupéen er også godkjent, men ingen boltreplass. Takhøyden kunne vært bedre. 


 

Størrelse: Mazda CX-3, kom ut i 2015 og befinner seg i samme klasse som Opel Mokka, og sammenlikner vi med nettopp Mokka, så er den en mer traustere og kjedeligere bil. Mazda CX-3 er faktisk ganske lav til å være en SUV/crossover med kun drøye 15 centimeter bakkeklaring. Lengden på bilen er 4,27 meter.


Design: Designmessig er dette en sjelden perle - jeg har sjelden sett penere bil. Her har Mazda gjort CX-3en til en av de mest elegante crossoverne som finnes på markedet. Bilen har både strømlinjede og avrundede former, nesten som en gresk gudinne. Første gang jeg så bilen fikk jeg hakeslipp, for jeg visste ikke hva slags bilmerke dette var, og  overraskelsen ble ganske så stor da jeg skjønte at dette var en Mazda. Jeg ville tippet Alfa Romeo eller noe tilsvarende italiensk fordi denne bilen var så pen. Og skal sant sies, så har italienerne vært best på bildesign i årevis. Men nå er altså Mazda på hugget med sin CX-3. Designet i kupéen er også fint og stilig, her har Mazda turt å tenke design og skiller seg på sånn måte seg fra konkurrentene som ofte er mildt sagt litt kjedelige.

Pris: Prismessig er Mazda CX-3 en vinner. Den starter på behagelige 245.400 kroner. Det er mye bil for pengene. En godt utstyrt bil med AWD og automatgir vil havne på cirka 350.000 kroner. Det er en svært god pris som få kan konkurrere med i denne klassen.

Kjøreegenskaper: Fin og grei å kjøre, og bra nok med 150 hester(bensin) - men ingen racerbil. Krenger litt i svingene ved aktiv kjøring, men det er bagateller til denne prisen. Med mindre krefter som 120 hk bensin eller dieselmotoren på 105hk, vil nok bilen oppleves som litt slapp, vil jeg tro.(ikke prøvd)

 

Min vurdering:

Pluss:

Utvendig design i toppklasse

Lekkert innvendig design

Meget god pris

Kjapp og konkret styring

Lite støy

 

Minus:

Lav bakkeklaring

Plass

Kjøreegenskaper - litt for krengete i svingene

Ikke tilgjengelig som hybrid eller elbil

 

Konklusjon. En lekker bil for de som er opptatt av design. Med AWD og automatgir passer bilen godt i vinterlandet Norge. Minuset er den lave bakkeklaringen. Prismessig er den i særklasse med tanke på hva man får.

Til orientering: Det presiseres at dette er min subjektive mening om produktet. Jeg har ikke mottatt noe vederlag eller andre fordeler for å skrive dette innlegget. 







#motor #bil #kulturdrops 

2 kommentarer

Meg

25.08.2016 kl.20:36

Hva mener du med SUV? Bakkeklaring på 5-6mm mer enn en Golf. Er det plastskjermer som er definisjonen? Fin er den, riktignok. Men knøtt liten.

kulturdrops av René Zografos

25.08.2016 kl.20:47

Meg: Den blir betegnet som SUV i inn-og utland. Riktignok som en liten SUV eller crossover.
Ja, det er nok ikke en fullverdig familiebil størrelsesmessig, håper det kom frem i denne lille testen. Men fin er den.

Skriv en ny kommentar

hits