Opplever knallsalg på denne elbilen

26.06.2016 - 11:17 3 kommentarer



Bavaria på Økern i Oslo ligger an til å doble salget på elbilen BMW i3

- Dersom vi fortsetter i den samme takten, så vil vi selge 1000 i3er det nærmeste året! Vanlig salg i samme tidshorisont er 400 biler. Det er ikke tvil om at økt rekkevidde har mye å si for salget, sier daglig leder i Bavaria, Andreas Edvardsen. Norge har egentlig aldri vært prioritet av BMW fordi vi er et lite marked, men med elbilen i3 så har vi nå fått full oppmerksomhet fra den tyske bilprodusenten, forklarer han.

- Den generelle grunnen til elbilsukessen i Norge skyldes først og fremst insentivene fra myndighetene, men når det gjelder merkevaren BMW så har den alltid raget høyt, mange har ønsket å eie en BMW. Og siden i3en er såpass tilgjengelig prismessig, så velger mange den. Vi opplever at i3en er inngangsbilletten til helt nye kunder. Vi registrerer også at kunder som har kjøpt en i3 som bil nummer to, også velger en annen BMW modell som bil nummer én - de får øynene opp for merkevaren BMW.

Daglig leder Andreas Edvardsen i Bavaria opplever knallsalg av nye BMW i3

Økt rekkevidde

En annen suksessfaktor er den økte rekkevidden. Den nye i3en ble i Norge lansert i mai, og bare i løpet av den måneden hadde vi ordre på 87 biler som er ny rekord for oss. Det samme antallet ser det ut til å bli i juni. Det er også klart at BMW har truffet blink på denne bilen med sitt urbane utseende.

Som et premium bilmerke har BMW i Norge alltid hatt sin lille menighet, men ved introduksjon av en helt ny type bil som i3en er, så opplever vi økt salg ved at nye kunder som normalt ikke handler hos oss kommer for å kjøpe bil. BMW som bilmerke ligger nå på tredjeplass på registreringsstatistikken i Norge og mye er takket være elbilen, og det skal egentlig ikke være mulig å selge så mye med et premiummerke som BMW jo er, men det gjør vi jo i disse dager.

I vinterlandet Norge, så skulle man tro at elbiler kanskje ikke er det rette valget, men også her er det en endret forståelse hos folk flest, mener Andreas .

- At elbilen har kortere rekkevidde om vinteren er noe folk innser og godtar, da endrer de kjøremønsteret etter forholdene. Og i3en har faktisk ganske smale hjul som gjør den god på vinterføre. I tilegg har de en 50-50 vektfordeling på bilen som gjør at den er veldig stabil. Og tracktion-controllen holder den bakhjulsdrevne bilen stabilt på veien. En annen faktor som betyr noe for kundene er at man får den gode følelsen med på kjøpet av å eie en elbil, det føles riktig miljømessig, og du blir ikke så lett konfrontert med at du ikke tenker på miljøet.

Andreas synes samtidig det kan være klokt å beholde insentivene så ikke elbilsalget stopper helt opp, som vi ser det er gjort i andre land.

- Både Nederland og Danmark var store på elbiler før, men de mistet insentivene og dermed dalte salget betydelig. I Norge kan fort det samme skje og da vil miljøhensikten med elbiler forsvinne brått. Men vi ser nå at andre land kommer til med nye insentiver, som for eksempel Tyskland, som skal gjøre det både billigere og enklere å kjøre elbiler. Der blir det nå økt satsning på miljø og nye elbilmodeller.

 

Dette er min sjanse til å eie en BMW

Også selger Per Richard Neeb hos Bavaria, opplever Klondike-stemning på jobben om dagen.

- Det er ikke uvanlig at folk ringer inn bestillinger på i3en uten verken å ha sett eller prøvekjørt den. De ber meg om å sende kontrakten på mail. Det er flere dager jeg skriver 3-4 kontrakter i løpet av en dag på denne bilen. Jeg har hørt kundene si til meg mange ganger at: dette er min sjanse til å eie en BMW.

Per Richard Neeb selger elbiler usett over telefonen

BMW i3 har økt rekkevidden med 50 prosent fra tidligere modell og nå kan man kjøre inntil 300 km før du må lade, avhengig av kjøremester og uteklima.

- I3en er nå best på rekkevidde og pris i sin klasse, derfor forventer vi at det økte salget skal vare ut dette året, minst.

Hele økonomien rundt elbilkjøpet er også noe kundene er beviste på - at de slipper bompenger og kan bruke kollektivfeltet er selvfølgelig noe som er med i betraktningen når de kjøper elbil.

Vi opplever ofte at kundene har vært rundt og prøvd andre modeller, men at det er først hos oss de får den store wow-følelsen etter prøvekjøringen, de opplever denne bilen som noe helt for deg selv. Vi ser det så tydelig når kundene kommer inn etter prøvetur, da har de alltid et stort glis om munnen. Og det er jo ikke så rart, de får jo en helt spesiell premium følelse etter å ha prøvekjørt denne bilen.

Skal vi tro Neeb så er det ikke bare miljøforkjemperne som velger elbil, så hvem er egentlig den typiske elbilkunden?

- Det er ingen stereotype som velger elbil. Vi har kjøpere i alle aldre med forskjellige bakgrunner. Bilen fanger folk flest. Bilen er urban, og tiltrekker seg nok mest folk i storbyene. Men med den økte rekkevidden vi har fått, ser vi nå at folk også utenfor byene vil ha bilen. Folk med hytter ser at rekkevidden nå er god nok for en tur-retur bil til hytta.

 

Kan nestes spise inventaret på bilen

Per Richard Neeb legger til at en av de viktigste suksesskriteriene for akkurat denne modellen er at den er bygget som elbil fra starten av.

- De har ikke bare kippet ut en bensin- eller dieselmotor fra en tidligere modell og forsøkt å skape elbil av det. Og sånt har jo noe å si på hvordan det er å kjøre den. Bilen oppfattes som lett, morsom og veldig riktig. Her er det innovasjon fra første steg. Fabrikken har til og med egen vindmøllepark. Bilen lages av karbonfiber og resirkulert materiale, du kan nestes spise inventaret på bilen. I3en er altså ikke bare miljøvennlig i bruk, men også i alle andre ledd av produksjonen. Hele pakka rundt denne bilen er miljøvennig og det gir en god følelse.

Til sammenlikning har Bavaria også en annen BMW-modell med miljøprofil som opplever salgstall på linje med i3en, det er hybridbilen BMW 225xe.

- Det er stor pågang på både 225xe og i3en og med de to modellene sammen så blir det gode resultater på totalsalget. Å selge 4-5 biler før kl 10 om morgenen er ikke lenger uvanlig.  Det er virkelig moro på jobb om dagen. Jeg har faktisk problemer med å få tid nok til å levere ut bilene til kundene som har bestilt.

Andreas Edvardsen og Per Christian Neeb er stolte av å jobbe med miljø-elbilen BMW i3

På grunn av det økte salget på i3, så begynner ventetiden å bli betydelig lang, og bestiller du i dag så får du antagelig bilen først i november, men det er et lite håp om tidligere levering.

- Alle vil jo ha den snarest mulig, jeg forstår jo det, men det styrer ikke vi her lokalt. Men det er likevel en mulighet for tidligere levering. For når BMW ser kontraktene komme inn, så kan de omdisponere fra andre land som kanskje ikke selger så mye som planlagt. Det betyr at vi kan få flere biler til Norge, men som i utgangspunktet var beregnet på andre land, men dette er altså ikke noe vi kan garantere.





 

 



 

3 kommentarer

Jan Brøgger

26.06.2016 kl.14:00

hører at det er mange som sliter tungt med altfor kort rekkevidde, når det er sagt er i3 teknologisk sett, inkl ifht designet, et optimalt industriprodukt. Alt er rett, ja med unntak av rekkevidden. Snart kommer i3 med 300 teoretiske km i butikkene,

Kjetil Nybakken

26.06.2016 kl.21:59

Jeg har kjørt originale i3 i 2,5 år. Sliter med rekkevidde, LOL? Det er bare snakk om planlegging. Bilen er fantastisk til sitt bruk. Økt rekkevidde fikk meg til å bytte da jeg kjører lenger den gjennomsnittlige el-bilist. Jeg hadde gladelig kjørt min første i3 mange år til, men fristelsen for lenger rekkevidde var for stor. Oslo-Gøteborg gikk smertefritt med 3x hurtiglading.

Internettperson

27.06.2016 kl.15:58

Kjetil, det er ikke bare snakk om planlegging. Når du skal kjøre i 8 timer så er det en pain in the ass. Jeg har denne bilen selv.

Ikke bry dere om 300 km (NEDC) teoretisk rekkevidde, bruk EPA-estimater. EPA er realistisk og kan faktisk overgås av brukeren. NEDC er et fantasitall uten nytteverdi. Er på tide at vi slutter å bruke dette tallet.

Du klarer mer enn 200 km med den nye BMW i3.

Skriv en ny kommentar

hits