Kongen av Klassiske Motorsykler

26.04.2016 - 09:58 Ingen kommentarer

Triumph Bonneville er blitt ny. Vannavkjøling, ABS-bremser, Traction Control og betydelig lavere pris er bare noen av stikkordene.



Triumph, og spesielt de klassiske motorsyklene deres har det med å spille på følelsene til folk. Triumphs motorsykler har gjennom årtier blitt til ikoner. Ikke bare for nevnte Bonneville, men også for modeller som Truxton og Scrambler som begge er kjente modeller i den klassiske motorsykkelserien til Triumph. ​

Tidligere filmlegende Steve Mcqueen og andre macho Hollywood-stjerner som Tom Cruise og Ryan Reynolds, har lagt sin elsk på Triumphs klassiske motorsykler - både gjennom sine filmer og til privat bruk. Men faktum er at Triumph har forandret seg lite i løpet av årene som har gått, de har endret på farger og litt styling, men i prisnippet har de reprodusert samme motorsykler år etter år, derfor var nyheten om helt nye innovative sykler positive, og forventningene deretter ganske så skyhøye.
Rett før nyttår presenterte Triumph sine helt nye motorsykler i den klassiske serien. De inneholder Truxton og flere Bonneville-modeller som for eks T120, men modellen det skal handle om her, er nye Bonneville Street Twin.
 
Street Twin er den billigste utgaven av Triumph klassiske serie med en startpris på ca 120.000 kroner. Prislappen på Bonneville 2015 modell var på cirka 150.000.- så her er det penger å spare på å velge en ny modell.
Så hva har endret seg? Jo ganske mye, nye Street Twin er blitt en moderne sykkel, men har fortsatt den gamle klassiske looken. Den har fått vannavkjøling, abs-bremser og tractioncontrol. Street Twinen har tilpasset seg EU-standarden, så motoren har betydelig færre hester enn tidligere med sine 55 hk mot 68 hk på tidligere modeller, men gjør det noe med opplevelsen? Nei, i følge Triumph selv og testene som er gjort er den faktisk sprekere. Grunnen til det er økt dreiemomentet. Jeg har selv testet sykkelen i en måneds tid nå og den nye Street Twinen virker sprekere på de hastighetene der man bruker den mest. Motorsykkelen har også fått en mer oppreist kjørestilling som er litt mer sportslig enn de gamle Bonnevillene. Low-speed akselerasjon er umiddelbar og sterk, hjulpet av en presis gassrespons. Den er også mer drivstoffeffektiv. Sykkelen er dessuten lekende lett å kjøre og bedre enn tidligere Bonneville-modeller, og det sier faktisk ganske mye siden også tidligere modeller var kjent for å være lettkjørte. Nye Street Twin er også lettere i vekt, og det var noe jeg savnet med den gamle modellen. Jeg ønsket meg en snerten motorsykkel i bytrafikken, men som jeg også kan dra på lengre turer med. Dette har nå Bonneville fått til. Etter min mening har Triumph nå laget den ultimate flerbruks-motorsykkelen, stilig og anvendelig.
Street Twin kommer også med lyd, eksospotten leverer barsk høy lyd tett oppunder det som er lov i Norge, den gamle Bonneville derimot var litt sped, og derfor byttet mange ut eksosanlegget for å oppnå mer gromlyd.
Street Twinen er også blitt mer forbrukervennlig; som lettere clutch, tykkere polstring i setet, nøkkel for å komme til under setet(før måtte man skru), under setet er det også USB-port for lading av telefon og lignende. Triumph har dessuten laget over 150 tileggsutstyr for at du kan lage din helt egen spesielle versjon.
Sykkelen kan også leveres i tre forskjellige kits, disse er: Urban- Scrambler- og Bratt Tracker kits. (se bilder under)

Street Twin, kommer i fem farger: Tre svart-farger, rød og sølv. Jeg likte denne Triumphen så godt at jeg, på bekostning av Vespaen min, investere i en ny Street Twin. Jeg valgte en sølvfarget uten ekstra kit fordi den så litt mer retro og annerledes ut enn de andre. Men jeg har allerede planer om å skreddersy denne til min helt egen caféracer.

 

900cc parallell twin, firetakter
​55 hk
Femtrinns girkasse
Topphastighet: Ca 175 kmt
Farger: Rød, sort og sølv
Konkurrenter: 
Ducati Scrambler
Kawasaki W800 
Moto Guzzi V7 II

 

Dom: En av de grommeste urbane motorsyklene du kan få tak i med den klassiske looken. Underholdende og lettkjørt sykkel med lett tilgjengelig ytelse, moderne teknikk og med mulighet til å skreddersy sin egen variant. 

Foto: Triumph motorcycles

PS: Norske forhandlere fikk bare noen få eksemplarer inn nå i våres, og Street Twinen ble derfor raskt utsolgt. Jeg fikk den siste i sølvgrå fra Alf Graarud Motor, men de håpet da å få inn flere etter hvert, så det er mulig de har noen inne nå. Du kan eventuelt sette deg på venteliste eller ringe rundt til andre forhandlere å spørre om de har noen tilgjengelige. AMD i Oslo er en stor Triumph forhandler og de kan ha noen inne.








 

Med Urban Inspiration Kit


 

Med Scrambler Kit


 

Med Brat Tracker Kit





 

 

Min gamle Triumph Bonneville T120 Steve Mcqueen utgave. Den var det bare 1100 stk av i verden og man fikk inngravert nummerplate på styret som bevis på det. 



 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits